به گزارش افکارنیوز،

روابط عمومی یازدهمین جشنواره بین‎المللی فیلم‎های ورزشی در واکنش به مطالب حاشیه ای که اخیراً پیرامون این جشنواره در برخی رسانه‎ها منتشر شده است، بیانیه ای را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «یازدهمین دوره جشنواره بین‎المللی فیلم‎های ورزشی تهران با لطف خداوند و تلاش دلسوزانه و بدون مزد عاشقان فرهنگ و ورزش و البته مشارکت بی چشم داشت برخی شرکت‎های خصوصی حامی فرهنگ و هنر کشور برگزار شد و مثل هر پدیده فرهنگ دیگری، واکنش‎های موافق و مخالفی را در فضای رسانه‎ای کشور در پی داشت.

مدیران، هیأت اجرایی و داوران این جشنواره نیز هرچند همواره با رویی باز از همه نقدها (صرف نظر از گرایش‎های فرهنگی و سیاسی آن) استقبال می‎کنند اما واضح است که از جمله اصول اولیه هر نقد، رعایت انصاف و عدالت و پرهیز از غرض ورزی از یک سو و داشتن حداقل تخصص و دانش در حوزه مورد نقد از سویی دیگر است. با این مقدمه، نگاهی به مطلب منتشر شده در برخی رسانه ها، پیرامون جشنواره فیلم‎های ورزشی خالی از لطف نیست؛

1- پیش فرض «برگزاری جشنواره با بودجه دولتی» از اساس پیش‎فرضی باطل است و جشنواره یازدهم برخلاف بسیاری از جشنواره‎های پر خرج کشور، از جمله معدود جشنواره‎های است که بدون اتکا به بودجه دولتی برگزار شد و از این حیث می‎تواند الگویی برای دیگران باشد. کمک‎های وزارت محترم ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به این جشنواره، از لحاظ حمایتی و معنوی با ارزش و قابل تقدیر و سپاس است اما سایر هزینه‎های برگزاری صرفه‎جویانه جشنواره همچنان که گفته شد، یا از طریق همکاری افتخاری و بدون دستمزد بسیاری از علاقه مندان تامین شده و یا از طرف برخی شرکت‎های خصوصی که نام ایشان در کتاب جشنواره موجود است.

2- اتهام «انگیزه مالی در برگزاری جشنواره ها» نیز به راحتی درباره این جشنواره قابل بررسی است. نویسنده محترم با چند تماس تلفنی با همکاران دبیرخانه و یا اعضای محترم هیأت داوران و پرسش از این که چند ماه است حقوقی دریافت نکرده اند و یا اینکه اساسا قرار هست دستمزدی برای داوری و انتخاب آثار دریافت کنند یا خیر، به انگیزه‎های مالی این جشنواره پی خواهند برد. عجیب است جشنواره ای که در سال اقتصاد مقاومتی با هزینه حداقلی آن هم با حمایت بخش خصوصی برگزار شده است اینگونه مورد هجمه قرار گرفته و دستاوردهای فرهنگی و بین المللی آن به کلی فراموش شده است.

3- اتهام «بی‎اطلاعی سازندگان فیلم‎های هندی از نمایش فیلم‎هایشان در این جشنواره» نیز مانند سایر مطالب این یادداشت، ناشی از بی‎اطلاعی نویسنده از قواعد حاکم بر جشنواره است؛ تمامی آثار متقاضی حضور در جشنواره، از جمله آثار بین المللی، پس از صدور فراخوان، با تکمیل فرم درخواست، فیلم ها و عکس های خود را به دبیرخانۀ جشنواره ارسال کرده اند. فیلم «سلطان» نیز از جمله این آثار است که تهیه کنندۀ آن ضمن ارسال فرم درخواست حضور اثر خود، با انعقاد قراردادی (که در دبیرخانۀ جشنواره موجود است) مجوز لازم برای نمایش محدود فیلم در جشنواره را نیز، صادر نموده است.

