تورم در انگلیس به بالاترین حد در ۳۰ سال گذشته رسید

خانوار‌های انگلیسی با شدیدترین فشار ناشی از هزینه‌های زندگی از اواسط دهه ۱۹۵۰ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، زیرا افزایش هزینه‌های انرژی، قیمت مواد غذایی و مالیات بر افزایش دستمزد‌ها سایه انداخته است.

 

به گزارش دیلی میل، افزایش تنش‌ها در اوکراین، اختلال در عرضه نفت‌وگاز روسیه و تحریم‌های غرب علیه این کشور، موجب افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی در انگلیس شده و اقتصاد این کشور را با چالشی جدیدی روبه‌رو کرده است.

میانگین قیمت بنزین و گازوئیل در انگلیس به ترتیب به بالاترین حد خود یعنی ۱۶۰/۲ و ۱۷۰/۵ پوند در لیتر رسیده که این افزایش قیمت بیشترین افزایش سالانه از سال ۱۹۸۹ بوده است.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، تورم در ماه آوریل به بیش از ۹ درصد خواهد رسید. از دلایل افزایش نرخ تورم در انگلیس می‌توان به افزایش بهای انرژی، اختلال در زنجیره تأمین جهانی، همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد.

همزمان با اعمال تحریم‌ها ضد روسیه به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سوخت‌های فسیلی در جهان، قیمت انرژی در اروپا به شدت افزایش یافته و حدود ۸۰ میلیون خانوار تنها در انگلیس در انتظار افزایش ۵۰ درصدی مبالغ قبوض سوخت خانگی شان در ماه جاری هستند. برخی از کارشناسان هم با نگرانی به وضع موجود نگاه می‌کنند و آن را به بحران انرژی در ۱۹۷۰ تشبیه می‌کنند. در آن زمان کمبود سوخت همه مردم جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

تورم در انگلیس به بالاترین حد در ۳۰ سال گذشته رسید

به باور کارشناسان، صد‌ها هزار خانوار در انگلیس با این وضع زیر خط فقر قرار خواهند گرفت. مؤسسه رزولوشن اعلام کرد وضع موجود در انگلیس یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در این کشور به زیر خط فقر خواهد برد که ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها کودک هستند و این اولین‌بار است که فقر در انگلیس تا این حد گسترش می‌یابد.