مذاکرات رو به جلوی ایران و مصر برای ارتقای روابط

«مذاکرات رو به جلویی» با سامح الشکری همتای مصری در راستای ارتقای روابط ایران و مصر داریم، این خبری بود که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد.حسین امیرعبداللهیان یکشنبه شب ۲۳ اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به توافق روسای جمهور ایران و مصر، گفت که گام‌های مشترکی برداشته‌ایم و این مسیر درست را مشترکا ادامه خواهیم داد.

پس از سفر خرداد ۱۴۰۲ سلطان عمان به تهران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب و اعلام تمایل مصر برای از سرگیری روابط با ایران که بعد از انقلاب به دلیل وجود برخی مسائل در سطح حافظ منافع اداره ‌می‌شود، وزرای خارجه در نیویورک دیدار و آبان ۱۴۰۲ هم آیت‌الله رئیسی و عبدالفتاح السیسی در ریاض ملاقات کردند. تماس تلفنی رئیسی با همتای مصری و تبریک پیروزی او در انتخابات و آمادگی برای برداشتن گام‌های عملی به منظور حل و فصل مسائل هم از دیگر تحولات این مدت بود.در این مدت وزرای اقتصاد ۲ کشور در مصر و رؤسای مجالس هم در ژوهانسبورگ ملاقات کردند.وزرای خارجه ایران و مصر هم چند بار تلفنی گفت‌وگو و در ریاض، نیویورک، ژنو و گامبیا دیدار کردند. گفت‌وگوهایی که به گفته امیرعبداللهیان نشانگر درک سیاسی متقابل ۲ کشور از میزان تاثیرگذاری گفت‌وگو در مسیر پیشبرد روابط دوجانبه است.وی اسفند ۱۴۰۲ در ژنو و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره دیدارش با الشکری گفته بود: «امور در مسیر خوبی در حال پیشرفت است، امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم گام‌های رو به جلویی را در عمل برداریم.»عضو شورای امور خارجه مصر «رخا احمد حسن» نیز پیش از این گفته بود که روابط دو کشور به شکل قابل توجهی «گسترش» یافته است.

مذاکرات رو به جلوی ایران و مصر برای ارتقای روابط

امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد که نگاه راهبردی به گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای طیف گسترده‌ای را در جهان اسلام و جهان عرب از جمله مصر شامل می‌شود.