مثلث مرگبار پرسپولیس

بعد از کوچ جام قهرمانی به اهواز، شاید در اردوگاه پرسپولیسی‌ها هیچ بازیکنی به اندازه سوشا مکانی تحت فشار نبوده باشد. بسیاری از هواداران عقیده دارند گل‌های بدی که مکانی خورد باعث شد در نهایت پرسپولیس عنوان قهرمانی لیگ پانزدهم را از دست بدهد. این تیم تنها به خاطر سه گل کمتر در گل‌شماری قهرمانی را از دست داده و طبیعی است که هواداران روی تک‌تک گل‌های دریافتی تیم‌شان حساس شده باشند. اما آیا واقعا گل‌های بدی که مکانی خورد باعث ناکامی پرسپولیس شد؟

 

سوشا و 4 اشتباه بزرگ

مکانی بعد از رفع محرومیت سه جلسه‌ای‌اش، هفته چهارم برابر ذوب‌آهن اولین بازی‌اش را برای پرسپولیس انجام داد که البته با اولین اشتباهش هم همزمان شد! سوشا در نیمه دوم این بازی یک خروج اشتباه داشت که منجر به گلزنی کاوه رضایی شد. در ادامه برای هفته‌های طولانی گل‌های دریافتی پرسپولیس طوری بود که نمی‌شد روی آنها خود مکانی را به شکل صددرصد مقصر دانست.

شاید بعد از گل شدن تک موقعیت استقلال در داربی رفت، خیلی‌ها از سوشا ایراد گرفته باشند، اما واقعیت آن است که روی همان گل هم بیشتر محسن بنگر مقصر بود. اشتباه بزرگ بعدی سوشا، در اولین بازی از دور برگشت اتفاق افتاد؛ جایی که خروج اشتباه او در دقیقه57 باعث شد دروازه سرخپوشان باز شود. بعد از این بازی مشکلات شخصی پیچیده‌ای برای سوشا پیش آمد و باعث شد او مدتها از دروازه سرخپوشان دور بماند. بعد از اشتباه لوبانف در بازی با سایپا، سوشا از هفته بیست‌ودوم و مسابقه با تراکتورسازی به دروزاه سرخپوشان بازگشت. مکانی در بازی با سیاه‌جامگان و در صحنه‌ای که با حمیدرضا علی‌عسگری تک به تک شد یک خطای پنالتی انجام داد و کارت قرمز گرفت. اگر او در این صحنه گل می‌خورد کسی ملامتش نمی‌کرد، اما سوشا خیلی ناشیانه و با عجله مرتکب خطای پنالتی شد و تیمش را 10نفره کرد.

بزرگترین اشتباه فصل سوشا اما در داربی برگشت رخ داد؛ جایی که توپ از دست گلر اول سرخپوشان خارج شد و جابر انصاری دروازه را باز کرد. در نهایت هم عبور توپ از بین دو پای سوشا روی ضربه آرام وحید امیری در مسابقه با نفت باعث شد دوران حضور او در پرسپولیس به پایان برسد. در مجموع می‌توان گفت سوشا در لیگ پانزدهم روی 4گل دریافتی سرخپوشان کاملا مقصر بوده و البته یک پنالتی بد هم جلوی سیاه‌جامگان داده که می‌توانست کار را برای قرمزها در آن بازی بسیار سخت کند.

 

لوبانف هم مطمئن نبود

گلر ازبکستانی که اوایل نیم‌فصل دوم جذب شد، در مجموع خرید موفقی نبود و نتوانست مشکلات پرسپولیسی‌ها را حل کند. او گل‌های فراوانی خورد، اما نکته اینجاست که به ندرت در گل‌های دریافتی مقصر بود. اولین اشتباه بزرگ گلر ازبک در این فصل، در بازی با سایپا رخ داد؛ جایی که خروج اشتباه او در لحظات آخر که البته به نظر می‌رسد با چاشنی خطا هم همراه بود، باعث فرو ریختن دروازه سرخپوشان شد و دو امتیاز از کف سرخپوشان ربود. لوبانف بعد از آن اشتباه، نیمکت‌نشین سوشا شد، اما در بازگشتش یک گل بسیار بد از گسترش فولاد خورد که تفاضل پرسپولیس را سر بزنگاه خراب کرد.

 

ایمان صادقی، متهم غایب

ضلع سوم این مثلث اما خدمات نادیده گرفته شده‌ای دارد! ایمان صادقی که سه هفته اول در غیاب سوشا مکانی حراست از دروازه سرخپوشان را بر عهده داشت، در همان سه بازی 9گل خورد. فاجعه‌بارترین اشتباه صادقی روی گل اول استقلال صنعتی خوزستان رقم خورد؛ جایی که توپ از زیر پای این سنگربان در رفت و دروازه باز شد. ایمان صادقی را همچنین روی گل اول پدیده هم می‌شود تا حدود زیادی مقصر دانست؛ چرا که روی توپ ارسالی بلند بازیکنان حریف از جایش تکان نخورد و اجازه داد حسین بادامکی راحت ضربه سر بزند. با توجه به اینکه او در این فصل فقط 5بازی برای پرسپولیس انجام داده، شاید اشتباهات بزرگش نسبت به دو گلر دیگر سرخ‌ها بیشتر بوده باشد؛ به ویژه که یکی از سهل‌انگاری‌های بزرگ او دقیقا مقابل رقیب مستقیم پرسپولیس در کسب عنوان قهرمانی رخ داد.