گزارش خبرگزاری فرانسه در خصوص موزه دفاع مقدس

 یک رسانه غربی روز شنبه در گزارشی به برپایی نمایشگاهی در زمینه حفظ  یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس در تهران اشاره کرد.

«سید محسن حاج بابائیان» معاون مدیر این نمایشگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیام این موزه استقامت، مقاومت و حفظ ارزش‌ها است. ما به نسل جوانتر روح جنگندگی را می‌آموزیم. در زمان جنگ با ایران، عراق ازسوی تمام جهان حمایت شد و ایران در دفاع تنها بود. اما شکر خدا ما در این جنگ پیروز شدیم.»

 

حاج بابائیان در بخش دیگر این مصاحبه با اشاره به افتتاح این موزه از سال  2012، به حضور سالیانه 300 هزار نفر بازدید کننده  از این مکان اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، دیکتاتور وقت عراق تلاش کرد تا خود را به عنوان «سدی» برابر جریان عقیدتی انقلاب نوظهور ایران که تنها یک سال قبلش شاه غربی خود را سرنگون ساخت و  به عنوان یک تهدیدی بزرگ علیه پادشاهی‌های کشورهای عرب خلیج فارس و دیگر کشورهای خودکامه عرب منطقه مشاهده شد، قرار دهد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه آمارهایی که از کشته شدن حدود یک میلیون نفر در جنگ عراق علیه ایران حکایت دارند نوشت: «پیر رازو» مورخ فرانسوی نیز بر این باور است که 680 هزار نفر در این نبرد کشته شدند. این خبرگزاری همچنین جنگ تحمیلی و خسارات ناشی از آن را با جنگ جهانی اول مقایسه کرده است.

 

این گزارش در بخش پایانی خود به سراغ یکی از بازدیدکنندگان رفته است. «علی جعفرزاده»، یکی از بازدیدکنندگان جوان این موزه هنگام  خروج گفت: «اکنون درک عمیق‌تر و عمیق‌تری از جنگ دارم. ما با تمام جهان که از عراق پشتیبانی کرد جنگیدیم و هشت سال مقاومت کردیم.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: در حالی که تنش‌ها بین ایران و واشنگتن بر سر تحریم‌ها بالا گرفته او گفت که آماده است برای دفاع از کشورش در هر نبردی حاضر شود.