واکنش تحلیل‌گر آمریکایی به تهدید مقام سعودی علیه ایران

«آرون دیوید میلر» تحلیل‌گر برجسته آمریکایی و مدیر برنامه غرب آسیای اندیشکده «ویلسون» به تهدید موشکی تهران از سوی یکی از مقامات سعودی واکنش نشان داد و به آنها خاطرنشان کرد که بدون حمایت آمریکا، چیزی نیستند.

«انور عشقی»  ژنرال بازنشسته عربستانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض امروز به یک خبرگزاری روسی گفته بود که «عربستان به موشک بالستیک دوربرد و راهبردی چینی «دانگ‌فنگ» مجهز است و تنها چهار تیر از این موشک برای تخریب کامل تهران کافی است، اما ریاض خواهان این سناریو نیست.»

گفته‌های عشقی ادامه لفاظی‌های دیگر مقامات سعودی است. «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان سعودی هم چند روز پیش در طی سفر به آمریکا گفته بود که اگر جلوی اقدامات منطقه‌ای ایران گرفته نشود، عربستان طی 10 یا 15 سال آینده با ایران وارد جنگ خواهد شد.

آرون دیوید میلر امروز در توئیتر به گفته‌های انور عشقی واکنش نشان داد و نوشت: «با داشتن سومین بودجه بزرگ نظامی دنیا، باز هم سعودی‌ها دلیلی برای رجز خواندن ندارند. اگر حمایت آمریکا نباشد، آنها مانند خانه پوشالی فرو می‌ریزند. ببینید که بدون مداخله آمریکا، بین صدام و کویت چه اتفاقی افتاد.»

اشاره میلر به حمله دولت بعث عراق به کویت در سال 1369 است؛ آن سال، صدام با بهانه بخشیده نشدن بدهی 30 میلیارد دلاری از سوی کویت، به این کشور حمله و آن را اشغال کرد.

نه دیگر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس در حمایت از کویت قدمی برداشتند و نه صدام گوشش به قطعنامه‌های شورای امنیت بدهکار بود.

بالاخره آمریکا با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی، به ارتشی که 8 سال برای جنگ با ایران تجهیز شده بود، حمله کرد و صدام را از کویت بیرون راند.

عربستان در سال 2017، بیش از 63 میلیارد دلار صرف خریدهای نظامی و دیگر هزینه‌های ارتش خود کرد. ارتش این کشور با وجود داشتن تجهیزات مدرن، از ضعف شدید تخصص نیروی انسانی رنج می‌برد.

برای مثال، نیروی هوایی عربستان با داشتن جنگنده‌های مدرن اف-15 و تورنادو، برای بمباران مردم بی‌دفاع یمن، مجبور به استفاده از خلبانان پاکستانی شد.