برانکو که رفت، گریه کردم!/ پرسپولیس قهرمان شود عدد 4 را نشان می دهم

کمال کامیابی‌نیا یا کمال گتوزو بیش از دو ساعت با او گپ و گفت صمیمانه داشتیم. کمال در رده‌های پایه تیم ملی از نونهالان تا بزرگسالان بازی کرده و چند سالی است در پرسپولیس می‌درخشد.

اخبار ورزشیکمال کامیابی نیا قبل از حضور در کمپ سرخپوشان، در تیم‌هایی مثل راه‌آهن، شهرداری تبریز و نفت تهران هم ستاره بود. شاید تصور کنید کامیابی‌نیا یک چهره خشن دارد، اما او خارج از زمین، مهربان و بسیار خوش‌زبان است که به همین بهانه، مصاحبه‌مان بیش از ۲ ساعت به درازا انجامید. بخش اول را می‌خوانید و بخش دوم مصاحبه طی روز‌های آینده منتشر می‌شود.

با قرنطینه و کرونا کنار آمده‌ای؟
اوایل واقعاً سخت بود، چون هیچ کس شناخت کاملی از این بیماری نداشت و در فضای مجازی هر کسی مطلبی می‌گفت و به هر حال، همه دچار استرس می‌شدند به خصوص برای خانواده. بعد هم فوتبال را لغو کردند که این موضوع، روی روحیه مردم تأثیر منفی گذاشت. خدا را شکر فکر می‌کنم میزان ابتلا به بیماری کم شده و مردم نسبت به مسائل ایمنی و بهداشتی شناخت بیشتری پیدا کرده‌اند. حالا دیگر استرس کمتر از قبل شده است.

فوتبالیست‌ها می‌گویند دلتنگی فوتبال بیشتر از کرونا اذیت می‌کند. تو چه نظری داری؟
بله دقیقاً، خیلی آزاردهنده است. همه دلتنگ هیجان فوتبال و سکو‌ها هستیم. فوتبال خانواده دوم ماست و همیشه بچه‌ها را سر تمرین می‌بینیم. به هر حال فضای مثبتی در تمرین و بازی‌هاست و اعتماد به نفس به همه می‌دهد. واقعاً دلتنگی باعث شد خیلی‌ها برای این بیماری استرس بیشتری را تحمل کنند. امیدوارم این بیماری به شکلی پیش برود که کمتر شده و در مملکت‌مان از بین برود.

در این مدت سفری نرفتی؟
نه اصلاً. حدود دو، سه هفته فقط برای خرید بیرون رفتم و حتی با پدر و مادرم هم دیدار نکردم که خدای ناکرده ناقل نباشم.

برخی وسواس ابتلا به این بیماری را داشتند. برای تو چنین اتفاقی نیفتاد؟
اتفاقاً بله! حدود دو هفته بود که هیچ بویی احساس نمی‌کردم و واقعاً ترسیده بودم. تا اینکه رئیس یکی از آزمایشگاه‌های تهران که دوستم بود، به منزل ما آمد و از من تست گرفت که خدا را شکر کاملاً منفی بود. هنوز هم جواب آزمایش را دارم. بعد از من، چند نفر دیگر از نزدیکان و دوستانم گفتند هیچ بویی احساس نمی‌کنند، اما همه چیز ختم به خیر شد. حالا هم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم و من هم می‌توانم در این شرایط به پارک یا زمین چمن بروم و تمرین کنم، چون نمی‌توانم در خانه تمرین کنم البته تمریناتم انفرادی است.

پرسپولیس با حضور شما به شکل و شمایل بهتری رسید. چه اتفاقی برای این تیم رخ داد؟
من بار‌ها با برانکو در این مورد حرف می‌زدم. او یک مربی حرفه‌ای و به فوتبال ایران واقف بود. مشاوره‌های خوبی می‌گرفت و حرفه‌ای بود. من به عنوان اولین خرید پرسپولیس در دوران برانکو از نفت تهران به این تیم پیوستم. اواخر فصل بود که قول حضور در پرسپولیس را از من گرفتند و مستقیماً به این تیم آمدم. برانکو خیلی به پرسپولیس کمک کرد، اما مدیریت باشگاه نتوانست او را حفظ کند. واقعاً حیف شد. من برای جدایی هیچ بازیکن یا مربی‌ای گریه نمی‌کنم، اما برانکو که رفت، گریه کردم.

البته وضعیت فعلی مدیریت باشگاه پرسپولیس هم خوب نیست.
من بازیکن هستم و نباید در مورد مدیریت حرفی بزنم ولی به هر حال شرایط به شکلی بود که اتفاقات زیادی رخ داد و شرایط مدیریتی پرسپولیس خوب نبود. در این سال‌ها پرسپولیس از این موضوع لطمه خورد.

بحث بعدی هم، ادعای باقی تیم‌هاست که می‌گویند باید لیگ لغو شود. نظر تو چیست؟
ما اعتقاد داریم هر چه قانون می‌گوید باید اعلام شود و خود را تابع قانون می‌دانیم. دوست داریم لیگ ادامه یابد، اما اگر قرار به لغو لیگ است، باید مثل فرانسه یا روسیه که تیم صدرنشین را قهرمان کردند، همین کار را انجام بدهند. فاصله ما با دیگر تیم‌ها، یک یا دو امتیاز نیست بلکه ۱۰ امتیاز فاصله داریم.

به نظرت باقی تیم‌ها علیه پرسپولیس یارکشی نکرده‌اند؟
متأسفانه برخی به راحتی در مورد پرسپولیس حرف می‌زنند که این مسائل، اعضای تیم ما را اذیت می‌کند. بازیکنان و مربیان پرسپولیس هم می‌توانند راحت‌تر از آن‌ها صحبت کنند ولی ما احترام می‌گذاریم.

مثلاً می‌گویند پرسپولیس به گرفتن جام اسنپی عادت کرده و...
بله، ما هم می‌توانیم طعنه بزنیم. گفته بودند دیبالا کرونا گرفته و ۳۰، ۴۰ درصد از ریه خود را از دست داده، من هم گفتم حتماً دیبالا باید منچ بازی کند!

البته بحث رقم زدن چهارمین قهرمانی هم اهمیت زیادی دارد. قراری داشتیم که در مورد چهارمین قهرمانی صحبت کنید؟
این‌طور نبود که حرفی بزنیم، اما خودم تصویر‌سازی کرده بودم که اگر قهرمان شدیم، عدد ۴ را به نشانه چهارمین قهرمانی نشان بدهم. به هر حال این کری‌ها وجود دارد. پرسپولیسی‌ها بعد از قهرمانی این فصل، باید به تیم محبوب‌شان افتخار کنند و هواداران هر جا که هستند، عدد ۴ را نشان بدهند.