ذکری برای دوری از چشم زخم

به گزارش افکارنیوز، برای یافتن پاسخ سؤال بالا، باید به مطالب ذیل توجه کنید:


۱ - باید دانست اسباب و علل پدیده ها، منحصر به اسباب عادی و محسوس نیست و خداوند در جهان هستی برای بعضی پدیده ها چندین علت قرار داده است به طوریکه بعضی از این اسباب دارای اثرات خاصی بر روی اشیاء هستند.

بنابرآنچه گفته شد معلوم می شود که چشم زخم می تواند یکی از علل و عوامل پاره ای حوادثناگوار باشد –چنانکه در روایات به ان اشاره شده است _ همان طور که هزاران عامل دیگر نیز می توانند علت حوادثناگوار باشند مثل برف، باران، سیل، زلزله، رعد و برق، طوفان، بی احتیاطی، خشم، بدگمانی، حسادت، غیبت، دروغ، ناسزاگویی، اعتماد بدون تحقیق، بی اعتمادی بدون دلیل، و صدها و هزاران عامل دیگر که هر کدام می توانند موجب بروز حادثه ای بد و ناگوار برای ما یا دیگران باشند؛ بنابراین چشم زخم هم علتی است مثل بقیه علل و تفاوت خاصی با دیگر علل طبیعی یا غیر طبیعی(ماوراء الطبیعی) ندارد.

بنابراین همان طور که وجود ارتباط علی و معلولی در بسیاری از پدیده ها منافاتی با عدالت خداوند ندارد بلکه اساسا نظام علی حقیقتی ضروری و اجتناب تاپذیر در عالم است، وجود قدرت و نیرویی در چشم _ که باعثایجاد نوعی اثرات در اشیاء میشود _ هم با عدالت خداوند تضادی ندارد و بخشی از نظام ضروری علی است.
از طرف دیگر هم چنانکه اثر بسیاری از پدیده ها را می توان توسط عواملی دیگر از بین برد، اثر چشم زخم را هم می توان از راههای خاصی خنثی کرد.


۲ - از روایات معصومین(ع) بر می آید که چشم زخم واقعیت دارد و در وجود انسانها و حیوانات و اشیاء دیگر اثرگذار است رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار مى‏ دهد»،(بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۶) یعنی شخص در اثر چشم زخم ممکن است بمیرد و شتر در اثر چشم‏زخم مریض شود و صاحبش از ترس تلف شدنش آن را ذبح ‏کندو دیگ بپزد. و از رسول گرامى اسلام روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع مى‏ گذشت. در آن‏جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم‏زخم در این جا آرمیده ‏اند»(تفسیر منهج ‏الصادقین، ج ۹، ص ۳۹۱).

در روایات راههای خنثی کردن اثر چشم زخم هم بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می شود.
۱ - از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى ‏رسد»،(بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۵)


۲ -گفتن «تبارک اللّه‏ احسن الخالقین»امام صادق(ع) فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم ‏زخم حق است»،(همان، ص ۲۶)


۳ - گفتن «آمنتُ باللّه‏ و صلى اللّه‏ على محمد و آله» پس از آن اثر چشم ‏زخم خنثى مى‏ گردد.


۴ - قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم ‏خوردن،(همان، ج ۹۲)


۵ - نوشتن سوره هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‏الکرسى»در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن،(همان، ص ۲۵)


۶ - قرائت سه مرتبه ذکر«ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظیم»به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن،(همان، ص ۲۶)


۷ - حرز امام جواد و یا انگشتر حاوى حرز امام جواد بنا به آنچه در روایت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى ‏ها و هر چه که انسان از آن مى‏ ترسد مفید است،(بحار، ج ۵۰، ص ۹۸) که از جمله آن چشم ‏زخم مى‏ تواند باشد گرچه به خصوص چشم ‏زخم در این روایت تصریحى نشده.


۸ - درخصوص انگشتر عقیق هم روایاتى وارد شده که انسان را از بلاها و هرگونه بدى حفظ مى‏ کند،(وسائل ‏الشیعه، ج ۵، ص ۸۹)


۹ - از اسپند در زبان عربی به حرمل تعبیر شده است ودر برخی روایات بر خوردن آن تاکید شده است و بیان شده که خوردن آن ۷۰ بیماری را دفع و دور می کند. در مورد اسپند در روایات آمده است که شیاطین را دور مى ‏کند(چون ضدعفونى کننده خوبى است و در اخبار از عناصر مضر گاهى به شیطان تعبیر شده است). دود آن و خودآن اگر در خانه باشد، باعثمحفوظ ماندن خانه و اهل آن از شیاطین است و براى چشم‏زخم بى ‏تأثیر نیست.(بحارالانوار، ح ۶۲، ص ۲۳۳).


۱۰ - عده ای وقتی با حوادثناگوار مواجه می شوند به راه های انحرافی و غیر دینی را بر می گزینند مثلا وقتی دچار چشم زخم می شوند پیش رمّال و فال گیر و امثال آنها می روند که شرعا کار نادرستی است و عده ای دیگر در این حال متوجه خدا می شوند و چاره ی کار را از دین و علمای دین می پرسند و علما از روایات اهل بیت(ع) چاره کار را یافته و در اختیار شخص می گذارند که راه درست همین است.


۱۱ - انجام کارهایی مانند تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم منشا دینی و روایی ندارد و اگر هم جواب دهد ممکن است تصادفی باشد و اثر حاصل مربوط به عامل دیگری بوده است نه انجام این عمل و مانند آن.

پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها