کاری که برانکو برای قهرمانی پرسپولیس نکرد

تیم فوتبال پرسپولیس روز جمعه در هفته پایانی لیگ برتر پیروزی خفیفی برابر راه‌آهن به دست آورد تا با تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. بسیاری از هواداران و کارشناسان علت قهرمان نشدن پرسپولیس را اشتباهات دروازه‌بان این تیم می‌دانستند و سوشا مکانی را مقصر اصلی ناکامی این تیم در کسب جام قهرمانی لیگ برتر معرفی کردند.

نادر باقری  در رابطه با دیدار پرسپولیس برابر راه‌آهن در هفته پایانی لیگ برتر ک با پیروزی دو بر یک سرخ‌پوشان خاتمه یافت، گفت: این مسابقه برای پرسپولیس حکم فینال را داشت. زیرا کسب عنوان قهرمانی به پیروزی پر گل در این مسابقه وابسته بود. پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی نیاز به ریسک و انجام بازی انتحاری داشت تا با به ثمر رساندن گل‌های زیاد عنوان قهرمانی لیگ را کسب کند. اما فکر می‌کنم برانکو نیم نگاهی به نتیجه دیدار ذوب‌آهن و استقلال خوزستان داشت و به همین خاطر ریسک نکرد تا این پیروزی خفیف رقم بخورد و پرسپولیس از کسب جام باز بماند.

وی در رابطه با اینکه خیلی از کارشناسان علت ناکامی پرسپولیس در کسب عنوان قهرمانی را اشتباهات سوشا مکانی می‌دانستند، افزود: به هر حال اشتباهاتی در این زمینه وجود داشت. پرسپولیس قهرمانی را روی تفاضل گل از دست داد. اما از طرفی شما نگاه کنید که مهاجمان تیم در هر بازی چند موقعیت را هدر می‌دادند. در طول فصل بازیکنان چند پنالتی را هدر دادند. نمی‌شود فقط دروازه‌بان‌ها را علت ناکامی دانست.

«در مجموع عملکرد سوشا مکانی و لوبانف را در طول فصل چطور ارزیابی می‌کنید؟» مربی پیشین دروازه‌بان‌های پرسپولیس در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: ابتدا این را بگویم که من سبک دروازه‌بانی لوبانف را اصلا نمی‌پسندم. سوشا مکانی دروازه‌بان خوبی است که قابلیت فنی خوبی دارد. اما او نتوانسته شرایط تیم بزرگ پرسپولیس را هضم کند و این فصل فشار روی او زیاد بود. یک دروازه‌بان می‌تواند پشتیبان تیم باشد. اما متاسفانه سوشا امسال از نظر روحی و روانی اصلا آماده نبود و فکر می‌کنم این موضوع باعث شد تا او نتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

وی در رابطه با حضور علیرضا بیرانوند در پرسپولیس و آیا اینکه او می‌تواند در پرسپولیس موفق باشد، تصریح کرد: شرایط پرسپولیس با سایر تیم‌ها متفاوت است. سوشا هم گلر تیم ملی بود که به پرسپولیس آمد. دروازه‌بانی که می‌خواهد در پرسپولیس موفق عمل کند، ابتدا باید توجیه شود که در چه تیمی می‌خواهد بازی کند و سپس قرارداد با او بسته شود.

باقری اضافه کرد: بیرانوند اگر ماهی یک بار در نفت از او در رسانه‌ها یادی می‌شد، در پرسپولیس باید هر روز برابر خبرنگاران قرار بگیرد و پاسخگوی آنها باشد. دروازه‌بانی در پرسپولیس یک پست حساس است و دروازه‌بانی که می‌خواهد به این تیم بیاید باید پیش از هر چیز از نظر روحی و روانی آماده شود.

مربی دروازه‌بان‌های پیشین پرسپولیس در رابطه با اینکه معمولا دروازه‌بان‌های ایرانی نمی‌توانند در پرسپولیس موفق عمل کنند، گفت: ایران بهترین دروازه‌بان‌های قاره آسیا را دارد. اما همانطور که گفتم باید از نظر روحی و روانی برای حضور در پرسپولیس آماده شوند.