بازیکنان استقلال در لیگ برتر ۱۴۰۰-۱۴۰۱

در فاصله نزدیک به دو ماه بعد از حذف استقلال از لیگ قهرمانان اسیا، اولین بازی رسمی شاگردان مجیدی در شرایطی انجام خواهد پذیرفت که کنجکاوی بسیاری در مورد کیفیت این فصل استقلال وجود دارد. مجیدی با رضایت از عملکرد مدیریتی اجرلو پس از مشکلات ابتدای فصل، در نهایت در شرایطی نرمال تیمش را اماده رقابت‌های لیگ ۲۱ کرده و با توجه به خریدها و البته احتمال اضافه شدن بازیکن‌های خارجی این تیم یکی از بهترین اسکوادهای سال‌های اخیر استقلال محسوب می شود که برای رسیدن به عنوان قهرمانی کمبود خاصی ندارد. البته ممکن است تصور کنید با جدایی مهدی قایدی استقلال فاقد یک ستاره واقعی است اما شاید جوانان جذب شده در این فصل این نقش را به خوبی ایفا کنند و این‌ همان امیدی است که فرهاد برای شروع لیگ در سر می‌پروراند.

در ادامه این مطلب، لیست بازیکنان این فصل استقلال را مرور می کنیم؛

سیدحسین حسینی: شماره 1 

سیدحسین حسینی باوجود اینکه سال گذشته انتخاب مجیدی برای قرار گرفتن در دروازه نبود و مظاهری در مسابقات آسیایی به میدان رفت، اما به مرور جای خود را در ترکیب استقلال پیدا کرد و با عملکرد درخشانش استقلال را در رسیدن به فینال جام‌ حذفی کمک کرد و چه بسا اگر در فینال هم حاضر بود می توانست استقلال را به قهرمانی برساند. با این حال به نظر می‌رسد گلر باسابقه آبی‌ها انتخاب اول کادرفنی در لیگ جدید خواهد بود. استقلالی ها امید بسیاری دارند که با حضور یک رقیب اماده برای حسینی، شاهد تکرار عملکرد عالی سیدحسین در لیگ هفدهم باشند.

محمدحسین مرادمند: شماره 3 

محمدحسین مرادمند فصل گذشته با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد تا جایی که چک برگشتی او نزدیک بود کار دستش داده و مشکلات حقوقی و قضایی را برایش به وجود بیاورد اما با پادرمیانی بزرگ‌ترهای تیم این موضوع ختم به خیر شد. این درحالی است که هنوز مشکلات مالی در جمع استقلالی‌ها ادامه داشته و به نظر می‌رسد این موضوع همچنان روح و روان مرادمند را مورد آزار قرار داده و عاملی شده است تا این بازیکن نتواند بدون دغدغه و نگرانی کارش در جمع استقلالی‌ها ادامه دهد. از تمرین آبی‌پوشان خبر می‌رسد که مرادمند در تمرینات پیش‌فصل بدون پیشرفت محسوسی نسبت به فصل گذشته حاضر شده و مثل یک ماشین  اتوماتیک کارش را انجام می‌دهد. البته این بازیکن در پازل تاکتیکی مجیدی حضور داشته و به نظر می‌رسد برای فصل جدید نیز یکی از ارکان ترکیب ثابت استقلال باشد.

سیاوش یزدانی: شماره 4 

سامورایی استقلالی‌ها که در بین هواداران هم تبدیل به بازیکن محبوبی شده است، این فصل هم فرمانده خط دفاعی سه نفره آبی‌ها خواهد بود. مدافعی که با آمدن مجیدی به جای فکری حسابی متحول شد و یکی از بهترین نیم‌فصل های دوران ورزشی‌اش را پشت سر گذاشت، انگیزه‌های بسیاری دارد تا در فصل پیش رو باز هم به تیم ملی دعوت شود و چه بسا در صورت تکرار عملکرد خوبش بتواند در ترکیب تیم ملی هم به میدان برود. بدون شک فرهاد برای قهرمانی حساب ویژه‌ای روی هدایت خط دفاعی‌اش توسط «دکتر» کرده است.

