واکنش عضو خبرگان رهبری به هتک حرمت بارگاه رضوی

آیت الله حسن عالمی با اشاره به بسته شدن درب‌های حرم‌ منور رضوی(ع) با توجه به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در شریعت ما دو دسته احکام داریم؛ دسته اول احکام اولیه و دیگری احکام ثانویه است؛ احکام اولیه آنهایی است که در شرایط عادی و این‌که در زندگی انسان هیچ اتفاق غیرمعمولی وجود ندارد و جسم انسان و وجود انسان توانایی برای انجام همه تکالیف دارد؛ تمامی احکام اولیه بر این آدم، «منجز» است و باید طبق دستور شریعت به‌صورت دقیق مطابق با اجزاء و قیود صورت دهد.

اخبار سیاسی - عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: یک سلسله احکام نیز وجود دارد که در شرایط غیرعادی انسان بر آن مکلف است؛ اینکه روزه بر انسان واجب است و از بزرگترین واجبات شرعی است جزو این احکام است؛ در مورد روزه تمام فقهای ما فتوا داده‌اند که اگر این روزه برای جسم انسان زیان داشته باشد این انسان حق ندارد روزه بگیرد.

آیت الله عالمی تصریح کرد: اگر این انسان بدون توجه به این ضرر آمد و لجبازی کرد و روزه گرفت؛ آیا این روزه اصلاً گناه دارد یا نه ندارد؟ این یک سؤال است و سؤال دیگر این است که؛ آیا «مسقط وجوب» هست یا نیست؟ عموم فقهای ما فتوا داده‌اند مبنی بر اینکه اگر انسان کاری کند که جسمش و سلامتش به خطر بیفتد، زیان وارد کردن بر جسم و جسم را در خطر قرار دادن، نه‌تنها ثواب ندارد بلکه حرام است.

وی با اشاره به اینکه با این توضیح باید گفت که در هر کجا که برای جسم آدم ضرری وجود داشته باشد یا محتمل‌الضرر باشد که این احتمال قابل اعتنا باشد نباید انسان کاری کند که به وجودش ضرر بزند اظهار داشت: حال سؤال می‌شود؛ از کجا باید بدانیم این کار را صورت دادن برای جسم و وجود ما ضرر دارد یا ندارد؟

آیت‌الله عالمی عنوان کرد: فقها فرموده‌اند در این زمینه ملاک نظر کارشناسان است و ملاک نظر کسانی‌اند که خبره کار هستند؛ در شرایط فعلی مملکت خبرگان کار می‌گویند تجمع کردن در هر کجا سبب می‌شود جسم انسان در معرض آسیبی قرار گیرد که در این آسیب حتی احتمال مرگ انسان نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای عبادت پروردگار عالم و فرمانبری از خداوند عالم باید در این شرایط به این تشخیص‌های خبرگان کار عمل کنیم و به حرف آنها توجه داشته باشیم زیرا آنها این را تشخیص داده‌اند و این عین عبادت پروردگار است نه اینکه حتماً بخواهیم به ضریح حرم منور رضوی خود را برسانیم و زیارت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مگر نه این است که زیارت برای جلب رضایت پروردگار عالم و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است؟ کاری که سبب شود جسم ما مریض شود و یا از ما مریضی به دیگری منتقل شود این گناه است، و اگر این انتقال توسط ما صورت گیرد ضمانت شرعی آن با کیست و دیه مرگ را چه‌کسی می‌خواهد برطرف کند؟

آیت الله عالمی تأکید کرد: وظیفه ما عمل کردن به نظر صاحب‌نظران در زمینه سلامت فردی و اجتماعی است و طبق گفته خبرگان فن و کسانی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند باید عمل کنیم و این یک وظیفه شرعی است.

وی با اشاره به برخی هتک حرمت‌های صورت‌گرفته و یا اصرار برای ورود به حرم منور گفت: اینها یا از موضع جاهلانه و یا از موضع لجوجانه است؛ ما وقتی عنوان می‌کنیم براساس شریعت قاعده علمی و فقهی حفظ نفس را ملاک قرار داده است باید آن را در نظر داشته باشیم. احکام اولیه و شرعیه عنوان می‌کنند نباید به جسم انسان ضرر وارد شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: برخی اقدامات صورت‌گرفته ناشی از موضع بی‌خبری از احکام اولیه و ثانویه برخی افراد است و باید این افراد هدایت شوند.