تصمیم جنجالی پنتاگون بعد از دیدار ترامپ با اون

«دانا وایت»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «در راستای حمایت از نتایج نشست سنگاپور و با هماهنگی متحدمان در کره جنوبی، جیمز متیس برخی رزمایش‌ها را برای مدت نامعلوم معلق کرده است.»

پایگاه «دیفنس‌وان» گزارش داده این تصمیم بعد از دیدار «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه این کشور، «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اتخاذ شده است.

وایت گفت: «رزمایش Freedom Guardian (به معنای "پاسدار آزادی") و دو برنامه تمرین آموزشی که قرار بود در سه ماه آینده در قالب "برنامه تبادل تفنگداران دریایی" برگزار شوند معلق شده‌اند.»

آمریکا و کره جنوبی چند روز پیش گفته بودند برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری رزمایش موسوم به Freedom Guardian را معلق کرده‌اند.

رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی که همواره برای آنها اسامی تحریک‌آمیز و تنش‌زا انتخاب می‌شوند یکی از موضوعاتی بوده که اعتراض و خشم کره شمالی را به همراه داشته است.

کره شمالی، در مقابل، طی سال‌های گذشته تقویت توان نظامی و پیشبرد برنامه موشکی و هسته‌ای خود را راهی برای مقابله با تهدیدهای مشترک آمریکا و متحدانش دیده است.

ترامپ دو هفته پیش در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار کرد. پس از این دیدار، طرفین به توافقی دست یافتند که ترامپ آن را «جامع» خواند.

این توافق در عمل سندی چهار صفحه‌ای بود که به کلیات و اهداف مذاکرات طرفین پرداخت. ترامپ گفت رهبر کره شمالی شفاهاً به او قول داده که پیونگ‌یانگ مرکز آزمایش اتمی خود را تخریب کند.