روزبه چشمی: شماره 5

یکی از بازیکنانی که فصل گذشته از استقلال جدا شد و جای خالی اش را می شد احساس کرد، روزبه چشمی بود. این بازیکن بعد از یک فصل حضور در ام صلال قطر به ایران برگشت و دوباره آبی پوش شد. فرهاد مجیدی روی شماره 5 باتجربه تیمش حساب ویژه ای باز کرده است. استقلال در بازی های حساس همواره خلا حضور یک بازیکن باتجربه را در فصل گذشته احساس کرد و چشمی می تواند با ارائه کیفیت سال های گذشته اش، مهره ای موثر برای استقلال لیگ بیست و یکم باشد.

البته چشمی یک مقدار با مصدومیت جزئی مواجه بوده و در تمرینات روزهای اخیر فشار زیادی را متحمل نشده و با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد برای اینکه روزبه چشمی به آمادگی برسد چند روز زمان نیاز است و احتمالا تا یکی دو هفته آینده او به شرایط بازی خواهد رسید.  

زبیر نیک‌نفس: شماره 6 

بازیکنان استقلال در لیگ برتر ۱۴۰۰-۱۴۰۱

زبیر نیک‌نفس یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های استقلال در این فصل خواهد بود، پسر سنندجی آبی‌ها که در این فصل جایگزین مسعود ریگی خواهد شد، می‌تواند با جنگندگی خاص خود فضای جلوی مدافعین را به خوبی پوشش دهد و در کنار آن با توجه سبک بازی‌اش با پاس‌های کوتاه و بُرنده‌ای که می‌دهد تفاوت کلیدی خود با ریگی را به نمایش بگذارد و خیال مجیدی را از پست شماره شش راحت کند. همچنین با دقت پاس ۸۷ درصدی که در فصل قبل بجا گذاشت، می توان امیدوار بود که در فوتبال مالکانه‌ و حفظ توپ هم کمک شایانی به دوستاره‌ها بکند.

آرش رضاوند: شماره 7 

هافبک تکنیکی استقلال که فصل گذشته توانست نظر فرهاد مجیدی را برای حضور در ترکیب اصلی جلب کند. او در لیگ بیستم هم در فاز دفاعی نمایش خوبی را در ترکیب استقلال داشت و هم در فاز تهاجمی توانست با پاس‌های کلیدی خود برای مهاجمان تیمش خلق موقعیت کند. رضاوند یکی از اولین بازیکنانی بود که قرارداد خود را با استقلال تمدید کرد. فرهاد مجیدی اعتقاد زیادی به بازی رضاوند دارد و این بازیکن می تواند یک فصل موفق را پشت سر گذاشته و به بهترین نحو ممکن جواب سرمربی تیمش را بدهد.

سعید مهری: شماره 8 

انتخاب استقلال یک چالش بزرگ برای سعید مهری بود. این بازیکن جوان که در تیم های ماشین سازی و تراکتور تبریز سال های خوبی را پشت سر گذاشته بود فصل گذشته به پیشنهاد استقلال پاسخ مثبت داد تا وارد یک جنگ بزرگ برای ترکیب اصلی شود. پوشیدن شماره 8 استقلال بی شک انگیزه بالایی به این بازیکن داده و مهری که در بازی های دوستانه پیش فصل نمایش خوبی داشته، یکی از مهره های خط میانی استقلال است که فرهاد مجیدی در مقاطعی از فصل گذشته به او فرصت داد و جواب گرفت و اینک دوباره در اندیشه تکرار این تصمیم در فصل جدید است.

مهدی مهدی‌پور: شماره 9 

طبق شنیده‌ها این بازیکن در دیدار مقابل دانشجویان از ناحیه همسترینگ مصدوم شده تا جایی که در تمرین روز بعد شرکت نکرد. البته به نظر نمی‌رسد مصدومیت مهدی‌پور جدی باشد اما با وجود روزبه چشمی، سعید مهری و زبیر نیک‌نفس کادر فنی استقلال برای ترکیب میانه میدان نگرانی چندانی ندارد هرچند مهدی‌پور تا پیش از این در پازل تاکتیکی مجیدی نقش اصلی و جدی را بازی کرده است. با این حال شاید این بازیکن هم دیدار اول استقلال مقابل هوادار را از دست بدهد. تا قبل از مصدومیت، مهدی‌پور نیز در تمرینات فوق‌العاده پرتلاش و منظم ظاهر شده و به نظر نمی‌رسد مشکل حادی درخصوص این بازیکن وجود داشته باشد.

