جایگاه جلوه های ویژه در آثار مطرح سینمایی

بهنام خاکسار که جلوه های ویژه بصری دو فیلم راه یافته به سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر یعنی "مغزهای کوچک زنگ زده" و "جشن دلتنگی"را بر عهده دارد،  درباره علت همکاری با آن ها، ویژگی ها و تفاوتشان با دیگر آثاری که تاکنون در آن فعالیت داشته گفت: در فیلم «سیزده» با هومن سیدی همکاری داشتم و باعث دوستی ما شد در «مغزهای کوچک زنگ زده» نیز پس از خواندن فیلمنامه اعلام همکاری کردم. چون قصه ای به شدت پر ریتم و جذاب بود. البته فیلم را ندیدم اما شنیدم مانند دیگر کارهای سیدی خوب شده است.

 وی افزود: در این فیلم یک سری پلان های پاک کردنی و خلوت داشتیم، اما در کنار آن پلان های خلق کردنی و اتفاقاتی که به بحث خلق حشرات مربوط می شود، داریم.

 وی ادامه داد: پوریا آذربایجانی را می شناختم اما از طریق علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم همکاری را آغاز کردیم. در «جشن دلتنگی» یک سری پلان هایی که تداعی کننده اقیانوس است را خلق می کنیم و پلان های دیگری مربوط به جلوه های ویژه خیابانی، قایق نجات و...داریم.

 وی در خصوص ویژگی های این دو اثر عنوان کرد: برای ما خارج از بحث پاک کردنی، هر کاری که بحث خلق کردن در آن باشد امتیاز محسوب خواهد شد و این دو فیلم پلان های خلق کردنی و جذابی دارند که به جذابیت های کل فیلم خواهد افزود.

 وی ادامه داد: تلاش ما در این دو فیلم خلق کردن موقعیت ها و اتفاقاتی است که برای مخاطب عام و خاص باورپذیر و لذت بخش باشد؛ امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

 خاکسار با بررسی فضای جشنواره فیلم فجر در بخش حوزه فعالیتی که دارد بیان کرد: من تقریبا چند سالی است به طور مداوم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم و در این دوره ها یا کاندید دریافت سیمرغ شدم و یا دریافت کردم.  فکر می کنم امسال رقابت دشواری بین فیلم ها باشد چون جلوه های ویژه برخی فیلم‌ها بسیار پرحجم هستند و برخی مثل من آثار  کم حجم اما خلق کردنی دارند. به همین علت داوری هم دشوار می شود؛ چون مشخص نیست به حجم و یا کیفیت توجه می شود.

 خاکسار در بخش پایانی صحبت های خود با بررسی بخش داوری حوزه جلوه های ویژه خاطر نشان کرد: به نظر من داورهای این بخش باید از متخصصان باشند و کاملا با نگاهی ویژه و تخصصی بررسی و داوری کنند. انتظار می رود این اتفاق رخ دهد. من در برخی دوره های جشنواره جلوه های ویژه آثاری را انجام دادم که دیده نشد، اما در چند سال اخیر تاکید کردیم تا توجه بیشتری کنند و نگاه تخصصی تری داشته باشند. این کمک می کند که نحوه داوری بهتر شود. به عنوان یکی از فعالان حوزه جلوه های ویژه، می خواهم بگویم که  داوری این بخش نیاز به نگاه ریزبینانه تر و حرفه ای تری دارد. در جشن خانه سینما این ریزبینی کم و بیش اتفاق می افتد، اما در جشنواره فیلم فجر هنوز آثار به طور کلی بررسی و داوری می شوند.

 گفتنی است؛ بهنام خاکسار حضور پی در پی در جشنواره فیلم فجر داشته و کاندید دریافت سیمرغ بلورین شده است اما در سی و یکمین دوره جشنواره برای فیلم «عقاب صحرا» که هنوز اکران نشده موفق به دریافت سیمرغ بلورین در بخش جلوه های ویژه شد.