ضمناً علت عدم حضورعوامل این فیلم ها در مراسم اختتامیه نیز به همان دلایل اقتصادی است که پیشتر گفته شد. از آنجا که جشنواره با بودجه اندک بخش خصوصی برگزار شد و برخلاف سایر جشنواره های دولتی فاقد بودجه لازم برای دعوت و پذیرایی از میهمانان خارجی بود، لذا با وجود علاقۀ بسیاری از صاحبان آثار خارجی –و ازجمله عوامل سازندۀ فیلم "سلطان" به حضور در آیین اختتامیۀ جشنواره، صرفاً به دعوت از مسئولان سفارتخانه های کشورهای متبوع بسنده کرده و حضور مهمانانی، از جمله سفیر محترم کشور فیلیپین و مقام‎ها و مسئولان طراز اول سفارتخانه‎های ترکیه، هند، پاکستان، چین و ...در این مراسم به همین دلیل بوده است.

4- اطلاق واژه "مبتذل" به فیلم «سلطان» از سینمای هند به کارگردانی فیلمساز مسلمانی به نام علی عباس‎ظفر و بازی سلمان خان، بازیگر مسلمان محبوب این کشور نیز اطلاقی ناشی از بی اطلاعی و یا غرض ورزی است. فیلم «سلطان» که برنده 2 تندیس از مجموع بیش از 35 تندیس و دیپلم اهدا شده جشنواره شد – فیلمی است با موضوع ورزش و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد که البته به سیاق اکثر فیلم‎های تولید بالیوود حاوی داستانی عاشقانه (از نوع عشق‎های با حجب و حیای شرقی و فاقد جنبه‎های اروتیک) نیز هست به طوری که فیلم برای اخذ مجوز نمایش از اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، نیازمند کمترین اصلاحات (صرفا حذف چند صحنه موزیکال معمول در سینمای هند) بود و تقریبا به طور کامل در جشنواره به نمایش درآمد.

5- اشاره نویسنده محترم مقاله به برنامه «سینما ورزش» نیز که به همت شبکه ورزش طی روزهای برگزاری جشنواره، به انعکاس اخبار و حواشی آن می پرداخت، هر چند مانند سایر انتقادات ذکر شده، بدون استناد دقیق به موارد مورد نظر (و لذا فاقد ارزش تخصصی) است اما با این حال قطعا مورد استقبال سازندگان برنامه خواهد بود و سازندگان این برنامه در آینده تلاش خواهند کرد تا کیفیت این برنامه را (که با استقبال بی نظیر اهالی سینما و فرهنگ مواجه شد و حرکتی نو در این مسیر بود) بیش از پیش ارتقا دهند.

6- بدیهی است برگزاری باشکوه و گسترده تر این رویداد در ابعاد بین المللی به اعتبار کشورمان در بخش سینمای ورزشی و حضور پررنگ تر و ارتقای جایگاه ایران در فدراسیون جهانی FICTS و جشنواره جهانی میلان ایتالیا می انجامد و با ارائه تولیدات با کیفیت هنری از این طریق می توان به گسترش و ترویج فرهنگ پهلوانی و قهرمانی فرزندان این سرزمین پرداخت. حضور آثار 23 کشور در بخش فیلم و همچنین آثار هنرمندان 44 کشور در بخش عکس، خود گویای اعتماد هنرمندان بین المللی به این رویداد و همچنین تلاش برای ارتقای جایگاه جهانی ایران در فدراسیون بین المللی فیلم های ورزشی (FICTS) است.

همچنین لازم است در این مسیر از حمایت های معنوی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، سازمان صدا و سیما و شبکه ورزش سیما، سازمان سینمایی وزارت ارشاد، وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط تقدیر شود.

در پایان، مسئولان، داوران و گروه اجرایی یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‎های ورزشی تهران، ضمن تشکر از تمامی مسئولان دولتی، شرکت‎های خصوصی و رسانه ها که طی ماه های گذشته به هر نحو یاریگر این جشنواره -که هدفی جز اعتلای نام ایران در عرصه های بین المللی ندارد- بوده اند، به طور خاص از انتقادات بعضا مغرضانه و کذب برخی رسانه ها (منجمله روزنامه محترم کیهان) که با درج مقاله باعث شدند خوانندگان – هر چند اندک شمار – ایشان نیز متوجه جشنواره فیلم های ورزشی شوند تشکر می کند.»