زبان سرخه‌ای فریدون در مذاکرات + فیلم

به گزارشافکارخبر، انتشار خبری در خبرگزاری صدا و سیما حاوی برخی گفته های عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در طول روزهای اخیر حاشیه های گسترده ای را ایجاد نموده است. با وجود حذف اصل خبر از سوی این خبرگزاری و انتشار برخی واکنش ها به صحت و سقم آن به ویژه از سوی شخص عراقچی، خبر مربوطه دست به دست در بسیاری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی چرخیده است.



گفتگوی عراقچی با مسئولین صدا و سیما در برگیرنده موارد متعدد امنیتی، سیاسی، نظامی و… بوده است. در بخشی از این گفتگو به نقش حسین فریدون در خلال مذاکرات اخیر هسته ای پرداخته شده است، عراقچی در این باره می گوید: وی(حسین فریدون) رابط ما با رئیس جمهور بود و ما برادر رئیس جمهور را به عنوان عضو تیم مذاکره‌ کننده وارد جلسات می‌کردیم اما او دخالتی در مذاکرات نداشت… او در تماس‌هایش می‌توانست درباره مسائل فوری به زبان سمنانی و سرخه‌ای سوال کند و این‌ها هم می‌توانست کمک‌کننده باشد همچنان که در جبهه[وقتی] چیزی کم می‌آوردند سمنانی‌ها پشت بی‌سیم می‌رفتند.

فیلمی کوتاه از لهجه و گویش سرخه ای را که پیشتر در شبکه استانی سمنان منتشر شده است:

دانلود


در طول مذاکرات چندین بار اخباری مبنی بر جاسوسی سرویس های بیگانه به ویژه صهیونیست ها از فرآیند مذاکرات جهت دستیابی به گفتگوهای فی مابین منتشر شده است، لذا ضروری است که تیم هسته ای کشورمان هم چون سایر تیم ها ملاحضات امنیتی را در ابعاد گوناگون لحاظ کرده و احتمال درز گفتگوها و اظهارات رد و بدل شده را به حداقل برساند، کما این که شخص ظریف مدعی بود که یکی از دلایل قدم زنی اش با جان کری در سطح خیابان ها ممانعت از شنود سخنانش بوده است، از همین رو اقدام فوق ( گفتگو با یکی از گویش های قلیل ایرانی ) را می توان عملی سنجیده تصور نمود.