به گزارش افکارنیوز،

کمتر کسی است که دلش بخواهد با رسانه ها از رقم چند صد میلیونی درآمدش صحبت کند. گرچه در سال های اخیر با قانون شفاف سازی قراردادهای فوتبالیست ها و تعیین سقف دستمزد برای آنها، دیگر پنهان کاری زیادی وجود ندارد اما در دنیای سلبریتی ها هیچ قانونی برای شفاف سازی رقم قراردادها وجود ندارد و تقریبا هیچ کس هم در این باره حرفی نمی زند در این گزارش تلاش کرده ایم در گفتگو با امیر رضا نوری پرتو منتقد سینما به بخشی از این مشکل در سینما بپردازیم.

امیر رضا نوری پرتو منتقد سینما اظهار کرد:دستمزد بازیگران در تمام دنیا تابعی از استقبال مخاطبان از آن بازیگر است همچون بازیگران پولساز سینمای ایران که هر کدام به نسبت فروشی که در گیشه ایجاد می کنند دستمزدهایشان را تعیین می کنند اما متاسفانه این روند در کشور ما به گونه ای شده که درصد بالایی از بازیگران، خود را عامل فروش فیلم در گیشه می دانند و دستمزدهایی نجومی که حتی روی فروش هم تاثیری نمی گذارند را اعلام می کنند و منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای در سینمای ایران می شوند به نحوی که نمی شود جلوی این جولان ها را گرفت، بازیگران پولساز سینمای ایران این روزها «رضا عطاران» و «جواد عزتی»هستند که می توانند مخاطبان را به سینما بکشانند و چرخه این صنعت را بچرخانند.

نجات پروژه های سینمایی توسط بازیگران

وی با بیان اینکه اگر رضا عطاران در فیلم سینمایی «مصادره»  با تمام حاشیه هایش حضور نداشت؛فروش فیلم به پنج میلیون هم نمی رسید،گفت: این بازیگران می توانند درخواست دستمزد بالایی را داشته باشند نه بازیگرانی که نه تنها روی فروش فیلم تاثیری ندارند بلکه باعث شکست گیشه هم می شوند، بازیگرانی که درخواست دستمزدهایی طلایی می کنند بی شک باید بتوانند حداقل دومیلیارد تومان به فروش فیلم کمک کنند.

این منتقد سینما گفت:درگذشته بازیگرانی چون هدیه تهرانی، ابوالفضل پور عرب جزء سوپر استار های سینمای ایران بودند که دستمزدهای بالایی داشتند اما این روند تا زمانی ادامه داشت که گیشه را مورد توجه قرار می دادند.امسال که با توجه به قیمت دلار هزینه تولید فیلم ها سر به آسمان می گذارد درخواست های نادرست برخی از بازیگران مزید برعلت شده و تهیه کنندگان را تحت فشار گذاشته است که این روند باعث می شود برخی تهیه کنندگان برای تامین هزینه این بازیگران،پول دیگر بخش های پروژه را برای آنها صرف کنند و یا از عوامل دست چندم در کار استفاده کنند که این روش هم باعث کاهش کیفیت کارشده و سینمای ایران را روز به روز فرسوده تر می کند.

ردپای پول های کثیف در پروژه های سینمایی

نوری گفت:باوجود اینکه می گویید دستمزدهای نجومی باعث ورشکستگی می شود اما در برخی از پروژه ها که چندان هم نظر مخاطبان را به خود جلب نمی کند نه تنها ورشکست نمی شوند بلکه به سرعت، پروژه های بعدی را هم کلید می زنند و آب هم از آب تکان نمی خورد و پروژه  تغذیه می شود.

وی با اظهار تاسف از ورود پول های کثیف به عرصه هنر گفت: برخی پروژه های سینمایی نیاز به دو یا سه میلیارد هزینه دارد اما چند صد میلیارد برای آن هزینه می کنند و دستمزدهای میلیاردی برای بازیگرانش تعیین می کنند، بازیگران هم با توجه به قیمت دستمزد هایشان در صفحات مجازی پز می دهند و قیمت هایشان را برای پروژه های بعدی بالا می برند و این چرخه معیوب،معیوب تر از قبل می شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ایرادات سینمای ایران درمورد بازیگرانی است که دستمزدبالا می گیرند اما منجر به شکست فیلم و ورشکستگی آن می شوند، گفت:متاسفانه در کشور ما با وجود شکست فیلم، نه تنها دستمزد آنها کم نمی شود بلکه افزایش هم می یابد این در حالی است که مرتبه بازیگران در سینمای جهان با شکست فیلم ها تنزل می یابد.

نوری گفت:متاسفانه صنعت معیوب سینمای ایران با مافیاهایی که آن را می چرخانند هیچ امیدی به پیشرفت و صنعتی شدن آن نیست و ما همچنان باید در این چرخه معیوب دست و پا بزنیم و چشممان را روی جهانی شدن سینمای کشورمان ببندیم.