ایران در مسئله خروج آمریکا از عراق دخالت نمی‌کند

 مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا  درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران، گفت: سفر نخست وزیر عراق شامل یک هیئت بلند پایه به ایران از چند زاویه اهمیت زیادی دارد؛ همگرایی که آقای الکاظمی برای آن تلاش‌هایی کرده و انتظار دارد با توجه به رضایت اولیه طرفین ایران و عراق به نتیجه برسد. ایران همواره سیاست همگرایی با کشور‌های منطقه را مطرح کرده و این بار توسط آقای رئیسی رئیس جمهور اولویت بندی شده است و توسط وزارت خارجه هم دنبال می‌شود. عراق احساس می‌کند که این همگرایی می‌تواند در ثبات و توسعه اقتصادی عراق نقش داشته باشد.

وی افزود: بحث  دیگر، انتخابات عراق است که  به نظر می‌رسد در این برهه آقای الکاظمی علاقه دارد که آرامش منطقه‌ای و از پس آن در داخل پیامی به مردم عراق دهد که بالاخره این سیاست دنبال خواهد شد که هم به انتخابات کم چالش کمک کند و هم اعتماد پارلمان را جلب کند. در آستانه انتخابات بسیار مهمی در عراق قرار داریم، ولی این حرکت‌های فراگیر آقای الکاظمی حکایت از این دارد که می‌تواند در بعد داخلی هم از آن بهره گیری کند.

نعیمی درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق هم گفت: این خواست مردم عراق است، اما جمهوری اسلامی ایران در این موضوع دخالت نمی‌کند، به غیر از اینکه جمهوری اسلامی ایران از ریشه وجود آمریکا را منشا نا به سامانی‌ها، ناامنی‌ها، تشنج‌ها، فتنه‌ها، اختلافات و حتی جنگ‌های داخلی می‌بیند و زمینه‌ای می‌داند برای تجاوز‌های رژیم صهیونیستی.

ایران در مسئله خروج آمریکا از عراق دخالت نمی‌کند

وی افزود: بعد از مسئله افغانستان که نشان داد آمریکایی‌ها هیچ چیز برای مردم به همراه ندارند، این ذهنیت و دیدگاه بیشتر ثابت شده است. در مورد روابط دو جانبه گسترده، افزایش مبادلات تجاری اقتصادی، پروژه‌های مشترک خط آهن اقتصادی و برق و آب بحث شده و برای مسائل منطقه‌ای گام‌های خوبی برداشته شده است.