بحران اوکراین و سوریه در میز مزاکره رحیم پور و مارگولوف

به گزارشافکارخبر،وزارت امور خارجه روسیه، در دیدار روز سه شنبه رحیم پور با مارگولوف در مسکو حل و فصل مسایل سوریه از راه های سیاسی و دیپلماتیک مورد تاکید قرار گرفت.

در این دیدار دورنمای روابط ایران و روسیه در زمینه توسعه همکاری های بازرگانی، اقتصادی و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت.

رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان روز سه شنبه با گریگوری کاراسین نیز دیدار و دو طرف در خصوص برخی مسایل بین المللی از جمله بحران اوکراین و تلاش برای حل این مساله گفت و گو کردند.

در این دیدار اوضاع مناطق آسیای مرکزی، منطقه قفقاز و روابط دوجانبه ایران و روسیه بررسی شد.

ایران و روسیه در بسیاری از مسایل بین المللی به ویژه مساله سوریه مواضع مشترک دارند و بر حل این مسایل بدون مداخله خارجی و توسط نیروهای داخلی تاکید می کنند.

به همین منظور مقام های دو کشور به طور منظم در باره مسایل منطقه ای و بین المللی رایزنی می کنند.

آخرین گفت وگوهای دو کشور روز دوشنبه توسط «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهوری این کشور در امور خاورمیانه و «حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه کشورمان صورت گرفت.

دو طرف در گفت و گویی تلفنی درباره آخرین تحولات منطقه از جمله سوریه و یمن تبادل نظر کردند.

در این تماس تلفنی ضمن تبادل نظر درباره آخرین تلاش ها و رایزنی های سیاسی برای کمک به حل بحران های سوریه و یمن، ضرورت تحقق راه حل های سیاسی در مورد بحران سوریه و یمن مطابق با حقوق بین الملل و مفاد منشور سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفت.

معاونان وزیران امورخارجه ایران و روسیه بار دیگر یادآور شدند که بحران های منطقه خاورمیانه راهکار نظامی ندارد و کاربرد زور تنها بر نفرت و تقویت افراط گرایی می افزاید، در حالی که مقابله موثر با تروریسم و روند رو به رشد افراط گرایی در منطقه از طریق همکاری های واقعی منطقه ای و بین المللی امکانپذیر است.

تهران و مسکو معتقدند در هر راه حل سیاسی در مورد سوریه که نقش مردم، جایگاه نهادهای حکومتی، نقش رئیس جمهوری این کشور و مبارزه جدی با تروریسم نادیده گرفته شود، نتیجه بخش نخواهد بود.

بوگدانف و امیرعبداللهیان همچنین ضمن محکومیت تداوم توسل به زور در یمن تاکید کردند که پیروزی در یمن از طریق نظامی رقم نخواهد خورد و راه حل مشکل یمن صرفا سیاسی است.

دو طرف با حمایت از تلاش های سازمان ملل و ابراز نگرانی از رشد فزاینده تروریسم و بحران جدی انسانی در یمن خواستار تلاش های موثر سازمان ملل برای ارسال کمک های انسانی به مردم این کشور شدند.