گروه سیاسی- محسن پیرهادی در نشست رسانه ای رونمایی از «مانیفست نواصولگرایی» اظهار داشت: استراتژی ما اگر برای هر حوزه‌ای پاسخگو نباشد، باید آن را تغییر دهیم. تاکتیک جریان اصولگرا در دهه گذشته پاسخگو نبوده و باعث شده تا در انتخابات، اقبال لازم برای پیروزی وجود نداشته نباشد. برخی می‌گویند ۱۶ میلیون رای خوب است اما رای تمام کننده برای جریان سیاسی نیست و نباید برای تغییر مقاومت کرد.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: اصولگرایان اگر زمین خوردند، باید با شجاعت مجددا بایستند و شجاعان بگویند روش و تاکتیک و گفتمان ما باید تغییر کند و اقتضائات زمان را در نظر بگیرند. این خانه‌تکانی برای جریان اصولگرا مهم است و به همین دلیل، این تصمیم را جریان‌های اصولگرا باید بگیرند و نواصولگرایی هم موضوعی نیست که تکیه به یک فرد یا یک جریان داشته باشد، بلکه برای همه جریانات سیاسی است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه باید با اصلاحاتی که انجام می‌دهیم بتوانیم سرمایه انسانی را جذب کنیم، تصریح کرد: در این مانیفست می‌خواهیم به اسلام ناب محمدی بازگردیم و نوگرایی کنیم. شاخص گفتمان نواصولگرا این است که به دنبال مردم‌باوری هستیم، نه به عنوان تاکتیک یا ابزار، بلکه به عنوان بازگشت به اسلام ناب محمدی و نوگرایی. البته نمی‌خواهیم جریان سوم راه بیاندازیم و ضرورتی هم ندارد جریان سومی راه بیافتد، ما به دنبال بازگشت به آرمان ها و شعارهای اول انقلاب با توجه به شرایط فعلی هستیم چراکه رویکردها و اقتضائات امروز با زمان ابتدای انقلاب متفاوت است.

وی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد، خارج از دو جریان اصلی سیاسی کشور امکان به وجود آمدن جریان سومی وجود ندارد و حتی جریان اصلاح‌طلب را هم بعنوان یک کارشناس مسائل سیاسی توصیه به جریان سوم نمی کنم. چیزی که در افکار عمومی مطرح است، این است که می‌گویند اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده و حتی خیلی‌ها ابا دارند از اینکه نامش را ببرند.

پیرهادی با بیان اینکه مشکل ما با برخی از فعالان اولیه این است که در همان ایستگاه اول مانده اند و قائل به تغییر نیستند، عنوان کرد: همگرایی در جریان نیروهای انقلابی یک ضرورت است و وحدت بین جریان و طیف های مختلف اصولگرا زمانی موضوعیت دارد که در بزنگاه‌های مختلف خود را نشان دهد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: علت شکننده بودن وحدت اصولگرایان این است که باور به اختلاف سلیقه و رسمیت آن ندارند.

خودانتقادی یکی دیگر از محورهای نواصولگرایی بود که پیرهادی از آن نام برد و افزود: ما اصولگرایان بعضا در خودانتقادی دچار مشکل هستیم و باید آن را بپذیریم. اگر در یک انتخاباتی شکست بخوریم اشکال را در خودمان نمی‌بینیم و می‌گوییم مردم حق را به خوبی شناسایی نکردند. ما نمی‌گوییم شاید ما اشکالی داشته باشیم و این خودانتقادی باید در همه شئون وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه نواصولگرایی به دنبال این است که نگاه بالا به پایین در سیاست تغییر کند، تاکید کرد: جوانگرایی یکی از محورهای اصلی نواصولگرایی است. فرایند باید به قدری کارآمد باشد که جوانان فرآیند پیشرفت‌شان شفاف باشد. در همه جریانات سیاسی عده‌ای در مکانیزم رانتی سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند. هرکجا به جوانان اعتماد کردیم موفق بوده ایم.

پیرهادی افزود: یکی دیگر از مسائلی که به دنبال آن هستیم رجعت به اسلام است؛ این به معنای آن نیست که امروز اسلام پیاده نمی شود، بلکه کامل پیاده نمی شود. در حوزه امر به معروف و نهی از منکر آن را به برخی مسائل ظاهری تنزل داده ایم. باید فضای لازم نه تنها برای امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به مردم بلکه برای مردم نسبت به حاکمیت نیز ایجاد کنیم. در بسیاری از دستگاه های حاکمیتی و منتسب به حاکمیت اشکالاتی وجود دارد و جریان انقلاب نباید هزینه آن را بپردازد.

 دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتساب جمعیت متبوعش به محمدباقر قالیباف، گفت: نواصولگرایی ابتدا در نامه آقای قالیباف به جوانان مطرح شد و سپس ما آن را در کمیته سیاسی جمعیت بررسی کردیم. البته ما به آقای قالیباف علاقه داریم و معتقدیم اگر از ظرفیت وی در ٤٠ سال گذشته استفاده می‌شد شرایط بهتری وجود داشت و اگر امروز آقای قالیباف جزو مدیران ارشد کشور باشد ،وضع کشور بهتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما یک حزب سیاسی هستیم و در زمان انتخابات تصمیم خواهیم گرفت از چه کسی حمایت کنیم.

در خصوص نقش جامعتین و همکاری با گفتمان نواصولگرایی، تاکید کرد: حتما از نقش و رهنمودهای جامعه روحانیت استفاده می کنیم. ایدئولوژی ما و کشورمان بر اساس فقاهت است، اما در حوزه فعالیت های سیاسی تدابیر خود را داریم و از رهنمودهای علما استفاده خواهیم کرد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدات در پایان گفت: در زمینه عملیات سیاسی ما پذیرفته ایم که یک مجموعه سیاسی هستیم و ساز و کار خود را برای تصمیم‌گیری داریم.

محسن پیرهادی در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری افکارنیوز مبنی بر اینکه چه نسبتی بین جریان نواصولگرایی با عدالت و عدالت خواهی وجود دارد گفت: همانطور که در مانیفست نواصولگرایی آمده است، این جریان بر این باور است که مکتب امام خمینی (ره) شامل سه بعد مکمل عدالت، معنویت و عقلانیت است که تمرکز و توجه یکسان بر تمامی این ابعاد ضروری است.

وی ادامه داد: نواصولگرایی در تغییر اساسی خود باید به این سه بعد یکسان توجه کند و تکیه بر روی یکی از این ابعاد و بی‌توجهی به ابعاد دیگر منجر به انحراف جامعه می‌شود که متاسفانه آسیبی است که جریان اصولگرایی به آن دچار است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: رعایت عدالت ایجاد فرصت‌های برابر برای رشد اقتصادی، اجتماعی، فکری و سیاسی است و رعایت عدالت باعث توجه به قشر مستضعف می شود و در این صورت به مطالبات مردمی که صدای بلند ندارند بیشتر توجه می شود.

وی با بیان اینکه رویکرد جریان نو اصولگرایی اجرای عدالت است گفت: مبارزه با خوی اشرافی‌گری طبقه‌ای خاص مخصوصاً کارگزاران نظام، اعطای پست و مسئولیت بر اساس شایستگی‌ها نه وابستگی‌ها، تأمین نیازهای اولیه اقتصادی و اجتماعی همه آحاد جامعه و شفاف‌سازی، بستن راه‌ها و مبادی فساد و ایجاد ساختارهایی جامع برای بازدارندگی وقوع فسادهای اقتصادی جزئی از مانیفست جریان نو اصولگرایی است.