امین قاسمی‌نژاد: شماره 10 

پس از کوش و قوس های بسیار امین قاسمی نژاد سرانجام به تیم محبوب خود استقلال پیوست. این اتفاق فصل گذشته تا آستانه رخ دادن پیش رفت اما در نهایت عملی نشد تا کار انتقال ستاره پدیده به استقلال به نقل و انتقالات تابستانی موکول شود. قاسمی نژاد که در خط حمله پدیده درخشش قابل توجهی داشت توانایی بازی در پست وینگر راست را هم دارد و به نظر می رسد که تمایل مجیدی برای استفاده از شماره ده تیمش بیشتر در این پست باشد. البته استفاده از قاسمی نژاد که با استفاده از هوش و شم گلزنی بالایش، می تواند گل های حساسی به ثمر برساند، در خط حمله هم می تواند گزینه مطلوبی برای سرمربی آبی ها در روزهای سخت باشد.

رشید مظاهری: شماره 12

وقتی فصل قبل به استقلال پیوست، بسیاری از هواداران خیال‌شان بابت دروازه راحت شد و تا حدودی هم توانست انتظارات را براورده کند اما به مرور و با درگیری‌هایی که با مدیریت وقت استقلال پیدا کرد، تمرکزش را از دست داد و به مرور نیمکت‌نشین شد اما همان بازی‌های درخشانش در ابتدای فصل باعث شده جای خاصی در میان هواداران پیدا کند بطوریکه عمده تماشاگران خواهان برگشت او‌ به تیم شدند تا در این فصل هم استقلال دو دروازه‌بان تراز اول داشته باشد. رشید که با پوشیدن لباسی شبیه به اسطوره آبی‌ها در دروازه استقلال قرار می‌گیرد، امیدوار است تا با اثبات خود در تمرینات بتواند مجیدی را به استفاده از او در دروازه مجاب کند هرچند که رقیب اماده‌ای چون حسینی هم در کنارش باشد.

سبحان خاقانی: شماره 14 

پدیده استقلالی‌ها در فصل گذشته، سرشار از انگیزه است تا در فصل جدید ثابت کند درخشش زودگذری نداشته و هواداران استقلال می‌توانند امیدوار باشند تا با رفتن قایدی دلشان را به نبوغ خاقانی خوش کنند. چپ‌پای خوش‌استیل استقلال که تعویض طلایی مجیدی در بسیاری از بازی‌ها بود، در این فصل می‌خواهد جای خودش در ترکیب را باز کرده تا شاید علاوه بر کمک به استقلال در راه قهرمانی، اوهم در سال منتهی به جام جهانی بتواند نظر اسکوچیچ را جلب کند!

محمدرضا آزادی: شماره 16 

مهاجمی که با پیراهن تراکتور راه باز کردن دروازه استقلال را خوب آموخته بود در نقل و انتقالات تابستانی عطای بازی در خارج را به لقایش بخشیده و آبی پوش شد. حضور یک مهاجم جوان با فیزیک بدنی و خصوصیات محمدرضا آزادی، استقلال را صاحب یک مهره آینده دار و موثر کرده است. آزادی اگر بتواند خود را با شرایط استقلال تطابق بدهد، آینده درخشانی در پیش خواهد داشت. مجیدی طی سال های اخیر نشان داده که جرات ریسک کردن را دارد و برای میدان دادن به بازیکنان جوان آماده است.

