فیلم « آبادان یازده ۶۰ » روایت متفاوتی از مقاومت مردم آبادان در روزهای منتهی سقوط این شهر نشان می‌دهد که عنصری به نام امید این شهر را سرپا نگه داشته است که همین امر دلیل حضورش در جشنواره فیلم شهر است، جشنواره‌ای که یک بار دیگر آثار سینمایی را با محوریت روابط اجتماعی و زندگی شهری بررسی می‌کند؛  با «مهرداد خوشبخت» کارگردان، «جلیل شعبانی» تهیه کننده و «ویدا جوان» بازیگر این فیلم گفت‌وگو کرده است.

جشنواره فیلم شهر محتوایی‌تر از باقی جشنواره‌های سینمایی ایران است

«مهرداد خوشبخت» گفت: «در ابتدای صحبت‌هایم باید بگویم که جشنواره فیلم شهر در سال گذشته به علت همه‌گیری بیماری کرونا برگزار نشد و خب جایش بین جشنواره‌های سینمایی بسیار خالی بود، اینکه دوباره شاهد برگزاری این رویداد هستیم بسیار خوشحالم.»

 

این کارگردان ادامه داد:« این رویداد سینمایی کمی محتوایی‌تر از باقی جشنواره‌هایی است که در زمینه آثار نمایشی برگزار می‌شود به همین دلیل اگر اثری در این جشنواره حضور پیدا می‌کند برای سازندگان آثار مثل ما، اهمیت ویژه‌ و ذوقی برابر دریافت سیمرغ در جشنواره فیلم فجر دارد. امیدوارم فیلم «آبادان یازده 60 » نیز بتواند در این جشنواره دیده شود به عنوان کارگردان فیلم برایم این نوع سنجش مهم است.»

کارگردان فیلم «تک‌تیرانداز» با اشاره به اینکه مصداق شهری یک فیلم در جشنواره فیلم شهر مهم است، توضیح داد: « فیلم آبادان یازده 60 درباره مقاومت مردم یک شهر است، این اثر به این موضوع که مردم یک شهر تا آخرین لحظه ایستادگی کردند، اشاره دارد و به همین دلیل موضوع مشترکی بین این فیلم و جشنواره فیلم شهر وجود دارد آن هم شهر و مردمان آن دیار است. به عنوان یک کارگردان باید بگویم که باید نقاط مشترک فیلم‌ها و دیدگاه‌های جریان‌ساز را پیدا کنیم در این صورت به یک نقطه مشترک خواهیم رسید که به نفع حال سینمای ایران و مخاطبان آن است.»

آبادان یازده۶۰

شخصیت نرگس در «آبادان یازده۶۰» بیانگر مقاومت زنانه‌ یک شهر است

«ویدا جوان» بازیگر «فیلم آبادان یازده ۶۰» درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم شهر گفت: «به عنوان یکی از بازیگران این فیلم، بسیار خوشحالم که فیلممان در جشنواره فیلم شهر حضور دارد‌، این جشنواره یک رویداد سینمایی و محتوایی است که یک بار دیگر فیلم‌ها را از لحاظ محتوایی بررسی می‌کند».

این بازیگر ادامه داد: «آبادان یازده ۶۰ فیلم مقاومت مردمی است که بدترین و سخت‌ترین روزهای شهرشان را پشت سر می‌گذاشتند. این فیلم بیانگر حرفیست که شاید میان حرف‌های این روزهایمان گم شده باشد؛ آن هم این است که فارغ از تمام تفاوت‌های رفتاری و تفکری، ما باز هم از همین مرز و بوم هستیم و باید برای آبادانی آن بجنگیم.»

بازیگر سریال تلویزیونی «ماه و پلنگ» با اشاره به اینکه کاراکتر نرگس در فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ بیانگر مقاومت زنانه‌ یک شهر است؛ توضیح: «شخصیت نرگس که در این فیلم را بازی کردم، جزو یکی از ماندگارترین نقش‌هاییست که تا به امروز بازی کردم. نرگس نماینده تمام زنانی است که تا آخرین روزهای جنگ تحمیلی ایران ایستادگی کردند و فکر می‌کنم حضور این فیلم در جشنواره فیلم شهر درست و منطقی است.»

«آبادان‌یازده‌۶۰» درباره ایستادگی مردان و زنان ایرانی است

«جلیل شعبانی» تهیه‌کننده فیلم «آبادان‌یازده‌۶۰» و فیلم «منصور» درباره حضور این دو فیلم در جشنواره فیلم شهر گفت: «برگزاری جشنواره‌های موضوعی خاصیتی دارد که شاید آن را در جشنواره فیلم فجر هم نبینیم؛ در این رویدادها محتوای فیلم‌ها و دلیل اصلی ساخت آن اثر بررسی می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا برای یک بار هم که شده تکنیک‌های سینمایی اثری را کنار محتوای آن قرار دهیم، شاید این نکته باعث شود تا تکه‌های پازل گم شده سینمای ایران یکبار دیگر کنار هم قرار گیرد، این تقابل و روبه‌رویی، حال سینمای ایران را خوب می‌کند.»

تهیه‌کننده فیلم «سوءتفاهم» با اشاره به اینکه فیلم‌های دفاع مقدس در جشنواره فیلم شهر جایگاهی درست دارد، توضیح داد: « شاید زمانی که فیلم‌های راه‌یافته در این دوره را اعلام کردند، برخی از دوستان فیلمساز در مورد حضور فیلم‌های دفاع مقدس اعتراضی داشتند، اما در اینجا به عنوان یک تهیه‌کننده و فیلمساز باید بگویم مقاومت مردمی در برهه مهمی از تاریخ، بزرگ‌ترین پیام زندگی اجتماعی است.

«آبادان‌یازده‌۶۰» درباره مقاومت و ایستادگی مردان و زنانی بود که فارغ از تمام اختلاف نظرهای عقیدتی، برای خاک خود جنگیدند و همین خود حاوی پیامی است برای تمام مردمی که شاید این روزها میان مشکلاتشان روبه‌روی هم ایستاده‌اند.»

او در پایان عنوان کرد:« فیلم منصور روایتی از زندگی شهید ستاری یکی از قهرمانان ملی ماست؛ در این فیلم نیز روایت و خرده پیرنگ‌هایی وجود دارد که اگر کمی در آن درنگ کنیم حتما به نقطه نظرات اجتماعی خواهیم رسید.»