علی وقفچی: کاری نکنیم مجلس، تبدیل به یک مرکز ناکارآمد شود

علی وقفچی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 23 اسفند 96) گفت: یک مرتبه می‌بینیم که 180 رأی با کمال تأسف به 50 رأی تبدیل می‌شود و این امضایی که نشان از هویت و اصالت را در یک کلمه همه چیز نمایندگان است و باید حتماً جایگاه واقعی خود را داشته باشد، از دست می‌رود.

وی ادامه داد: از شما نمایندگان استدعا دارم یا موضوعی را امضا و تأیید نکنید و یا اگر امضا و تأیید کردید موضوع را با جدیت تمام پیگیری کنید، زیرا که تمام اتمام حجت‌ها را قبل از امضا موضوعی با مسئولین مربوطه کرده و از شائبه‌های متعددی که متأسفانه ایجاد می‌شود، جلوگیری کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کاری نکنیم مجلس که عصاره ملت است و همه ملت و آزادگان جهان به آن چشم دوخته‌اند، تبدیل به یک مرکز ناکارآمد شود.

وقفچی اظهار داشت: نباید اجازه داد مجموعه‌هایی امثال بانک مرکزی در گزارش خود به قوه قضائیه همه گرفتاری‌های مؤسسات مالی را به گردن مجلس بیندازند. تجدیدنظر نمایندگان را در این مسیر خواستارم.

وی افزود: وزیر کشاورزی به دنبال نقدهایی که بنده و تعداد دیگری از نمایندگان داشتیم متعهد شد که تغییرات اساسی در مدیریت‌های کلان را سرلوحه کار خود قرار دهد و در کوتاه‌ترین زمان اقدامات لازم را در این زمینه صورت دهد و اقدامات صورت‌گرفته مبین آن است که وی هیچ توجهی به تعهدی که به اعضای کمیسیون داده، ندارد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تذکرات متعدد توسط اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و متخصصین و بخش‌های مختلف کشاورزی، به ویژه در حوزه معاونت‌های این وزارتخانه اما شاهد به‌کارگیری افراد بازنشسته در این سمت‌ها بودیم.

وقفچی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مجموعه‌ها در وزارت کشاورزی از افرادی که هیچ‌گونه تجربه و تخصص مرتبط با آن حوزه را ندارند، استفاده شده است، به عنوان مثال در مؤسسه رازی که یک جایگاه بین‌المللی دارد و بهداشت انسانی و دامی وابسته به این مؤسسه است، فردی با دکترای شیمی برای مسند ریاست این مؤسسه انتخاب شده است که هیچ‌گونه سنخیتی با این مسند ندارد.

وی افزود: عدم استفاده از نظرات کشاورزان خبره و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از دیگر ضعف‌های وزارت جهاد کشاورزی است که این باعث درد و رنج و بدبختی احوال کشاورزان است.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه این موارد باعث شده به جای نگاه علمی به کشاورزی به صورت مدیریتی سنتی و ناکارآمد اداره شود و حاصل آن وضعیت نابسامان مدیریت کلان آب و خاک و هوای کشور است که ایران را به جای تبدیل شدن به یک کشور صادرکننده محصولات کشاورزی با فرصت طلایی به یک کشور واردکننده تبدیل کرده که خود بیش از 50 درصد تولید سبزی و صیفی تولیدی‌اش را به دلیل سوءمدیریت و عدم تعریف زنجیره تولید از بین می‌برد.

وقفچی در پایان خاطرنشان کرد: تأسف‌بارتر اینکه بیش از 10 هزار تن از محصولات چای ما در انبارها مانده و یا تبدیل به کود می‌شود و این در حالی است که ما چای را از خارج وارد می‌کنیم و با این کار باعث ورشکستگی چای‌کاران می‌شویم.