ترامپ: هرگز نمی‌توانم اعتبارم را برگردانم

«دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه به برگزاری دادگاهی درباره صحت ادعای دموکرات‌ها علیه وی واکنش نشان داد.

در بحبوحه رقابت انتخاباتی میان ترامپ و «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دمورات آمریکا در سال ۲۰۱۶ این ادعا مطرح شد که ترامپ با روس‌ها در ارتباط است. این ادعا پس از پیروزی ترامپ در انتخابات نیز تکرار شده و دموکرات‌ها ادعا کردند روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده تا نامزد جمهوری‌خواهان به قدرت برسد.

ادعای حمایت روسیه از ترامپ در نهایت تحقیقات گسترده‌ای را به همراه داشت اما به یافتن شواهد محکمی در این زمینه ختم نشد. با این حال برخی دیگر از کشورهای غربی با تبعیت از این ادعا، روسیه را به تلاش برای مداخله در رویه‌های انتخاباتی خود متهم کرد.

سال گذشته بود که «جان دورهام» بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا برای یک شرکت حقوقی نزدیک به کلینتون احضاریه صادر کرد. اکنون دور جدید صدور احضاریه‌ها از سوی دورهام در حالی صورت می‌گیرد که این بازرس آمریکایی پیش‌تر «مایکل ساسمن» وکیل کمپین انتخاباتی کلینتون را به دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی متهم کرده بود.

ساسمن سال ۲۰۱۶ در جلسه‌ای با مقامات اف‌بی‌آی، اطلاعاتی را تحویل داده و مدعی روابطی میان سازمان ترامپ و آلفا بانک روسیه شده بود. اکنون دورهام در حال بررسی اتهام دروغ‌گویی نزدیکان هیلاری کلینتون به اف‌بی‌آی هستند.

«رابی موک» مدیر کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ روز جمعه در دادگاه حاضر شد. موک حین ادای شهادت علیه ساسمن گفت، این نامزد حزب دموکرات با انتشار اطلاعاتی درباره «آلفا بانک» روسیه موافقت کرد که درباره صحت آن‌ها «اطمینان کامل» وجود نداشت.

در سال ۲۰۱۶ «جیک سالیوان» مشاور سیاسی وقت هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای مدعی شده بود که اطلاعات مذکور «می‌تواند مستقیم‌ترین رابطه میان دونالد ترامپ و مسکو باشد که تاکنون منتشر شده است.

سالیوان که اکنون سمت مشاور امنیت ملی فعلی دولت آمریکا را بر عهده دارد همچنین مدعی شد: «کارشناسان کامپیوتر یک ارتباط سرور مخفی میان سازمان ترامپ و این بانک مستقر در روسیه کشف کرده‌اند».

موک در دادگاه روز جمعه گفت، به خاطر ندارد که آیا قبل یا بعد از تأیید کلینتون برای انتشار این اطلاعات از طریق رسانه‌ها با او در این‌باره صحبتی داشته اما «تمام آنچه به یاد دارم این است که او با این تصمیم موافقت کرد».

مدیر کمپین انتخاباتی کلینتون در سال ۲۰۱۶ گفت: «ما فکر می‌کردیم که این جریان بسیار مشکوک است و اگر صحت داشته باشد جامعه آمریکا باید آن را بدانند». او در ادامه گفت دموکرات‌ها فکر نمی‌کردند این اقدام به ضرر خودشان خواهد شد.

بعد از برگزاری این جلسه دادگاه، ترامپ در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های سیاسی تاریخ است. به مدت سه سال مجبور بودم با آن‌ها مبارزه کنم، با این آدم‌های فاسد مبارزه کنم».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «در چنین شرایطی دیگر هرگز نمی‌توانم اعتبارم را به‌طور کامل برگردانم. اعتبارم را از کجا باید برگردانم؟»

او با حمله به هم‌حزبی‌های خودش گفت: «مجبور به مقابله با آن‌ها بودم و اگر به جای میچ مک‌کانل (رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا) و آدم‌هایی مانند بیل بار (وزیر دادگستری دولت ترامپ) یک رهبری واقعی داشتیم، در این‌باره کاری می‌کردند».

ترامپ گفت، موج گسترده تحقیقاتی که درباره ارتباط او با روس‌ها به راه افتاد، مقامات دولتش را از آنچه «ممکن بود خطر واقعی از سوی روسیه» باشد، منحرف کردند.

ترامپ: هرگز نمی‌توانم اعتبارم را برگردانم

در حال حاضر، علاوه بر پرونده‌ای که دورهام تشکیل داده، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌طور جداگانه از هیلاری کلینتون، کمیته ملی حزب دموکرات و افراد و نهادهای دخیل در تحقیقات مربوط به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ شکایت کرد.

ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون پیروز شد اما با گذشت ۶ سال از آن زمان در یک شکایت ۱۰۸ صفحه‌ای او را به «اخاذی» و «توطئه برای ترویج دروغ‌های ناروا» متهم کرده است.

از سوی دیگر، علاوه بر درگیری حقوقی ترامپ با کمیته مرکزی حزب دموکرات و کلینتون، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نیز با تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی در حال بررسی نقش ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ هستند.