به گزارش افکارنیوز،

دنیای کودکی بدون بازی و خیال اصلاً معنا و مفهومی ندارد. تمام کودکان از بازی لذت می‌برند؛ اما در این میان یک تفاوت عمده وجود دارد و آن هم نوع بازی کودکان است. بازی بچه‌های دیروز تیله‌بازی و الاکلنگ و گرگم به هوا بود و بازی بچه‌های امروز با تبلت و رایانه شکل می‌گیرد. کودک امروز با تسخیر ثانیه‌ای اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای، دنیایش را می‌سازد. برای همین باید دقت شود تا خوراک فرهنگی خوبی در اختیار او قرار گیرد تا بتواند علاوه بر سرگرم شدن تجربیات آموزنده‌ای را هم توشه خود کند.

«کیان ایرانی» یک بازی رایانه‌ای است که به موضوع عاشورا و حضور مسلم بن عقیل (ع) و قیام مختار پرداخته تا کاربران علاوه بر سرگرم شدن تاریخ خود را هم ورق بزنند. عماد رحمانی کارگردان این بازی از مراحل تولید این بازی گفت.

آقای رحمانی؛ بر چه اساسی این بازی را نخستین پروژه بزرگ اسلام شیعی در حوزه بازی‌های ویدئویی می‌دانید؟

بازی «کیان ایرانی» نخستین اثر مبتنی بر فرهنگ‌ اسلامی و روایت تاریخی صدر اسلام است که تلاش می کند، علاوه بر ایجاد لحظات جذاب و درگیرکننده برای مخاطب، رسالت خود را به عنوان یک رسانه به ثمر برساند و روایت صحیح و تعاملی را در اختیار مخاطب قرار دهد. از سوی دیگر کیفیت شاخص این اثر می‌تواند علاوه بر تضمین موفقیت داخلی در حوزه‌های مادی و معنوی، مسیر را برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و تاثیرگذاری صد چندان به عنوان ابزار نخست صدور فرهنگ باز کرده و بازگشت معقول معنوی و مادی را تحقق بخشد؛ بنابراین کشور‌های شیعی و حتی سنی مذهب همسایه می‌توانند یکی از بازار‌های بالقوه پروژه محسوب شوند.

حضرت مسلم بن عقیل (ع) در شهر کوفه

قصه اصلی این بازی چیست؟

این بازی یکی از مهم‌ترین بازی‌های ایرانی در دست ساخت است که روایتگر داستان حضور حضرت مسلم ابن عقیل (ع) در شهر کوفه به عنوان سفیر امام حسین (ع) است؛ این بازی علاوه بر روایت این بخش از زندگی این بزرگوار در قالب چند فلش بک و فلش فوروارد به حادثه کربلا نیز می‌پردازد.

روایت اصلی بازی «کیان ایرانی» در قالب ۱۴ لوکیشن با حجم بسیار سنگینی از مدل‎سازی دقیق تاریخی با رعایت ریزترین جزئیات براساس مستندات و البته با کیفیت خیره‌کننده قدرتمند UE ۴ بیان می‌شود. برای این بازی بیش از ۴۵ دقیقه روایت سینمایی در نظر گرفته شده است که تمام این ویژگی‌ها تا کنون به این حجم و کیفیت در بازی‌های ایرانی وجود نداشته است. امیدوارم بتوانیم با بالاترین سطح کیفی این پروژه را به سر منزل مقصود برسانیم و ان شاءالله سهم کوچکی در بیان عظمت واقعه عاشورا داشته باشیم.

مراحل ساخت بازی در چه وضعیتی است و عرضه بازی چه زمانی است؟

تاکنون بیش از شصت درصد از پروژه تکمیل شده است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد کیفیت برای تیم تولید و تلاش در جهت ادای دین به موضوع، مراحل به‌کندی اما با کیفیت منحصر به فرد پیش می‌روند. در صورتی که حمایت‌های قول داده شده به مرحله عمل وارد شوند، این پروژه در چند ماه آینده وارد بازار می‌شود.

بازی‌های رایانه‌ای باید تعاملی باشند

این اثر برای مخاطبان چقدر می‌تواند لذت بخش باشد؟

لذت بخش بودن یک بازی رایانه‌ای به تعاملی بودن آن است. ما تا امروز مفاهیم و آثار بسیاری را در مورد واقعه کربلا دیده و خوانده‌ایم؛ اما بازی می‌تواند تجربه بکرتری را رقم بزند. به همین خاطر تلاش کردیم در حرکتی پویا و فعال، کاربر این داستان را تجربه کند. در شبیه سازی‌ها در مطالعات تاریخی تمام شهر کوفه، منزل مختار، دارالاماره و زندان کوفه تماماً شبیه سازی شده تا ارتباط و حس درستی با مخاطب برقرار و داستانی کاملاً درام در یک بازی جذاب روایت شود. امروز بازی‌های رایانه‌ای یکی از موثرترین ابزارها برای انتقال مفاهیم محسوب می‌شوند. تردیدی نیست اگر توجهی به تاثیر روزافزون این هنر - صنعت وجود نداشته باشد، باید چشم انتظار حوادث تلخ و اثرات و لطمات جبران ناپذیر فرهنگ‌های غیر بومی بر گستره عظیم مخاطبان این حوزه باشیم.

برای ساخت این بازی از چه تکنولوژی‌هایی استفاده کرده‌اید؟

روایت داستان بازی «کیان ایرانی» در قالب تعامل با بیش از ۲۰ کاراکتر شناخته شده تاریخی و بالغ بر ۴۰ کاراکتر مهاجم شکل می‌گیرد که هر یک علاوه بر پیشبرد داستان بازی، نقش و شخصیت منحصر به فردی را ایفا می‌کنند. دیالوگ‌های این کاراکتر‌ها به صورت انتخابی و هدفمند هستند و کاربر می‌تواند با دقت در دیالوگ‌های برقرار شده بین کاراکتر اصلی و کاراکتر‌های در تعامل مسیر داستان را طی کند و گره‌گشایی نهایی را انجام دهد. علاوه بر روند روایی بازی، در گیم‌پلی آن نیز اکشن‌های هدفمند و ماموریت‌های مشخصی در نظر گرفته شده است که بازیکن را در موقعیت‌های منحصربه‌فردی قرار می‌دهد تا علاوه بر لذت بردن از یک بازی رایانه‌ای با اتفاقات آن برهه حساس به شکلی تعاملی آشنا شود. بیش از ۳۰ کاراکتر بی‌تاثیر در روند حرکتی کاراکتر بازی برای القای حس محیطی در نظر گرفته شده است؛ کاراکتر‌هایی در لوکیشن‌هایی نظیر شهر کوفه، زندان، دارالعماره و دیگر تصاویری که در تاریخ روایت شده است.

حرف پایانی؟

مهم‌ترین عنصر در واقعه عاشورا درام این ماجراست و یک بازی رایانه‌ای با درام و اکشن است که شکل می‌گیرد و ارتباط برقرار می‌کند. ما هم جدای از ارادت به امام حسین (ع) تصمیم داریم یک روایت تاریخی جذاب را به مخاطب داخلی و بین المللی انتقال دهیم و تجربه جذابی از اتفاقات متفاوت را منتقل کنیم .