وقتی همه شفر را مسئول باخت استقلال می دانند!

 مجتبی تقوی، پیشکسوت فوتبال ایران درباره شکست سه بر یک استقلال مقابل السد در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: شکست استقلال مقابل نماینده قطر قابل پیش‌بینی بود، زیرا این تیم مشکلات زیادی داشت. در نیمه اول آبی‌ها عملکرد نسبتا خوبی داشتند، اما در ادامه بازی مشکلات این تیم نمود پیدا کرد و با سه گل شکست خوردند.

او ادامه داد: آن‌جایی مشخص شد که استقلال توانایی تقابل با السد را ندارد که در پنجره نقل و انتقالات نتوانست تیمی حتی در حد لیگ برتر ببندد چه برسد به لیگ قهرمانان آسیا که کیفیتش با لیگ داخلی ما تفاوت بسیاری دارد. وضع مالی استقلال خوب نیست و همین باعث شده ثبات این تیم از بین برود. تیم شکست‌ناپذیر فصل قبل شفر که در آزادی به‌جز مقابل پرسپولیس شکست نخورده بود، به راحتی مقابل یک تیم حوزه خلیج فارس بازی را واگذار می‌کند.

تقوی افزود: السد وضعیت بهتری نسبت به آبی‌پوشان دارد، اما این که چرا این تیم در ورزشگاه ازدی به این نحو باخت، مقصر اصلی مدیران وقت و فدراسیون هستند. مدیران وقت استقلال نتوانستند ستاره‌های این تیم را حفظ کنند و حتی جانشینان مناسبی برای آن‌ها به خدمت بگیرند. فدرسیون ما نیز تیم ملی محور است و باشگاه‌ها در اولویت‌های دوم یا سوم هستند. وقتی در فدراسیونی به باشگاه‌های ورزشی کم‌تر اهمیت داده شود، چنین بلایی هم سر باشگاه می‌آید که در خانه به راحتی مقابل یک تیم حاشیه خلیج فارس وا دهد و باعث ناراحتی مردمی شود که دل‌شان به این ورزش خوش است. این اولویت بندی برخلاف تمام فدراسیون‌های کشور‌های دیگر است.

این پیشکسوت فوتبال ایران درباره تعویض نویمایر در دقیقه ۵۰ و عوض شدن جریان بازی گفت: شفر مربی بزرگی است و تفکراتش در فصل گذشته لیگ برتر و مرحله گروهی لیگ قهرمانان نتایج خوبی را برای استقلال به ارمغان آورد، اما وقتی برای اجرای تاکتیک مد نظرت مهره نداشته باشی، هر تعویض برایت ضرر خواهد بود. شفر نه به‌خاطر آن تعویض بلکه در بخاطر سپردن جذب بازیکن به دست مدیران استقلال مقصر است. او باید خودش کیفیت بازیکنان جذب شده را می‌سنجید و سپس دستور به خرید آن بازیکن می‌داد. قطعا اگر به جای دانشگر، دفاع بهتری مثل مجید حسینی به میدان می‌آمد نقشه‌های شفر عملی می‌شد و استقلال می‌توانست موفق باشد.

او ادامه داد: بازیکنان خارجی جذب شده به هیچ وجه سطح بالایی ندارند و حتی در سطح بازیکنان فصل قبل استقلال یعنی جپارف و تیام نیستند. همام طارق هم نیاز به زمان دارد تا با آبی‌ها هماهنگ شود.

تقوی در پایان درباره امید استقلالی‌ها به دیدار برگشت گفت: من خیلی دوست دارم شاهد یک بازگشت باشیم، اما واقعیت فوتبال می‌گوید با این شرایط استقلال، این تیم توانایی این کار را ندارد. استقلال حداقل کاری که باید انجام دهد این است که بی مهابا حمله نکند و بازی هجومی منطقی را به نمایش بگذارد تا خاطره تلخ بازی برگشت مقابل العین در فصل قبل لیگ قهرمانان برایشان تکرار نشود.