به گزارش افکارنیوز، ‌ روز گذشته خبری در خصوص افزایش قیمت روزنامه ایران منتشر شد.

بر این اساس روزنامه دولتی ایران از روز گذشته شنبه ۱۳ مهر ماه ۱۰۰ تومان قیمت خود را در پایتخت افزایش داد.

محمد تقی روغنی‌ها سرپرست روزنامه ایران در همین رابطه مدعی شده که هزینه‌های ما بسیار زیاد است و اگر روزنامه ایران به ۸۰۰ تومان هم برسد، باز مشکلات مالی حل نخواهد شد. این قدم اول بود تا بتوانیم بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای تامین هزینه‌های بسیار زیاد کاغذ و هزینه‌های پرسنلی راه‌حل‌های دیگری وجود دارد که یکی از آنها بالا بردن قیمت روزنامه است که البته این اتفاق فقط در تهران رخ داده است.

روغنی‌ها با تاکید بر اینکه درآمد فعلی روزنامه ایران برای تامین هزینه‌های این روزنامه کافی نیست‌، مدعی شد که برخلاف باوری که در جامعه وجود دارد، روزنامه ایران هیچ‌گونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کند و کاملا به صورت یک موسسه خصوصی اداره می‌شود.

وی همچنین درباره نقش وزیر ارشاد و رییس دفتر رئیس‌جمهور در تصمیم‌گیری برای موسسه ایران گفته که این اشخاص عضو هیات امنای موسسه ایران هستند و هیچ‌گونه تعهد مالی نسبت به این موسسه ندارند. حضور این افراد صرفا برای مدیریت معنوی و تعیین سیاست‌گذاری‌های هیات مدیره هست، اما در مورد تامین منابع مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

اظهارات و ادعاهای روغنی ها در حالی است که روزنامه تحت سرپرستی وی در ردیف روزنامه هایی است که بیشترین یارانه را از وزارت ارشاد دریافت می‌کند.

به استناد فایلی که بر روی سایت معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارد این روزنامه مبلغ ۶,۲۲۱, ۹۲۸ هزار ریال را به عنوان یارانه برای مدت ۶ ماه به خود اختصاص داده است.

از سویی دیگر روغنی‌ها در حالی مدعی شده روزنامه ایران دولتی نیست که بر اساس همان لیستی که معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر کرده صاحب امتیاز این روزنامه " ایرنا " معرفی شده است.

بر این اساس معلوم نیست که سرپرست روزنامه ایران چطور موسسه ایران را یک مجموعه خصوصی معرفی کرده چرا که این روزنامه و گروه نشریات آن از جمله روزنامه‌های الوفاق به زبان عربی و ایران دیلی به زبان انگلیسی، ایران ورزشی، و ایران سپید برای نابینایان به صاحب امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی که مستقیما از بودجه دولت استفاده می‌کند، منتشر می‌شوند.

اما با وجود همه تناقض ها در باره خصوصی یا دولتی بودن روزنامه ایران اخیرا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای به مدیر کل امور مالی وزارتخانه دستور داده تا مبلغ هفتاد میلیارد ریال به موسسه و روزنامه دولتی ایران اختصاص داده شود.




این مبلغ همانطور که در متن نامه آمده برای کمک به موسسه‌ای غیر دولتی عنوان شده در حالی که روزنامه ایران به صاحب امتیازی ایرنا که یک سازمان دولتی محسوب می‌شود در حال انتشار است.

همچنین علی جنتی در نامه مذکور گفته که این مبلغ را بنا به درخواست مدیر عامل موسسه ایران برای کمک به ارتقا مطبوعات به این روزنامه اختصاص داده؛ حال سوال این است که آیا فقط روزنامه ایران باید ارتقا یابد و چرا توجهی به سایر روزنامه ها و رسانه ها که با مشکلات مالی عدیده ای هم روبرو هستند، نمی‌شود.

شبکه اطلاع رسانی دانا چند روز پیش هم در خبری اعلام کرد که مسئولان روزنامه ایران در ادامه روند عزل نیروهای دولت گذشته توسط دولت تدبیر و امید، شروع به تعدیل نیرو در این روزنامه کردند.

هرچند که شنیده شده اسامی حدود ۲۰۰ نفر از کارمندان در لیست سیاه اخراج قرار دارد، اما امروز نامه اخراج عده‌ای از خبرنگاران این روزنامه صادر و به آن‌ها داده شده است؛ البته با برخی دیگر از کارمندان قرارداد ۳ ماه و با عده‌ای دیگر قرارداد ۶ ماهه بسته شده تا حجم بالای تعدیل نیرو محرز نباشد.

برخی از این افراد که دارای خانواده و همسر و فرزند هستند در ایام پایانی سال و شب عید از کارشان اخراج شده‌اند که این‌ها همگی مغایر با شعارهای حمایتی دولت از مردم به ویژه شعار اصلی اعتدال است.
‫اما نکته قابل توجه این است که بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برخی محکومین و متهمین فتنه ۸۸ به جمع خبرنگاران روزنامه ایران که ارگان رسمی دولت است پیوسته‌اند و شنیده شده که تعدادی دیگر از این افراد نیز در حال اضافه شدن به موسسه ایران برای همکاری با دولت هستند.