این وزارتخانه ها در آلودگی هوا گزارشی از عملکرد خود ارائه ندادند

  نصراله پژمان فر ، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در نشست علنی امروز (یک‌شنبه، 19 آذرماه) مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور خود با اشاره به اقدام آمریکا در نشست اخیر شورای امنیت گفت: شاهد دیکتاتوری آمریکایی بودیم که دیوانه وار در جهت تامین خواسته رژیم صهیونیستی از هیچ کاری دریغ نمی کند و به دلدادگان غرب می گویم هر کسی در این موقعیت سکوت کند، او هم در این کشتار و نسل کشی شریک است و راه نجات فقط مقاومت و مقاومت است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نقش نظارت در تحقق قوانین کشور تصریح کرد: تلاش زیادی در مجلس برای تصویب قانون می شود که اگر با نظارت همراه نشود در صورت عدم نظارت مستمر و ارزیابی طرز کارها موارد بی ثمر مانده و موجب نا امیدی مردم می شود و قانون بودجه و برنامه های پنج ساله یکی از مصادیق موضوع است.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: مرور برخی تکالیف  دستگاه های اجرایی در بودجه 1402 و در مسیر نظارت قرار گرفتن آنها مسیر حل بسیاری از مشکلات کشور را هموار می کند،نظیر شفافیت شیوه استفاده از منابع نفتی،جلوگیری از هدر رفت گازهای فلر،افزایش ذخیره سازی گاز برای جلوگیری از ناترازی در فصل سرد سال، بهینه سازی مصرف سوخت،افزایش شفافیت معافیت مالیاتی،شفافیت تسهیلات کلان بانک ها،ارتقا خدمات بیمه ای و.. از جمله مواردی است که کمیسیون اصل نود در اجرای شان نظارتی مجلس تلاش خود را به کار برده است تا این موارد عملیاتی شود.

وی افزود: مجلس باید در فرایند تصویب بودجه طرز کار دستگاه های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهد و میزان تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای هر حوزه مبنای عمل مجلس باشد و اینکه منابعی به حوزه آموزش اختصاص یافته باید نتیجه خود را در فرایند تربیت نشان دهند و عملکرد دانشگاه ها باید حوزه پیشرفت علمی و صنعتی کشور منعکس شود و اگر مالیاتی از مردم اخذ می شود مردم باید نتیجه این مالیات را در دریافت خدمات با کیفیت مشاهده کنند و نقش مجلس پاسخگو کردن دستگاه های مختلف در این حوزه است.

این وزارتخانه ها در آلودگی هوا گزارشی از عملکرد خود ارائه ندادند

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کشور نیز گفت: اگر چه از قانون نحوه جلوگیری آلودگی هوا بیش از 8 سال گذشته اما با وجود هشدار های داده شده کمیسیون اصل نود، وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، سازمان برنامه بودجه و وزارت کشور گزارشی در ارتباط با وظایف خود ارائه نکردند و کمیسیون اصل نود طی گزارش خود پیشنهادات اجرایی خود را طی 23 بند با مشخص کردن دستگاه های ارائه کرد . آنها را به انجام وظایف خود فراخوانده است.

وی در پایان تاکید کرد:کمیسیون آماده همکاری برای مقابله با فساد با قوه قضائیه است و امیدواریم این قوه در موضوع الودگی هوا که جان و مال مردم را تهدید می کند هیچ ملاحظه ای نداشته باشد و آلودگی در مشهد و شهرهای دیگر هم بیداد می کند همچنین نابسامانی در موضوع پدیده شاندیز باید با درایت حل شود و مسئولین سازمان بورس نیز در مقابل سرمایه اجتماعی مردم بی تفاوت نباشند.