وریا غفوری: شماره 21 

یکی از ارکان اصلی ترکیب استقلال در طول سال های اخیر وریا غفوری بوده است. این بازیکن باتجربه که کاپیتان اول آبی ها نیز به حساب می آید در لیگ بیست و یکم رقیبی جدی به نام یامگا خواهد داشت. وریا اما این روزها از آمادگی بدنی بالایی برخوردار است. او طی روزهای اخیر ویدیوهایی هم از تمرینات سنگین خود برای رسیدن به بهترین فرم بدنی ممکن منتشر کرد تا نشان دهد همچنان برای بازی کردن در ترکیب اصلی آماده است. حضور بازیکنی با تجربه و کیفیت وریا یک اتفاق مثبت در ترکیب آبی هاست و فرهاد مجیدی با فراغ بال می تواند در رقابت داغی که در این پست شکل خواهد گرفت، گزینه ایده آل تر را در طول هفته های طولانی لیگ انتخاب و جایگزین کند.

بابک مرادی: شماره 22 

بابک مرادی را باید یکی از استقلالی‌های متعصب بدانیم، بازیکنی که تا پیش از پیوستن به این تیم همیشه از استقلال صحبت کرده و خودش را استقلالی تمام‌عیار معرفی می‌کرد اما از آنجایی که در این مدت چندین‌بار پست این بازیکن تغییر پیدا کرد همین تغییرات باعث شد تا مرادی سردرگم شده و نتواند آن‌طور که می‌خواهد به این تیم کمک کند. او در تمرینات بسیار پرتلاش و زحمتکش ظاهر می‌شود اما استفاده از این بازیکن در پست‌های مختلف علیه اوست.البته مرادی با خلوص ذاتی همانطور که پارسال کار را گرفت در صدد است امسال هم همان کار را انجام بدهد.   

آرمان رمضانی: شماره 23 

پسر محجوب استقلال یکی از مورداعتماد ترین بازیکنان فرهاد مجیدی در تیم است، مهره‌ای که همواره در مواقع نیاز بهترین عملکردش را نشان بدهد و در روزهای نیمکت‌نشینی هم کمترین حاشیه‌ای بوجود نیاورد. آرمان که به خاطر فیزیک فوق‌العاده‌اش گزینه اول استقلال در بازی هوایی است، سال قبل هم گل‌های سه امتیازی حساسی برابر نفت ابادان و پدیده به ثمر رساند و می کوشد در فصل جاری هم تاثیر خود را در نتایج استقلال به نمایش بگذارد و حالا با جا افتادن در این باشگاه، اعتماد بنفس بیشتری هم دراین راه خواهد داشت.

متین کریم‌زاده: شماره 27 

این بازیکن جوان سرما خورده و در تمرینات چند روز اخیر استقلال شرکت نکرد اما تا پیش از آن در تمرینات پیش‌فصل آبی‌ها جزء یکی از خوب‌ها تلقی شده و هم خوب تمرین می‌کرد و از آمادگی بدنی بالایی هم برخوردار است و می‌تواند نمایش‌های خوب خود در روزهای پایانی فصل گذشته به‌خصوص شب خاطره‌انگیز مقابل نساجی مازندران را در فصل جدید به مراتب تکرار کند.  

امیرعلی صادقی: شماره 29 

یکی از پدیده‌های فصل جدید بدون شک می‌تواند این بازیکن باشد .صادقی انرژیک سرعتی و تکنیکی است و شاید هواداران استقلال را شگفت‌زده کند.البته همه اینها پیش‌بینی است . 

عارف آقاسی: شماره 33 

یکی از خریدهای خوب استقلال در نقل و انتقالات تابستانی، مدافع تیم فولاد خوزستان بود. عارف آقاسی بعد از اینکه یک فصل موفق را در فولاد پشت سر گذاشت راهی استقلال شد تا چالشی بزرگ در لیگ بیست و یکم تجربه کند. او در طول تمرینات آماده سازی آبی ها انگیزه و آمادگی بسیار بالایی داشته و توانسته خود را با شرایط تیم جدیدش وفق دهد. آقاسی قطعا ترکیب اصلی استقلال را نشانه گرفته اما رقیبان سرسختی هم برای رسیدن به این هدف دارد.

