مهم‌ترین اعمال روزه‌دار واقعی در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین محمد خوش‌نظر کارشناس علوم قرآنی درباره ویژگی‌های یک روزه‌دار واقعی گفت: روزه سپر استقامت در برابر مسیر سخت زندگی است و خداوند آن را برای اینکه انسان باتقوا و پرهیزگاری باشیم بر ما واجب کرده است.

وی اظهار کرد: روزه یک تمرین برای انسانیت است تا بتوانیم در برابر هوای نفسانی و تمایلات خود مقاومت کنیم و راه زندگی را که مسیر پرزحمت و سختی است، با استقامت بپیماییم.

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: یک روزه‌دار برای اینکه از برکات روزه بهره‌مند شود، باید اخلاص داشته باشد، البته خود روزه موجب تقویت اخلاص هم می‌شود، زیرا روزه مثل سایر عبادت‌ها نیست و تا وقتی که فرد به زبان نیاورد که روزه است، کسی متوجه آن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه روزه مانع از یکسری رفتار‌ها در روزه‌دار می‌شود، بیان کرد: یک روزه‌دار همواره با بندگان خدا مهربان است، از هوای نفسانی دوری می‌کند و گناهی که می تواند به جامعه لطمه بزند را انجام نمی‌دهد.

خوش نظر درباره اهمیت «نیت» در گرفتن روزه تصریح کرد: ممکن است برخی افراد بدون نیت روزه‌گرفتن، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند که در این صورت روزه‌داری تنها تحمل گرسنگی است، اما کسی که با نیت و با قصد اطاعت از فرمان خدا این کار را انجام دهد، تقوا را در خود تقویت می‌کند.

وی افزود: روزه جزو خالص‌ترین عبادت‌های الهی است و کسی که می‌خواهد این خلوص را داشته باشد از بسیاری از کار‌هایی که با فلسفه روزه در منافات است، می‌پرهیزد.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: کسی که قصد روزه گرفتن دارد، سعی می‌کند اخلاق، رفتار ، منش و گفتارش مطابق با یک روزه‌دار واقعی باشد، زیرا می‌داند کسی که روزه بگیرد، ولی از گناهان پرهیز نکند در واقع فقط گرسنگی روزه را تحمل کرده و با اینکه حکم شرعی را اجرا کرده از ثمرات معنوی روزه بی بهره مانده است.

وی عنوان کرد: روزه یک تمرین است که طی یک ماه انجام می‌شود تا فرد خود را تربیت کند و در طول سال با تقوا زندگی کند.

خوش نظر اظهار کرد: روزه سپر استقامت در برابر مسیر سخت زندگی است چراکه اگر انسان در این راه رها شود با چیزی جز سقوط از انسانیت مواجه نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است که در امور اجتماعی تقوا رعایت شود، تقوای جمعی داشته باشیم و همدیگر را به رعایت تقوا سفارش کنیم.