۱۰۴ روستا در بحران بی آبی

 ناصر شهدادی دهیار روستای وی بخش مرکزی بشاگرد در گفتگو با خبرنگار بشاگرد نیوز ضمن تشکر از رییس آموزش و پرورش شهرستان بشاگرد  به جهت کمک در ریشه کنی بی سوادی در روستاها این شهرستان افزود: در روستای وی شهرستان بشاگرد بیسواد 10 تا 50 سال وجود ندارد و از جمعیت 632 نفری این روستا تنها 17 نفر بیسواد هستند که سن آنها بالای 50 سال می باشد.

 

دهیار روستای وی بخش مرکزی بشاگرد اجرایی نشدن عملیات طرح هادی روستایی و خاکی بودن خیابانها و کوچه ها و معابر روستا یکی از مشکلات روستای وی بشاگرد است ؛ تصریح کرد:در شهرها تمام کوچه و خیابان آسفالت است حتی از یک متر جاده خاکی استفاده نمیکنند وتردد خودروها به راحتی انجام می شوداما در روستاهای بشاگردمحور ارتباطی روستاها به جاده اصلی به کلی نامناسب است وحتی یک کیلومتر جاده مناسب به جاده اصلی وجود ندارند.

 

شهدادی ضمن تشکر از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد به دلیل حمایت از کشاورزان روستا و انجام پروژه کانال کشی آب کشاورزی که زمین های پایین دست آبادی بعداز 20 سال امسال زیر کشت سیر و گندم رفتند؛ اظهار کرد: همچنین همکاری مدیر اداره برق در توسعه و رفع نوسان برق روستا که از سال 79 تا کنون هیچ گونه توسعه نداشته است بی بدیل است و این کار مطابق نقشه طرح هادی روستا در حال حاضر در حال انجام می باشد که تا چند روز دیگری به یاری خداوند به اتمام خواهد رسید.

 

وی بیان کرد: دهیاران روستای وی این شهرستان با کمبود تجهیزات به ویژه وسایل حمل و نقل برای جمع آوری زباله ها مواجه اند و جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها یکی از مشکلات روزمره مردم  این روستا است که علاوه بر مخدوش کردن زیبایی طبیعت آلودگی های زیست محیطی و تهدید سلامت اهالی این روستاها را نیز در پی دارد.

 

دهیار روستای وی بخش مرکزی بشاگرد خشک شدن چشمه آب شرب روستا و کم آبی یکی از مشکلات جدی این روستا عنوان کرد و افزود: آبرسانی با تانکر هر 10روز یکبار انجام می شود و آب روستا هر سه روز به مدت 15دقیقه باز خواهد شد که جوابگو نیست و بدلیل شیب دار بودن روستا گاها محله های امامت و کرامت که بالا دست روستا قرار گرفته اند بدون آب می مانند.

 

 

شهدادی با بیان اینکه آبی که با تانکر آبرسانی می شود چندان بهداشتی نیست؛ تصریح کرد: این آب غیر بهداشتی زمینه بیماری ها را گسترش می دهد و بسیار خطرناک خواهد بود و لذا باید مسئولان تدبیری بیاندیشند.

 

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه تاکنون موضوع  غیر بهداشتی بودن آب شرب به مسئولان مربوطه گزارش داده اید ؟ افزود:  درباره کمبود آب شرب و غیر بهداشتی بودن ، پیگیری و نامه‌نگاری‌های فراوانی با ارگان‌ها و سازمان‌های متفاوت انجام داده‌ایم که جوابی نصیب مردم این روستا نشده است که تنها پاسخ مسئولان این بود که «با یک تانکر چگونه 104روستای بدون اب بشاگرد را آبرسانی کنیم» و با توجه به مصرف و شرب آب غیر بهداشتی، بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های گوارشی و سنگ کلیه در اهالی شایع شده است و حتی کودکان از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

 

دهیار روستای وی بشاگرد افزود : در حال حاضر هیچ یک از روستاهای شهرستان بشاگرد از خدمات اینترنت بهرمند نیستند و تنها دو بخش از جمله سردشت و گوهران از خدمات اینترنتی بهرمند هستند و که آن محدود است و اکثریت اوقات قطع میشود و روزها طول میکشد که وصل شود .

 

شهدادی  با بیان اینکه شهرستان بشاگرد یکی از مناطق محروم استان هرمزگان است و این شهرستان دارای دو نقطه شهری و سه بخش و ۱۷۰ روستا است ،گفت :چندین روستا از این شهرستان فاقد  دکل دیجیتال چندشبکه ای می باشد.

 

شهدادی افزود : روستاهای وی، چوخون، پرانگی، کشمیگی، درجگ، زهبدی، بن گرخ، کوه حیدر،براهنگ،سیت، مرنگ، فراهک، داربست، زاچ، بلبل آباد که از توابع بخش مرکزی شهرستان بشاگردهستند که گیرنده دیجیتال ندارند.

 

وی گفت : سال گذشته بارها حضوری و تماس های مکرر تلفنی و نامه کتبی در این راستا به صدا و سیما استان پیگیری هایی از سوی اهالی ،دهیاری ها و شوراها و صورت گرفته است ولی متاسفانه هنوز اقدامی در جهت نصب دکل دیجیتال چندشبکه ای درکناردکل wll  صورت نگرفته است .

 

دهیار روستای «وی» در پایان از فرماندار این شهرستان به جهت سفر به روستاها و رسد و لمس مشکلات از نزدیک و حضور در جمع مردم تشکر کرد.

علی رحمت زاده رئیس اداره آب وفاضلاب روستائی شهرستان بشاگرد در دومین نشست شورای اداری این شهرستان با  بیان اینکه 104 روستای شهرستان بشاگرد با مشکل بی آبی مواجه هستند؛ افزود:این چشمه های آب شرب به علت خشکسالی های چند سال گذشته بکلی خشک شده اند نیاز به بهسازی ومرمت دارد.

 
 
 
 رحمت زاده اضافه کرد: برای بهسازی هرچشمه ۸۰۰میلیون ریال اعتبار لازم است  و اکنون ۳۳ روستای شهرستان بشاگرد که با مشکل جدی بی اب مواجه هستند با تانکر ابرسانی می شوند و تنها تانکر آب رسان این اداره جوابگوی تامین آب شرب ۱۰۴ روستای را ندارد و آب شرب شهر سردشت نیز با این تانکر تامین میشود .