امارات جاسوس بازی را رد کرد

در گزارشی که رویترز در روز چهارشنبه منتشر کرد، آمده بود که امارات گروهی از بازنشستگان آمریکایی آگاه از مسائل جاسوسی را به کار گرفته است تا آنها به جاسوسی سایبری برای هدف قرار دادن دولت‌های رقیب و مخالفان و فعالان حقوقی کمک کنند. این بازنشستگان که افسران سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هستند بخش اصلی برنامه جاسوسی "طرح راون" را تشکیل می‌دهند.

طبق گفته افسران سابق و همچنین طبق اعلام اسنادی که رویترز از آنها مطلع شده، این طرح همچنین آمریکایی‌ها و تلفن‌های آیفون کارمندان سفارت‌خانه‌های فرانسه، استرالیا و انگلیس را هدف قرار داده است.

شرکت اپل به این مساله واکنش نشان نداده و به درخواستی مبنی بر اظهارنظر در خصوص این مساله پاسخ نداده است.

در همین حال، زمانی که روزنامه‌نگاران از انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در مورد طرح راون پرسیدند، او با اذعان به اینکه کشورش "توانایی سایبری" دارد اما این مساله را تکذیب کرد که کشورش شهروندان آمریکایی یا کشورهای که روابط خوبی با امارات دارند، هدف قرار داده باشد.

وی ادامه داد: ما در بخشی دشوار از جهان زندگی می‌کنیم، به همین دلیل، باید از خودمان حفاظت کنیم، ما کشورهای دوست و شهروندان آمریکایی را هدف قرار نداده‌ایم.

سفارت‌های فرانسه و انگلیس در واشنگتن نیز نپذیرفتند که در مورد این مساله اظهار نظر کنند. سخنگوی وزارت خارجه استرالیا نیز نپذیرفت که در مورد این مساله واکنش نشان دهد. وزارت خارجه آمریکا نیز به درخواستی برای اظهار نظر در مورد این موضوع پاسخ نداده است.