دولت باید کمبود در حوزه مسکن را برطرف کند/ می‌توان در زمین‌های بایر مسکن ساخت

میرغنی نظری ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد گرانی نرخ مسکن و افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در کلان‌شهرها به ویژه پایتخت گفت:  مسکن یکی از نیازهای اساسی جامعه است و تمام مردم و کل جامعه به مسکن و یک سرپناه نیاز دارند. گرانی مسکن نیز مسئله‌ای نیست که صرفا به دولت فعلی مربوط باشد. مشکلات انباشته شده‌ای از دولت‌های قبلی و کم‌کاری‌هایی که صورت گرقته باعث بروز جنین وضعیتی در حوزه مسکن شده است.

وی افزود: اگر همان مسکن مهر در شهرهای مختلف ادامه می‌یافت و از عناوینی مثل "قوطی کبریت" یا امثالهم برای خانه‌هایی که خریدشان آسان بود استفاده نمی‌شد، اکنون تعداد بسیاری زیادی از خانوار صاحب خانه شده بودند و انباشت تقاضا ایجاد نمی‌شد.

نظری ادامه داد: همچنین ازطرف دیگر زمانی که مجلس قانون جهش تولید و تامین مسکن را تصویب کرد انتظار داشت که دولت سیزدهم آن را عملیاتی کند و یکی از شعارهای دولت نیز ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن بود. در دولت قبلی شاهد بودیم که دست کم ۵۰۰ هزار مسکن از مقدار معینی که باید ساخته می‌شد، ساخته نشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که دولت نباید بیش از این برای ساخت مسکن تعلل به خرج دهد. چه در حوزه نهضت مسکن و چه خود مالک‌ها باید هرچه سریع‌تر روند تولید و ساخت مسکن طی شود تا تین کمبود جبران گردد.

او گفت: مسئله بعدی که بر مسکن تاثیر گذاشته است، تسهیلات بانک‌هاست. در خوش‌بینانه‌ترین حالت بانک‌ها ۱۰ درصو به تعهد خود در حوزه مسکن همل کرده‌اند درحالی که متعهد هستند برای ساخت و خرید مسکن با دولت و مردم همراه باشند. اما بسیار کم لطف هستند و از دلایل اصلی وجود مشکلات مسکن هستند.

دولت باید کمبود در حوزه مسکن را برطرف کند/ می‌توان در زمین‌های بایر مسکن ساخت

نظری عنوان کرد: کمی جزئی‌تر که به نقش بانک‌ها می‌نگریم مشخص می‌شود که بانک‌ها بالاترین ضریب خانه‌های خالی را دارند. این مسائل باید با جدیت دستگاه‌های نظارتی حل شود. واقعیت این است که در کشور ما یکسری قوانین زائدی وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: به طور مثال قرار است یک شهر از جهت طولی ۲۰۰ متر کسترش یابد، باید ۵۰۰ نفر نظر دهند. این درحالی است که ما در ایران حجم بسیار زیادی زمین بایر و غیر زراعی و مسکونی و بدون مالک داریم اما برخی قواعد و قوانین اجازه ساخت آن‌ها را نمی‌دهد.

وی اظهارداشت: بنابداین باید اقدامات جدی صورت گیرد تا مردم صاحب خانه شوند. این حجم زمین بایر و مسکونی داریم اما هنوز در تامین مسکن گیر کرده‌ایم و این تعجب برانگیز است. عملکرد ضعیف گذشتگان نباید باعث تنزل امروز ما باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درانتخا خاطرنشان کرد: همچنین درد و مشکل بعدی نرخ بالای ودیعه و اجاره‌بهاست که چون نظارتی وجود ندارد هرکس هر نرخی دلش بخواهد تعیین می‌کند و کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد و مشخص نیست براساس چه اصول یا لایحه‌ای است.

گفت و گو از تقی مولوی