قطعنامه ضدایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزش فنی ندارد

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قطعنامه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر کرده است این نگرانی را ایجاد می‌کند که آژانس به جای فعالیت‌های ذاتی خود وارد کارهای سیاسی شده باشد.

 

وی افزود: آژانس یک سازمان بین‌المللی زیرمجموعه شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل متحد است و وظیفه آن صرفا خدمت‌رسانی به اعضای این آژانس است و در کنار این خدمت‌رسانی‌ها برخی از استانداردها را نیز مورد نظارت قرار می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توقع داشته و دارد که مدیرکل آژانس و به طورکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه ذاتی خود را فراموش نکند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: آژانس در ماه‌های گذشته بارها و بارها گزارش‌های کارشناسی مبنی بر رعایت مقررات از سوی ایران را منتشر کرده، چگونه است که اکنون که آمریکا و سه کشور اروپایی هجمه وارد کرده‌اند و به دنبال فشار بر ایران هستند، آژانس با نادیده گرفتن همه گزارش‌های قبلی خود به یکباره یک بیانیه سیاسی صادر می‌کند.

وی افزود: قطعنامه شورای حکام از آنجایی که فاقد مفاد کارشناسی و مطالب فنی و با دقت است، ارزش فنی ندارد و به عنوان یک اقدام سیاسی از سوی آژانس محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دست ایران بسته نیست. ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که هرگاه بخواهیم می‌توانیم از ابزارهایی که دراختیار داریم استفاده کنیم، اما جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته همیشه ثابت کرده است که به دنبال همکاری با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی است.

مقتدایی اضافه کرد:‌ اگر نهادهای بین‌المللی بخواهند منافع ملت ایران را نادیده بگیرند، همان اقدامی که مجلس یازدهم در تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران صورت داد، می‌تواند مبنای عمل دولت باشد.

قطعنامه ضدایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزش فنی ندارد

وی افزود: هر فرد منصفی تشخیص می‌دهد که اقدام اخیر آژانس یک اقدامی سیاسی است و پذیرفتنی نیست و ما زیربار تحمیل خواسته‌های برخی کشورها نمی‌رویم و آنچه برای ما دارای اولویت است منافع ملت ایران است و اکنون آژانس باید خطایی را که کرده است جبران کند.

به گزارش فارس، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه اخیر خود برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر سؤال برده و عنوان کرده که به پرسش‌های آژانس در مورد این فعالیت‌ها پاسخ داده نشده است.

گفتنی است گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای حکام در حالی ارائه شد که چند روز قبل از ارائه این گزارش، مدیرکل آژانس به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و دیدارهایی را با مقامات این رژیم داشته است.