فردین رابط: شماره42 

رابط هم یکی از بازیکنان خوب، تکنیکی و سرحال استقلالی‌هاست اما با توجه به سن‌وسال کمی که دارد این بازیکن تحت‌الشعاع اسمی‌ها قرار گرفته و خودش هم می‌داند که برای فصل جدید کمتر به وی بازی خواهد رسید. با این حال این بازیکن در تمرینات با‌انگیزه است و خودش هم دوست دارد هرچه سریع‌تر کار را بگیرد اما برای آنکه در فصل جدید استقلال را همراهی کند فردین کار سختی دارد هرچند این بازیکن هم اگر اطمینان و اعتماد فرهاد مجیدی را پشت خود داشته باشد می‌تواند در فصل جدید دست به کارهای بزرگی زده و خیلی زود جایگاهش را پیدا کند.  

محمدجواد به‌آفرین: شماره 44 

این مدافع جوان بسیار با‌انگیزه و پرتلاش و قلدر در تمرینات ظاهر شده اما در خارج از میدان از او به‌عنوان یک استقلالی تمام‌عیار و اخلاق‌مدار و مودب یاد می‌شود. در فصل جدید شاید از این بازیکن هم بیشتر بشنویم.  

جعفر سلمانی: شماره 59 

با توجه به جدایی میلیچ و محمد نادری و همچنین مصدومیت ابوالفضل جلالی از جعفر سلمانی به‌عنوان گزینه اول حضور در جناح چپ استقلال نام برده می‌شود‌. این بازیکن در تمرینات سوای آن چیزی که در بازی با الهلال بود نشان داده و شاید همه را غافلگیر کند. البته سلمانی کمی خجالتی و کم رو نشان داده که اگر این‌طور بخواهد کار را پیش ببرد در ادامه شرایط برای وی سخت خواهد شد، اگرچه این بازیکن در تمرینات فوق‌العاده خوب ظاهر شده و اصلا آن چیزی نبود که جلوی سوریه با لباس تیم ملی و جلوی الهلال با لباس استقلال نشان داد.  

محمد دانشگر: شماره 70 

شاید یکی از حسرت‌های هواداران استقلال از فصل قبل این باشد که چرا محمد دانشگر با این سطح از استعداد باید به خاطر مشکلات انضباطی از کمک کردن به تیم محبوب‌شان باز بماند اما دانشگر با شروع فصل جدید بدون هیچ‌ حاشیه‌ای در خدمت تیم بوده و در تمامی جلسات تمرینی امادگی خودش را نشان‌ داده تا دست مجیدی و پین برای انتخاب بازیکنان خط دفاعی کاملا باز باشد. پسر بوشهری استقلال که این فصل باید با نبود فرشید و داریوش در استقلال هم کنار بیاید، انگیزه‌های بالایی دارد تا ثابت کند حرف‌های مجیدی در مورد او که گفته بود یکی از بهترین مدافعان لیگ است، اشتباه نبوده و بالاخره با استقلال طعم قهرمانی را بچشد.

ارسلان مطهری: شماره 72 

تا امروز که هنوز خبری از مهاجم خارجی استقلال نیست. به نظر می‌رسد ارسلان مطهری را باید مهاجم اول استقلال بدانیم. این بازیکن هم در بازی‌های تدارکاتی استقلال گل زده و هم در تمرینات پیش‌فصل فوق‌العاده آماده نشان داده است.با توجه به اینکه استقلال قصد استخدام یک مهاجم خارجی را دارد تا آن زمان ارسلان باید نشان دهد که می‌تواند جانشینی برای مهدی قایدی و ستاره این تیم در حط حمله باشد. 

فردین نجفی: شماره 76 

هافبک هجومی جوان استقلالی‌ها که از رده‌های سنی به بزرگسالان این باشگاه رسیده در تمرینات عالی نشان داده است. این بازیکن بعد از به پایان رساندن خدمت سربازی دوباره به جمع شاگردان مجیدی بازگشته و به قدری خوب کار کرد که با وجود جدایی بازیکنان جوانی مانند بلبلی، آقایی و خادم‌پور کادر فنی استقلال این بازیکن را تایید کرده و خواستار ادامه فعالیت این بازیکن در جمع آبی‌ها شده است.  

