تحریم‌ها در ادوار مختلف تأثیری بر تغییر رفتار ایران نداشته‌اند

مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا در گزارشی که چهارشنبه منتشر شده تصریح کرده تحریم های اعمال‌شده از سوی دولت‌های متوالی و دوره‌‌های مختلف کنگره تأثیری بر رفتارهای ایران در منطقه و مسئله موشکی نداشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند.واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

در بخشی از گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمده است: «دولت‌ها و دوره‌های مختلف کنگره، تحریم‌های اقتصادی را در راستای تلاش برای تغییر رفتار ایران به کار گرفته‌اند. تحریم‌های آمریکا- و در وهله اول "تحریم‌های ثانویه" علیه شرکت‌هایی که با ایران مبادله می‌کنند- بر اقتصاد ایران آثار منفی داشته‌اند، اما تا به امروز تغییری در پیگیری اهداف راهبردی اساسی از سوی ایران از جمله فعالیت‌های منطقه و ساخت موشک نداشته‌اند.»

این مرکز مدعی شده تحریم‌ها در تصمیم ایران برای ورود به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تأثیر داشته‌اند، اما تصریح کرده اقدام دولت «دونالد ترامپ» در بازاعمال تحریم‌های متوقف‌شده ذیل برجام و وضع تحریم‌های جدید نیز در تغییر سیاست‌های ایران ناموفق عمل کرده است.