مقدونیه شمالی به ناتو پیوست

استیوو پاندوروفسکی، رئیس جمهور مقدونیه شمالی سند نهایی پیوستن این کشور به پیمان ناتو، سازمان آتلانتیک شمالی را امضا کرد.

اخبار بین الملل- پاندوروفسکی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: امروز این افتخار را داشتم که وسیله پیوستن جمهوری مقدونیه شمالی را به پیمان آتلانتیک شمالی امضا کنم. پس از تصویب پروتکل الحاق توسط ۲۹ متحد عضو ناتو، این آخرین مرحله است و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، ما را رسما به عضویت (در ناتو) دعوت کرد.

اوایل این هفته، اسپانیا به عنوان عضو ناتو پروتکل پیوستن مقدونیه به پیمان آتلانتیک شمالی را تائید کرد.

پس از حل اختلافات دیرینه با یونان در ژوئن سال ۲۰۱۹، مسیر پیوستن مقدونیه شمالی به ناتو هموار شد. یونان به دلیل اختلافات قدیمی با پیوستن مقدونیه شمالی به ناتو مخالفت کرد، اما در اکتبر سال ۲۰۱۹ پارلمان مقدونیه روند تغییر نام این کشور را آغاز و اختلافات آن با یونان از بین رفت.

آتن از سال ۱۹۹۱ میلادی با اینکه همسایه اش مقدونیه نام بگیرد مخالف بود، زیرا یونان یک استان شمالی به همین نام دارد. توافق دو کشور به یکی از طولانی‌ترین مشاجره‌های سیاسی جهان پایان داد. تنش‌های یونان و مقدونیه شمالی از سه دهه پیش که مقدونیه اعلام استقلال کرد شروع شد، اما ریشه‌های آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.