توصیه مداخله‌جویانه نهاد آمریکایی در بولیوی

به رغم هشدارهای اخیر سران ونزوئلا و کوبا درباره دخالت‌های واشنگتن و متحدانش در امور کشورهای آمریکای لاتین، یک نهاد آمریکایی مستقر در پایتخت ایالات متحده موضعی مداخله‌جویانه درباره انتخابات ریاست جمهوری بولیوی اتخاذ کرده است.

اخبار بین‌المللبه رغم اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) بولیوی و اعلام پیروزی «اوو مورالس» رئیس‌جمهور کنونی، «کارلوس مسا» نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری این کشور از پذیرش شکست خودداری کرده و این موضوع سبب بروز ناآرامی‌ها و تشدید دخالت‌های خارجی در این کشور شده است.

بروز ناآرامی‌ها در بولیوی بلافاصله با واکنش مداخله‌جویانه آمریکا و متحدانش مواجه شده و حالا در تازه‌ترین اقدام، نهاد آمریکایی مستقر در واشنگتن، خواستار برگزاری یک انتخابات جدید ریاست جمهوری در بولیوی شده است.

«سازمان کشورهای آمریکایی» که سابقه دخالت‌ها در امور کشورهای آمریکای لاتین و تکرار طوطی‌وار مواضع واشنگتن را داشته است، در یک بیانیه مدعی شده که «نمی‌توانیم درباره نتیجه اعلام شده انتخابات ۲۰ اکتبر ریاست جمهوری بولیوی راستی‌آزمایی کنیم».

این نهاد که دفتر مرکزی آن در واشنگتن پایتخت آمریکا قرار دارد، مدعی شده که از نظر آماری و عددی، «بعید»  است که اوو مورالس توانسته باشد اختلاف ۱۰ درصدی مورد نیاز برای پیروزی بر «کارلوس مسا» رقیبش  در دور اول انتخابات را کسب کرده باشد.

این ادعا در شرایطی مطرح شده که پیش‌تر دادگاه انتخاباتی بولیوی با اعلام پایان شمارش دستی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسما پیروزی مورالس در انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

 طبق اعلام این دادگاه، مورالس با بدست آوردن ۴۷.۰۸ درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید و کارلوس مسا نیز ۳۶.۵۱ درصد آرا را بدست آورد و با توجه به اختلاف بیش از ۱۰ درصدی میان این دو، دور دوم انتخابات برگزار نمی‌شود. بنا بر قوانین بولیوی، برای بردن انتخابات به صورت یک‌مرحله‌ای، هر نامزد به کسب حداقل ۵۰ درصد آرای مردمی یا حداقل ۴۰ درصد آرا به شرطی که اختلافش با رقیب حداقل ۱۰ درصد باشد، نیاز دارد.

موضعگیری مداخله‌جویانه سازمان کشورهای آمریکایی بعد از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات بولیوی مطرح شده است. این وزارتخانه پیش از این ادعا کرد، واشنگتن درباره «فرایند مغشوش و خدشه‌دار» شمارش آرای انتخابات ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) ریاست جمهوری بولیوی  به شدت نگران است.

به دنبال این تحولات بود که طبق برخی گزارش‌ها، با شدت گرفتن اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات بولیوی، تعدادی از نیروهای پلیس در شهرهای «سوکره» (پایتخت رسمی) و «سانتا کروز» به معترضان پیوستند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، «دولت بولیوی روز شنبه (دیروز) خواستار روی آوردن پلیس (این کشور) به مذاکره (با دولت) شده و پیشنهاد افزایش احتمالی ۱۰۰ درصدی حقوق بازنشستگی نیروهای پلیس را مطرح کرد».

مورالس پیش از این در یک سخنرانی ضمن هشدار درباره احتمال کودتا در کشور گفته بود: «(احزاب) راستگرا می‌گویند که اوو (موارلس) باید استعفا دهد اما می‌خواهم به شما خواهران و برادران، همه مردم بولیوی و جهان بگویم که من استعفا نخواهم داد. ما منتخب مردم هستیم و به قانون اساسی احترام می‌گذاریم».

از سوی دیگر، سران کوبا و ونزوئلا در کنفرانس سه روزه اخیر به میزبانی هاوانا، مواضع واشنگتن و «دار و دسته ترامپ» در کشورهای آمریکای لاتین و تداوم مداخلات آنها را محکوم کردند.

سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شده است، در مسائل مهم آمریکای لاتین به کرات موضعی مشابه با موضع واشنگتن اتخاذ کرده و در بحران ونزوئلا هم «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور را به عنوان «رئیس‌جمهور مشروع» رسمیت شناخته است.