اولتیماتوم قاطعانه ایران به کشور های عضو برجام/ نامه روحانی به سران ۱+۴

گروه سیاسی- امروز 18 اردیبهشت ماه مصادف با خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

به گزارش افکارنیوز، در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

 

بیشتر بخوانید:

شورای عالی امنیت ملی درباره توقف برخی تعهدات برجامی ایران بیانیه صادر کرد

از امروز نه اورانیوم غنی شده را می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را

 

واکنش ها به بیانیه امروز دولت درباره پایان دو تعهد برجامی کشور و دادن مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان را مشاهده می کنید.

 

*کاهش تعهدات برجامی نشان داد صبر ایران حدی دارد

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، با اشاره به بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام و مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان، گفت: همانطور که از قبل پیش بینی میشد غربی ها امروز متوجه شدند که صبر ایران نیز حدی دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق گفته وزیر امور خارجه اروپایی ها هنوز یک درصد تعهداتشان را انجام نداده اند و خویشتنداری کشورمان نیز اینطور تصور میشد انگار ایران به دلیل ضعف اقدامی انجام نمی دهد از این رو کاهش برخی تعهدات برجامی در سالروز خروج ترامپ از این توافقنامه به غربی ها نشان داد که باید هر چه زودتر فعالیت عملی در راستای تحقق تعهداتشان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه غربی ها درصدد جلوگیری از غنی سازی اورانیوم و فروش آب سنگین کشورمان هستند، ادامه داد: بنابراین مشاهده می شود که شورای عالی امنیت ملی در بیانیه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در واقع مسئولان کشورمان از حوزه ای وارد کاهش تعهدات برجامی شدند که طرف های برجامی مجبور به مذاکره شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم طرف های باقی مانده در برجام هر چه سریع تر نسبت به اجرای تعهداتشان اقدام کنند زیرا اکنون افکار عمومی دنیا متوجه عملکرد و واکنش جدی آنها است.

*شورای عالی امنیت ملی از فرصت سوزی در برجام جلوگیری کرد

 

اسدالله عباسی، با اشاره به بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام و مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان، گفت: یک سال از خروج آمریکا از برجام می گذرد و اروپایی ها نیز با فرصت سوزی زمان را از کشورمان گرفتند تا مسئولان ایران حالت انفعالی به خود بگیرند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک ایران می تواند سطح تعهداتش را درذ صورت بدعهدی طرفین کاهش دهد، تصریح کرد: در واقع این تصمیم شورای عالی امنیت ملی به کشورهای باقی مانده در برجام نشان می دهد که ایران نیز ابزارهایی برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا در دست دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد کنونی ایران در ابعاد بین المللی نیز قابل تامل است، ادامه داد: در واقع این تصمیم ایران و البته گزارش های مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایبندی کشورمان در برجام موجب تنویر افکار عمومی دنیا خواهد شد و مشخص می کند که ایالات متحده نسبت به نقض برجام اقدام کرده است.

*اقدام مؤثر اروپایی‌ها در قبال برجام در مهلت ۶۰ روزه هم بعید است

مسعود گودرزی ، در پی صدور بیانیه مهم شورایعالی امنیت ملی کشورمان خطاب به کشورهای عضو برجام، گفت: در این بیانیه 60 روز به طرف های مقابل فرصت داده شده تا اقدامی در راستای برجام برای فعالیت های بانکی و نفتی انجام شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اقدام مثمرثمر از سوی اروپایی ها را بعید دانست و افزود: بعد از 60 روز جمهوری اسلامی اقدامات جدیدتری در حوزه غنی سازی اورانیوم انجام خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه بالاخره باید در نقطه ای تکلیف خود را با اروپایی ها یکسره کرد، اظهار داشت: قطعنامه های گذشته شورای امنیت سازمان ملل که ایران را تحریم می کرد دیگر باز نمی گردد اما ممکن است قطعنامه های دیگری در این شورا به تصویب برسد اما باز هم اقدام متقابل ما در برابر عدم اجرای تعهدات برجام از سوی 1+5 ضروری خواهد بود.

*شورای عالی امنیت ملی پیام صلح‌آمیز ایران را ابلاغ کرد

حشمت الله فلاحت‌پیشه  در توضیح بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره برجام، گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز بود هرچند موضوعات را ضرب الجلی دنبال می‌کند، این ضرب الجل نیز فنی و حتی غیر سیاسی است، در واقع ایران همه اعضای باقی مانده برجام را به مذاکره برای حفظ برجام دعوت کرد.

بیشتر بخوانید:

فلاحت‌پیشه: ایران توپ برجام را در زمین اروپا انداخت

*کاهش تعهدات برجامی ایران طبق مفاد برجام و مقررات NPT است

سیدحسین نقوی حسینی ، با اشاره به بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام و مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان، گفت: پایبندی ایران به تعهدات بین المللی و بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا امروزه برای جامعه بین المللی شفاف و آشکار است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این بین باید یادآور شد خروج یکجانبه ایالات متحده از توافقنامه برجام نیز مصداق مشهود نقض قوانین بین المللی است بنابراین وقتی طرف مقابل به هیچکدام از تعهداتش پایبند نیست، دیگر هیچ کشوری نمی تواند انتظار داشته باشد ایران نیز همانند گذشته تعهداتش را اجرایی کند.

بیشتر بخوانید:

نقوی حسینی: کاهش تعهدات ایران نقض «برجام» نیست

وی با اشاره به اینکه اقدام کنونی ایران خارج از قواعد و قوانین بین المللی و همچنین مفاد ان.پی.تی نیست، ادامه داد: ایران در شرایط کنونی به اروپایی ها و سایر کشورهای باقی مانده در برجام فرصت داد اگر در مدت 60 روز آینده تصمیم قاطعی نگیرند و تعهداتشان را انجام ندهد، کشورمان تصمیمات جدیدی را اتخاذ و اجرایی کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: ایران یکسری فعالیت ها را داوطلبانه اجرا می کرد و اکنون طبق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک برخی از آنها را محقق نمی کند تا منافعش تامین شود.