رضا آذری: شماره 77 

این بازیکن هم شرایطی مانند فردین نجفی دارد و در تمرینات خیلی خوب ظاهر شده است. البته به محض بازگشت آذری به استقلال این بازیکن با مصدومیت دست‌وپنجه نرم می‌کرد و آرام آرام دارد به شرایط مطلوب می‌رسد. این بازیکن در پستی بازی می‌کند که استقلالی‌ها در سال‌های اخیر بازیکن کمتر داشته‌اند و از او به‌عنوان مجتبی جباری جدید نام برده می‌شود. آذری خصوصیات شماره 8 شاکی سابق استقلال را دارد و فقط باید به او اعتماد شود.  

سینا سعیدی‌فر: شماره 90 

این بازیکن یک تنه دربی امیدها را برای استقلال درآورد. با این حال باتوجه به اینکه سه دروازه‌بان دیگر در ترکیب فصل جدید آبی‌ها حضور دارند یک مقدار کار برای این بازیکن بسیار سخت خواهد بود. سعیدی‌فر در تمرینات استقلال نیز آماده نشان داده با این حال با بازگشت مظاهری و همچنین ماندن رضایی حتی برای نشستن روی نیمکت در فصل جدید کار سعیدی‌فر بسیار دشوار خواهد بود و مسلما به وی بازی نخواهد رسید.  

علیرضا رضایی: شماره 98 

این دروازه‌بان در مدت اخیر در تمرینات تیم ملی امید حضور داشت اما مورد اطمینان کامل فرهاد مجیدی قرار داشته تا جایی که سرمربی استقلال از این بازیکن به‌عنوان گلر آینده تیم ملی نام برده است. منتهای مراتب با وجود سیدحسین و رشید، رضایی هم برای قرار گرفتن در درون دروازه استقلال کار سختی دارد و قطعا مجیدی این ریسک را نمی‌کند تا دروازه‌بان‌های با تجربه خود را کنار گذاشته و از رضایی استفاده کند.

امیرحسین حسین‌زاده: شماره 99 

این بازیکنان در تمرینات عالی نشان داده البته با توجه به اینکه وی مقابل الهلال به میدان رفت همین حسابی اعتمادبه‌نفسش را افزایش داده و اگر مصدومیت مجدد به سراغ او نیاید و بتواند با آمادگی بالا استقلال را همراهی کند مطمئنا به همراه همبازی سابق خود یعنی صادقی از پدیده‌های فصل جدید در استقلال لقب خواهد گرفت، همان‌طور که در بازی با نماینده سعودی‌ها در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا این موضوع را ثابت کرد. البته حسین‌زاده چند جلسه را در تمرینات پیش‌فصل به خاطر مصدومیت از دست داد.  

نکته قابل توجه اینکه ابوالفضل جلالی هنوز تمرین تاکتیکی را با استقلالی‌ها انجام نداده و کوین یامگا هم به تازگی به اردوی آبی‌ها اضافه شده و باید چند روزی را درخصوص ارائه گزارش عملکرد این بازیکن منتظر ماند.

کوین یامگا؛ ستاره ای که همه به او امیدوارند

کوین یامگا دیگر بازیکنی است که به تازگی به جمع شاگردان فرهاد مجیدی اضافه شده است؛ این بازیکن فرانسوی که اصالتی کامرونی دارد، در تیم های بزرگی توپ زده است. او با وجود سابقه ای که دارد، اما سن و سالش نیز زیاد نیست و بازیکنی است که مجیدی روی او بسیار حساب باز کرده است. یامگا پست تخصصی اش دفاع راست است اما توانایی بازی در پست وینگر چپ و راست را نیز دارد. یامگا بازیکنی سرعتی و تکنیکی با ضربه به توپ خوب محسوب می شود که آبی ها امیدوارند بتواند در لیگ بیست و یکم محبوبیت زیادی برای خود دست و پا کند.

نکته قابل توجه اینکه ابوالفضل جلالی هنوز تمرین تاکتیکی را با استقلالی‌ها انجام نداده و کوین یامگا هم به تازگی به اردوی آبی‌ها اضافه شده و باید چند روزی را درخصوص ارائه گزارش عملکرد این بازیکن منتظر ماند.