دلایل افت سطح یادگیری دانشجویان

سید محمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره منویات رهبر معظم انقلاب و ابراز نگرانی ایشان از افت یادگیری دانشجویان در پی آموزش مجازی، اظهار کرد: ذات آموزش مجازی به ویژه در دوره‌های آموزش عالی با افت کیفیت همراه است و نباید از این مسأله غافل شویم.

وی افزود: تأکید بر آموزش چهره به چهره و حضوری در روش‌های یادگیری از این جهت است که دانشجو و استاد در این نوع آموزش ارتباط بیشتری با هم برقرار می‌کنند و یادگیری با انواع تکنیک‌ها صورت می‌گیرد که باعث بالا رفتن کیفیت این نوع آموزش به نسبت یادگیری در بستر فضای مجازی می‌شود.

بطحایی ادامه داد: باید بپذیریم که در حال حاضر در حوزه آموزش مجازی از نظر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و نرم افزارهای آموزشی، ضعف‌ها و نقایصی داریم و سامانه‌های مجازی همواره با اختلالاتی مواجه می‌شوند که کیفیت آموزش را زیر سؤال می‌برد.

* تکیه برنامه‌های آموزشی نظام آموزش عالی بر حافظه محوری

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه‌های آموزشی نظام آموزش عالی بر حافظه محوری تکیه دارند از این رو، از سایر سطوح و مراتب عمیق یادگیری غافل شدیم و همین مسأله باعث می‌شود که آموزش مجازی به عنوان یک فناوری اثربخش در یادگیری، نزول پیدا کند و کیفیت آموزش کاهش یابد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر در بستر آموزش مجازی از روش‌های خشک و یک طرفه استفاده می‌شود و این در حالیست که در همین فضا، امکان برقراری روش‌های تعاملی بین استاد و دانشجو وجود دارد اما غفلت در استفاده از این روش‌ها، موجب افت کیفیت و کاهش روش‌های آموزشی در فضای مجازی شده است.

* دلیل افت یادگیری

بطحایی در خصوص ارزشیابی یادگیری دانشجویان، اظهار: روش‌های تقلب در آزمون‌های پایان ترم و ارزشیابی‌هایی که اساتید در طول ترم از دانشجویان به عمل می آورند، بسیار زیاد است و همین مسأله قضاوت و داوری در مورد یادگیری دانشجویان را به خطا می‌اندازد.

وی افزود: افت سطح یادگیری ماحصل انجام تقلب از سوی دانشجویان در آزمون‌های حضوری و مجازی است که محدود به شرایط فعلی نیست.

*لزوم توسعه زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید قبول کنیم که در آینده سهم بسیار زیادی به آموزش‌های مجازی داده می‌شود بنابراین نظام آموزش عالی باید به صورت جدی روی ارتقا و توسعه زیرساخت‌ها و نرم افزارهای لازم برای محیط آموزش مجازی کار کند و استفاده از آن را محدود به زمان شیوع کرونا نکند.

وی افزود: اساتید و دانشجویان باید توانمندی خود در استفاده از فضای آموزش مجازی را ارتقا دهند و اساتید تکنیک‌های مختلفی برای ارائه آموزش با کیفیت در این بستر بیاموزند تا نظام آموزش عالی کشور به ارتقای شایسته‌ای در بخش کیفیت آموزشی در سطح جهانی برسد.

*استفاده از روش آینه در برگزاری آزمون‌های مجازی

بطحایی در خصوص روش های جلوگیری از تقلب در آزمون‌های مجازی، گفت: تکنیک‌های زیادی برای جلوگیری از انجام تقلب در امتحانات غیرحضوری وجود دارد که از جمله آن می توان به روش استفاده از آینه در آزمون اشاره کرد به این نحو که دانشجو با شرکت در آزمون از طریق وب‌کم و جانمایی آینه‌ای متوسط در پشت سر خود امکان نظارت بر اصالت آزمون را به اساتید می‌دهد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، در روش آینه برای جلوگیری از تقلب لازم است که پیش از شروع آزمون، هویت دانشجو با روش‌هایی همچون تشخیص چهره تأیید شود و با انجام این اقدامات احتمال تقلب حین امتحان تقریبا به صفر برسد و به تبع، کیفیت یادگیری در آموزش مجازی و ازشیابی‌های غیرحضوری ارتقا پیدا کند.