واشنگتن تا تحقق اهدافش به فشارهای اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد داد

«جیمز جفری» نماینده آمریکا در امور سوریه روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن به فشارهای اقتصادی علیه ایران تا رسیدن به اهدافش ادامه خواهد داد.

وی در ادامه مدعی شد که فعالیت‌های ایران سوریه،  لبنان و یمن را فرا گرفته و کارزار فشارهای آمریکا با هدف اخراج ایران از این کشورهاست.

«جکی ولکات»، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز در بیانیه‌ای عنوان کرد که تسریع غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران باعث نخواهد شد که آمریکا از سیاست خود مبنی بر منزوی ساختن ایران عقب‌نشینی کند.

ایران در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به طرف‌های باقی‌مانده در برجام اطلاع داد که بر اساس بندهایی از همین توافق، دو مورد از تعهدات خود را متوقف می‌کند. تهران به طرف‌های اروپایی برجام 60 روز فرصت داده که یا به تهدات خود عمل کنند و یا با اقدامات جدید ایران مواجه شوند.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان  حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد و با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم مه 2018 (18 اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور اعمال مجدد تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.