آماده‌باش کامل آمریکایی‌ها برای رزمایش سپاه

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ نیروی زمینی سپاه از امروز در منطقه عمومی خلیج فارس برگزار می‌شود؛ رزمایشی که به گفته سردار «محمد پاکپور» فرمانده نزسا، نسبت به رزمایش‌های پیشین این نیرو از ویژگی‌ها و خصوصیات متمایزی برخوردار است.

یگان‌های حاضر در رزمایش

در این رزمایش که با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت‌سازی‌های نوین دفاعی» برگزار می‌شود، یگان‌های برگزیده نیروی زمینی سپاه اعم از واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپاد‌های رزمی و شناسایی، بالگرد‌های هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحد‌های مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و همچنین ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه حضور خواهند داشت.

مراحل رزمایش 

این رزمایش در دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول ابتدا از شناور‌های مردمی برای پوشش استفاده می‌شود و پس از آن غواص‌ها عملیات خود را علیه مواضع دشمن فرضی شروع می‌کنند. در ادامه نیز موج دوم عملیات آغاز خواهد شد که نیرو‌های عمل‌کننده با استفاده از مهمات جنگی، رزمایش را ادامه می‌دهند.

اولین‌های رزمایش

در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ برای اولین بار از مین‌های ضد بالگرد استفاده خواهد شد و نیز برای اولین بار واحد‌های زرهی از شناور‌ها خارج شده و به سمت ساحل حرکت می‌کنند.

ویژگی ممتاز رزمایش

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ نیروی زمینی سپاه برای نخستین بار در سطح عملیاتی «تهاجمی» اجرا می‌شود؛ به این معنا که اگر دشمن بخواهد به تهدید و اعمال آن روی بیاورد، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران سراسر تهاجمی و آفندی خواهند شد و هدف‌ها را در عمق جبهه دشمن تعقیب خواهند کرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در همین زمینه گفته است: «دشمنان در محاسبات خود باید دقت داشته باشند چرا که دفاع ما ترکیبی از آفند و پدافند است که سبقه آفند آن از پدافند بیشتر است. آن‌ها فکر نکنند که اگر راهبرد ما دفاعی است به معنای ایستادن ما پشت سنگر و دفاع است، اینگونه نیست که ما پشت سنگر خواهیم ایستاد تا آن‌ها به ما حمله کنند».

عملیات‌های رزمایش

«اجرای عملیات آبی- خاکی»، «سرپل گیری در ساحل»، «هجوم به ساحل و دفاع از آن» عمده‌ترین اجزای اصلی رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ هستند. سردار پاکپور با اشاره به این اقدامات در حریان رزمایش گفت: «این قابلیت‌ها در یک سیستم رزمی به هم پیوسته و شبیه به صحنه‌های واقعی در رزمایش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت».

فرمانده نیروی زمینی سپاه روز گذشته با بیان اینکه در یک روند ارتقای فنی و تاکتیکی در زمینه سیستم‌های کنترل و فرماندهی رزمی هستیم که در این رزمایش آن‌ها را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد، گفته بود «دقت آتش ما در دوران دفاع مقدس مناسب نبود، از دهه هشتاد به بعد شروع به کار بر روی دقت آتش توپخانه کردیم که امروز توپخانه نیروی زمینی سپاه به گلوله‌ها و توپ‌های هوشمند مجهز شده است».

هدف رزمایش

مهمترین هدف رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ به گفته سردار پاکپور «واقعی و دقیق کردن معادلات بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دهن دشمن» است. دشمنی که طعم ضرب شست‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را چندین و چند بار طی سالیان اخیر تجربه کرده است.

واکنش آمریکا 

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان نشست خبری دیروز که در قشم برگزار شد، از واکنش آمریکایی‌ها به برگزاری این رزمایش هم خبر داد. او گفت که «آمریکا از ترس رزمایش سپاه به دست و پا افتاده و به همه نیروهایش در منطقه آماده باش کامل داده است».