واشنگتن‌پست: ترامپ به استیضاح نزدیک‌تر می‌شود

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان «ترامپ به استیضاح نزدیک‌تر می‌شود» نوشت: با هر معیار و خط کشی، ترامپ در دردسر است.

این گزارش افزود: بر اساس یک نظرسنجی که توسط «ای‌بی‌سی» و «پست» انجام شده و نتایج آن روز جمعه اعلام شد 60 درصد از رای‌دهندگان از عملکرد رئیس جمهور آمریکا ناراضی هستند که این عدد رکورد جدیدی [در کاهش محبوبیت ترامپ] است.

بر اساس نظرسنجی دیگری که سایت 538 متعلق به «نیت سیلور» انجام داده، میزان نارضایتی از ترامپ 53.4 درصد است.

واشنگتن پست نوشت: این نظر سنجی برای جمهوریخواهان که انتخابات میان‌دوره‌ای را پیش رو دارند، جالب نیست. 

این روزنامه آمریکایی نوشت: پیش بینی سایت 538 می‌گوید که احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا 70 درصد است. این شانس برای پیروزی در سنا کمتر است... اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت را در هر دو مجلس سنا و نمایندگان کسب کنند، آنجاست که نتایج نظرسنجی خبر بدی برای ترامپ است و آن اینکه «نیمی از کشور خواهان استیضاح اوست.»

گزارش فوق افزود: در ژانویه 1974 و در زمان رسوایی واترگیت، نتایج نظرسنجی در خصوص استیضاح ریچارد نیکسون بهتر از نتایجی هستند که ترامپ دارد. پیشتر، نظرسنجی‌هایی که اوضاع ترامپ در آنها وخامت کمتری داشت، نشان می‌دادند که او (ترامپ) به طور خطرناکی به آنچه که ما «سقف نیکسون» می‌نامیم نزدیک می‌شد. 

واشنگتن پست ادامه داد: بزرگترین نگرانی برای ترامپ این است که سه چهارم دموکرات‌ها می‌گویند که آنها خواهان این هستند که کنگره ترامپ را استیضاح کند. اگر دموکراتها کنترل [کنگره] را در دست گیرند، آنها از پایگاه [رای]شان تحت فشار خواهند بود تا وعده خود را محقق سازند. 

این گزارش در ادامه افزود: این بدان مفهوم نیست که آنها این کار را انجام خواهد داد. برکناری رئیس جمهور مستلزم رای اکثریت دو سوم سنا به این کار است. بهترین کاری که دموکرات‌ها احتمالا می‌توانند در 2018 انجام دهند، اکثریت نسبی است؛ آنها به تعدادی سناتور جمهوریخواه حامی برکناری رئیس جمهور نیاز خواهند داشت. رهبران مجلس نمایندگانی که تحت کنترل دموکرات‌ها باشد، ممکن است که این تصمیم را بگیرد که  سنا را به انجام رای‌گیری سخت و بیهوده مجبور نکند.

واشنگتن پست ادامه داد: اما همانگونه که جمهوریخواهان در دهه 1990 یافتند، این موارد به نحوی استفاده از ضرباهنگ غیرمنتظره است. یکی از کارکنان جمهوریخواه سابق کنگره که از فرآیند مطلع بود به من گفت که یک روز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای 1998، نیوت گینگریچ - که اندکی بعد از ریاست مجلس نمایندگان کناره گیری کرد -  گفت که «استیضاح تمام شده، [نتایج] انتخابات به طور واضح به این معناست.» پنج هفته بعد، زمانی که گینگریچ از سمت خود کناره گیری کرده بود، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، بیل کلینتون (رئیس جمهور وقت) را استیضاح کردند. او بعدا توسط سنای تحت کنترل جمهوریخواهان تبرئه شد.

گزارش فوق افزود: به راحتی می‌توان تصور کرد که وضعیت مشابهی برای دموکرات‌ها در زمینه استیضاح ترامپ وجود دارد، در حالی که آنها به جایی که جمهوریخواهان به آنها در رسیدن به خط پایان کمک کنند، نزدیک می‌شوند. تصور اینکه تعدادی از جمهوری‌خواهان در این زمینه همکاری کنند، غیرممکن نیست. اگر دموکراتها برای آغاز جلسات‌ استماع استیضاح تلاش کنند، به این دلیل خواهد بود که آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروزی بزرگی را به دست خواهد آورد. حمایت مردمی برای استیضاح ترامپ، حتی اگر نظرسنجی‌های مطلوب ترامپ را در نظر بگیریم، بیشتر از میزانی است که برای استیضاح کلینتون وجود داشت.  

واشنگتن پست نوشت: ترامپ در شرایطی خیلی غیرطبیعی برای ریاست جمهوری آمریکاست. اعضای پروپا قرص پایگاه رای او، وفادار هستند، اما در بهترین حالت آنها به سختی اکثریت حزب بودند. جمهوریخواهان فعلا وفادار هستند، اما فقط بخاطر اینکه آنها از رای‌دهندگان به ترامپ می‌ترسند. 

این گزارش افزود: اما تا زمانی که سنا ترامپ را محاکمه کند، این مفهوم تغییر شدید محاسبات سیاسی خواهد بود. این به بهای کنگره برای آنها خواهد بود. دیگر امیدی برای قاضی‌های بیشتری نخواهد بود. انتخابات 2020 از دست رفته خواهد بود.  

روزنامه آمریکایی ادامه داد: اما حتی اگر جمهوریخواهان خط حزبی را نگه دارند، سناریویی که ترامپ می‌تواند با آن مواجه شود به اندازه کافی بد است؛ محاکمه عمومی که او با اخراج بازرسان نمی‌تواند اجتناب کند، یا با توییت‌ها فرافکنی کند. تحقیر عمومی، به ویژه توسط سیستمی که از او نگاه بالا به پایین دارد، چیزی است که ترامپ خیلی از آن می‌ترسد. هر چند که هنوز با قطعیت فاصله دارد، این تحقیر محتمل‌تر می‌شود. 

واشنگتن پست در پایان نوشت: بله، رئیس جمهور در دردسر است. اما آیا ترامپی که دورش افرادی جمع شده‌اند که به او احترام می‌گذارند و صفحه فاکس نیوز را می‌بیند، این را می‌فهمد؟ یا شاید او زمانی متوجه شود که کنگره او را بازخواست کند، و او بفهمد که هیچکس پشتش نایستاده است؟