تاکید خرازی بر رفع تحریم‌ها و حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی

نجیب میقاتی نیز در این دیدار با ابراز امیدواری به رفع تحریمها علیه ایران گفت: با رفع تحریم‌ها، ایران از ظرفیت بالقوه‌ای در ایفای نقش قوی در اقتصاد منطقه برخوردار خواهد بود.

 

پیش‌تر کمال خرازی مشاور ارشد رهبر انقلاب با بیان اینکه سپاه پاسداران یک «ارتش ملی» است، گفت: «قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی قطعاً قابل‌قبول نیست.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، نیز در مصاحبه ششم فروردین خود با شبکه خبر با اشاره به مذاکرات لغو تحریم ها و موضوعاتی کە همچنان در دستور کار قرار دارند، گفت کە خروج سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌های آمریکا از موضوعات جدی و اصلی در مذاکرات اخیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان این را هم گفت که فرماندهان سپاه پاسداران اعلام کرده اند که اگر شرایط برای توافقی خوب به نفع مردم مهیا است بدون در نظر گرفتن تحریم های غرب علیه سپاه پاسداران این توافق انجام شود.

اما ماجرا از جایی شروع می شود که خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود، یکی از موانع ایجاد شدە و دشوار برای رسیدن به توافق، درخواست ایران مبنی بر خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در یک نشست خبری به طور تلویحی احتمال خارج کردن سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را مطرح و از این کار دفاع کرده بود.

با این وجود ۷ فروردین، راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی در دوحه گفت حتی اگر توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شکل بگیرد، «ایالات متحده تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد.»

تاکید خرازی بر رفع تحریم‌ها و حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی

گفتنی است،  از  ۸ سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون و با اعلام مایک پومپئو وزیرخارجه وقت آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است.