آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند تا در نشست‌های برجامی شرکت کند

محسن پاک آئین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، صبح امروز در نشست الزامات بین المللی مذاکرات هسته‌ای وین ، اظهار داشت: تفاهم به معنای آن است که الزام آور برای تفاهم کننده ها نیست اما برجام یک سند الزام آور برای تمام طرفین است؛ زیرا برجام در سازمان ملل تبدیل به یک قطعنامه شده است اما ترامپ با خودسری خود از این سند بین المللی خارج شده که این خلاف قطعنامه سازمان ملل است.

 

وی ادامه داد: الزامات بین المللی آمریکا اجرای مفاد این سند است که باید به آن متعهد باشد، اما زمانی که ترامپ از برجام خارج شد اروپایی ها ملزم بودند که نظر ایران را تامین کنند اما کشورهای اروپایی نخواستند یا نتوانستند نظر ایران را تامین کنند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: ایران یک کشور پایبند به برجام بود و هدف برای ورود به مذاکرات رفع تحریم ها بود و در مقابل ایران می بایست از حق هسته‌ای خود کوتاه می آمد که طبق برجام به تعهدات خود پایبند بود اما زمانی که آمریکا از برجام خارج شد ایران به اروپایی ها یکسال زمان داد تا اقدامی جهت بهره مندی از برجام انجام دهند اما متاسفانه حرکتی از سمت اروپایی انجام نشد و ایران طبق پنج حرکت از تعهدات خود کاست.

پاک آئین با بیان اینکه قانون مجلس یک قانون خوب در راستای لغو تحریم ها بود، تصریح کرد: هدف ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز است و هیچگاه به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست زیرا این موضوع را بر خود طبق مسائل شرعی و دینی حرام دانسته است.

آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند تا در نشست‌های برجامی شرکت کند

وی افزود: همچنین ایران در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق پروتکل ها و توافقات عمل کرده است که می توان این موضوع را در گزارش های آژانس مشاهده کرد و ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و هست.

این دیپلمات سابق کشورمان بیان داشت: تمام ارکان نظام بر این سه اصل تاکید دارند که ابتدا آمریکا تمام تحریم ها را لغو کند تا بتواند در نشست های برجامی شرکت کند دوم راستی آزمایی لغو تحریم ها انجام شود و سوم دادن تضمین به ایران است که آمریکا باید متعهد شود که دیگر چنین حرکتی تکرار نمی شود و در مقابل بعد از اتفاق افتادن این سه اصل ایران به تعهدات برجامی خود عمل خواهد کرد.