بازیگر نقش «علی‌اکبر صالحی»: ایفای این نقش در عین جذابیت، خطرناک بود!

افشین نخعی بازیگر نقش «علی‌اکبر صالحی» در سریال « صبح آخرین روز » با اشاره به اینکه ایفای نقش رئیس وقت سازمان انرژی اتمی بسیار سخت بوده است، گفت: از سوی حسین تبریزی کارگردان با من تماس گرفته شد و برای گفت‌وگو نزد ایشان رفتم. البته نمی‌دانم به دلیل کار‌هایی که از من دیده بودند یا شباهت چهره‌ام به دکتر صالحی من را برگزیدند. پس از گفت‌گو با حسین تبریزی این نقش به من سپرده شد.

وی درباره چالش‌های ایفای نقش «علی‌اکبر صالحی» اظهار کرد: «صبح آخرین روز» اولین سریال در کارنامه کاری من است که در آن نقش یک شخصیت واقعی را ایفا می‌کردم. همین نکته را نیز با حسین تبریزی کارگردان در میان گذاشتم و به ایشان گفتم اگرچه ایفای این نقش جذاب است، اما در عین حال خطرناک است. البته من را به دکتر صالحی نیز معرفی کرده و ایشان به من لطف داشتند و قبول کردند در نقش ایشان حاضر شوم.

بازیگر نقش «علی‌اکبر صالحی»: ایفای این نقش در عین جذابیت، خطرناک بود!

بازیگر «صبح آخرین روز» افزود: دیداری چند ساعته با دکتر صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی داشتم و هنگام صحبت با ایشان به حرکات و حرف زدن ایشان توجه می‌کردم تا با شخصیت او آشنا شوم. همچنین سوال‌هایی را از ایشان پرسیدم و ایشان باحوصله، مهربانی و سعه صدری که دارند، پاسخ دادند. دیدار با ایشان مانند حضور در یک کلاس درس بود و من از ایشان کلی آموختم.

نخعی با اشاره به اینکه علی‌اکبر صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی حتی در بحرانی‌ترین شرایط فردی بسیار متین و آرام است، مطرح کرد: زمانی که قرار شد نقش ایشان را بازی کنم، به دنبال فیلم و عکس‌هایی از او بودم، اما دکتر صالحی کمتر جلوی دوربین ظاهر می‌شود و بیشتر اهل کار است. ویژگی‌های دکتر صالحی ایفای نقش ایشان را سخت‌تر می‌کرد؛ چراکه هم بازیگر باید درونی بازی کند و هم کارگردان باید آن را تصویر بکشد حتی این موضوع نوع لنز، میزانسن و دکوپاژ را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازیگر نقش «علی‌اکبر صالحی»: ایفای این نقش در عین جذابیت، خطرناک بود!

این هنرمند با اشاره به اینکه بزرگترین چالش ایفای نقش رئیس وقت سازمان انرژی اتمی برایش این بود که نقش یک فرد بزرگ را ایفا می‌کند، گفت: من از صمیم قلب دکتر صالحی را دوست دارم و می‌دانم یک ملتی به ایشان علاقه‌مند هستند. ایشان به نوعی بنیانگذار علم هسته‌ای در این مرز و بوم هستند و از نظر من دنیای علم در این کشور به ۲ نیم تقسیم می‌شود؛ قبل از دکتر صالحی و بعد از ایشان و خدمات شایسته‌اش در این حوزه. برای من سخت بود با اعتقادی که به ایشان داشتم‌ این نقش را ایفا کنم و به این فکر می‌کردم نکند خدایی ناکرده ذره‌ای از برزگی ایشان کم شود. حتی شب قبلی که می‌خواستم فردایش جلوی دوربین بروم بسیار سخت می‌خوابیدم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از ایستگاه‌های آرامش‌مان را در حال حاضر مدیون کسانی هستیم که نیستند، گفت: شخصیت‌های بزرگی مانند شهید مجید شهریاری آن قدر کار بزرگی انجام داده است که کشور‌های معاند یا حتی دوست گمان می‌کردند که ما درباره انرژی هسته‌ای بلوف می‌زنیم زمانی که ایشان انقدر بزرگ است توقع می‌رود که درباره او کار ساخته شود حتی بزرگتر از «صبح آخرین روز» که می‌بینیم در نتیجه حتما باید درباره مفاخر کشور اثری ساخته شود تا از یاد نروند.

