میزان فطریه سال 99+جزئیات

تعیین مبلغ کفاره و فطریه همزمان با روزهای پایانی ماه رمضان توسط مراجع اعزام تقلید اعلام می شود و از غروب شامگاه عید فطر پرداخت آن واجب است.

به گزارش افکارنیوز، همزمان با رویت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، اولین روز ماه شوال عید فطر اعلام می‌شود. بر این اساس پرداخت زکات فطریه بر مسلمانان واجب می‌شود.

زمان پرداخت زکات فطریه

اخبار مذهبی- زمان وجوب زکات فطریه از غروب شامگاه عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید فطر جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.
 
اما با توجه به استفتای صورت گرفته از معظم له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می‌گردد، مانعی ندارد.
 
اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به عنوان طعام محسوب می‌شوند.

زکات فطره چیست؟

مسأله ۲۰۰۳ کسی که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است، و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که گفته می‌شود تقریباً سه کیلو است از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد، و اگر بجای آن پول هم بدهد، کافی است، و احتیاط لازم آن است که از غذاهایی که در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو، یا خرما یا کشمش باشد.

مسأله ۲۰۰۴ کسی که مخارج سال خود و عیالش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالش را بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست.

مسأله ۲۰۰۵ انسان فطره کسانی را که در غروب شب عید فطر نان‌خور او حساب می‌شوند باید بدهد، کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنها بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.

مسأله ۲۰۰۶ اگر کسی را که نان‌خور اوست و در شهر دیگر است وکیل کند که از مال او فطره خود را بدهد، چنانچه اطمینان داشته باشد که فطره را می‌دهد، لازم نیست خودش فطره او را بدهد.

مسأله ۲۰۰۷ فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد شده، و شب را نزد او مانده و نان‌خور او هرچند موقتاً حساب می‌شود، بر او واجب است.

مسأله ۲۰۰۸ فطره مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد می‌شود در صورتی که نان‌خور او حساب شود بنا بر احتیاط بر او واجب است و الاّ واجب نیست، و کسی را که انسان برای افطار شب عید دعوت می‌کند نان‌خور به حساب نمی‌آید، و فطره‌اش بر صاحب‌خانه نیست.

کفاره

کفاره روزه چیست؟

مساله ۱۶۶۰ کسی که کفارۀ روزۀ رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا به دستوری که در مسالۀ بعد گفته می‌شود دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که می‌تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید استغفرالله و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.

مساله ۱۶۶۱ کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ رمضان را بگیرد، باید سی و یک روز آن را پی در پی بگیرد و اگر بقیۀ آن پی در پی نباشد اشکال ندارد.

مساله ۱۶۶۲ کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ رمضان را بگیرد، نباید موقعی شروع کند که در بین سی و یک روز، روزی باشد که مانند عید قربان، روزۀ آن حرام است.

میزان زکات فطره از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد

کانال فقه و احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی دقایقی پیش در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتائات معظم‌له را مبلغ و مقدار فطریه امسال منتشر کرده است.

سؤال: مبلغ و مقدار مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این ها را هم بدهد کافى است.

(مبلغ زکات فطره برای سال 1399 شمسی مطابق سال 1441 قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ 10 هزار تومان است)

ماه مبارک رمضان , امام خامنه‌ای ,

 

اعلام مبلغ زکات فطره توسط آیت الله مکارم شیرازی


بنا بر استعلام از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، هرفرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند به ازای هر نفر، بدل از سه کیلو گندم معادل ۱۰ هزار تومان یا سه کیلو برنج متوسط معادل ۳۰ هزار تومان پرداخت کند.


مبلغ زکات فطره سال ۱۳۹۹ برای مقلدین حضرت آیت الله سیستانی


با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر، یکی از واجبات زکات فطره است که باید از جانب افراد مکلف به فقیر پرداخت شود.

بنا بر استعلام از دفتر آیت الله سیستانی در قم مقدسه، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت کند.


مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین حضرت آیت الله شبیری زنجانی


آیت الله العظمی شبیری زنجانی میزان و مبلغ زکات فطره امسال را اعلام کردند.

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد: میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم ۱۲۰۰۰ تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت آن، به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم می‌باشد.
 

اعلام میزان فطریه از سوی آیت الله علوی گرگانی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و برنج مبلغ تقریبی ۵۰۰ هزار ریال است. مؤمنین در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.


مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین حضرت آیت الله نوری همدانی


آیت الله العظمی نوری همدانی میزان و مبلغ زکات فطره را اعلام کردند.

بر اساس استعلام از دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی، این مرجع تقلید شیعیان، قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم هرکدام ازخوراکی‌هایی که در رساله عملیه بعنوان زکات فطره ذکر شده است همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند و طبق تحقیقات انجام شده، میانگین قیمت گندم برای هر فرد١٠٠٠٠ (ده هزارتومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵٠٠٠٠ (پنجاه هزار تومان) می‌باشد.

لازم بذکراست که مقلدین باید طبق قیمت منطقه‌ای خودمحاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.
 
جدول مبالغ و وجوهات بنابر جدیدترین استفتائات رهبری به صورت زیر می باشد:

فطریه سال ۹۹ رهبر انقلاب