این هنرمند افزود: زمانی که از یک نسل عبور و به نسل بعد می‌رویم بسیاری از خاطره‌های تاریخ، سیاسی، علمی و فرهنگی فراموش می‌شود یا رو به فراموشی می‌رود، اما جادوی سینما، فیلم‌سازی و سریال‌سازی کمک می‌کند که این موارد ماندگار شود و نسل‌هایی که نبودند مفاخر را بشناسند و بدانند که چه کسانی در چه راه‌هایی تلاش کردند و خون دادند که امروز آن‌ها اینگونه زندگی کنند.

نخعی با بیان اینکه ما هرچه قدر مفاخر کشور را به خود نزدیک‌تر ببینیم حرف‌ها و اعمالشان بیشتر روی ما اثرگذار است، تصریح کرد: در آثار هنری نباید افراد را به گونه‌ای نمایش دهیم که انگار در دسترس نیستند. باید مفاخر کشور را به گونه‌ای به مخاطب معرفی کنیم که آن‌ها را سرمشق زندگی خود قرار دهند. همچنین خاصیت افرادی که از جنس خود ما هستند باعث می‌شود در مواجهه با حرف‌های آن‌ها گوش دادن فعال داشته باشیم.

وی افزود: از مدیران معاونت امور استان‌ها تشکر می‌کنم که به این تصمیم در سریال «صبح آخرین روز» رسیدند که شهید شهریاری را از جنس مردم نشان بدهند. البته این موضوع جرأت می‌خواهد و این بسیار خوب است که صداوسیما به این نتیجه رسیده است.

ایفای نقش «علی‌اکبر صالحی» در عین جذابیت خطرناک بود/ «صبح آخرین روز» نهایت توان و انرژی افرادی است که در پروژه کار کردند

بازیگر «صبح آخرین روز» با اشاره به اینکه بسیاری از مفاخر کشور زاده شهر‌های دیگری جزء تهران هستند، تصریح کرد: ما یک سری خرده فرهنگ در شهرستان‌های مختلف داریم که ویژه آن منطقه است و نمی‌توان خارج از آنجا به آن خرده فرهنگ نگاه کرد بنابراین زمانی که بزرگی در شهری به دنیا آمده و بزرگ شده آنجاست .بهترین راه ممکن آن است که گروه فیلمبرداری اگر قصد به تصویر کشیدن زندگی فردی را دارند به آن استان سفر کنند و اینجا وظیفه معاونت امور استان‌ها پُررنگ می‌شود. البته باید بگویم به عنوان یک بیننده از کار‌هایی که در معاونت امور استان‌ها ساخته می‌شود، راضی هستم.

نخعی با اشاره به اینکه «صبح آخرین روز» در اوج کرونا ساخته شد، خاطر نشان کرد: برای شخصیت بزرگی مانند شهید شهریاری این کار کافی نیست و باید آثار بزرگی‌تر ساخته شود، اما آنچه که این شب‌ها روی آنتن شبکه دو سیماست، نهایت توان و انرژی افرادی است که در پروژه «صبح آخرین روز» کار کردند. اگر هم ضعفی در کار وجود دارد، فراتر از انرژی ما بوده است. امیدوارم هم مخاطبان سریال را دوست داشته باشد و هم خود شهید از ما راضی باشد.

وی در پایان بیان کرد: لازم می‌دانم از بازی درخشان کاوه خداشناس تشکر کنم. من با ایشان قبلا همبازی بوده‌ام، اما بازی او در «صبح آخرین روز» متفاوت از دیگر کارهایش بود. وی بسیار درست و جاافتاده در این نقش ظاهر شد. همچنین سپیده خداوردی بازیگر نقش همسر شهید شهریاری بسیار خوب نقش خود را ایفا کرد.