ساخت بزرگترین نیروگاه برقی جهان در عربستان

عربستان میزبان گلس پوینت مستقر در نیویورک خواهد بود که قرار است بزرگترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان را در  این کشور بسازد. شرکت معدنی عربستان، بخار صنعتی تولید شده توسط خورشید را از گلس پوینت خریداری و پالایشگاه بوکسیت، از آن برای تولید آلومینیوم استفاده خواهد کرد. از این بخار در محصولاتی مانند اتومبیل، رایانه و تلفن همراه استفاده می‌شود. در بسیاری از نقاط، صنعت از زغال سنگ یا گاز طبیعی برای تولید بخار استفاده می‌کند. اما اقتصاد جهانی در حال کربن زدایی است و برای تولید بخار و ساختن چیز‌هایی مانند آلومینیوم، لیتیوم و مس به انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز دارد.

پس از تکمیل تأسیسات ۱۵۰۰ مگاواتی پالایشگاه بوکسیت، این پالایشگاه به شرکت معدنی عربستان برای کاهش انتشار کربن به میزان بیش از ۶۰۰ هزار تن در سال یا ۴ درصد از ردپای کربن خود، کمک می‌کند.

ساخت بزرگترین نیروگاه برقی جهان در عربستان

شرکت معدنی عربستان می‌گوید که بخار تولید شده توسط خورشید، جایگزین نیمی از بخار فسیلی می‌شود که اکنون این پالایشگاه از آن استفاده می‌کند؛ او معتقد است که ساخت چنین تأسیساتی ماه‌ها طول می‌کشد. راد مک گرگور، بنیانگذار و مدیر اجرایی یک شرکت انرژی حرارتی خورشیدی می‌گوید، که فرآیند تولید چه در تولید فلزات و چه در مواد شیمیایی یا کاغذ، انرژی بر است.

۷۴ درصد انرژی مصرفی در صنعت، به صورت بخار یا حرارت است. در حالی که شرکت‌ها می‌توانند به طور بالقوه از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق و سپس از آن برای تولید بخار استفاده کنند. بخار تولید شده توسط خورشید بسیار کارآمدتر است و از آینه‌ها برای متمرکز کردن انرژی خورشیدی روی لوله‌های پر از آب برای ایجاد بخار استفاده می‌کند که از آن بخارنیز برای انواع فرآیند‌های صنعتی استفاده می‌شود.

[عربستان بزرگترین نیروگاه برقی جهان را می‌سازد]

به گفته مک گرگور، هنگامی که بخار به پالایشگاه منتقل می‌شود، تنها ۱ درصد از آن از بین می‌رود و ۵۵ درصد از نور خورشید منعکس شده و به بخار تبدیل می‌شود. پنل‌های خورشیدی ۱۲ درصد از نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، مقدار زمین مورد نیاز برای ساخت نیروگاه بخار خورشیدی خاص حدود ۷ کیلومتر مربع است و تاسیسات یک فتوولتائیک خورشیدی به حدود ۶ برابر زمین بیشتر نیاز دارد.

مک گرگور می‌گوید: بخار خورشیدی گرانتر از گاز بوده، اما ارزان‌ترین راه برای دریافت گرمای بدون آلاینده است.

سنگ معدن بوکسیت قبل از حل شدن در هیدروکسید سدیم یا لیمو در دما و فشار بالا استخراج و بعد از آن، سنگ معدن بوکسیت از آلومینا جدا و سپس با استفاده از فرآیند ذوب به آلومینیوم تبدیل می‌شود. انتقال از بوکسیت به آلومینا انرژی بر است و منجر به انتشار زیادی می‌شود. اگر بخار تولید شده توسط خورشید بتواند جایگزین بخار گاز شود، این امر باعث کاهش آلودگی صنعتی نیزمی شود.

کشور‌های برزیل، چین، هند و اندونزی دارای ذخایر بوکسیت هستند، اما بزرگترین آن‌ها در مناطق استوایی استرالیا تولید کننده پیشرو است. اولین موج d در این نیروگاه برقی طرح سبزی خواهد بود که سرمایه گذاری ۱۸۶ میلیارد دلاری را به دنبال دارد و از جمله اهداف آن، افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌های بهره وری انرژی است که می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ به صفر خالص برسد.

پروژه نیروگاه برقی نه تنها برای عربستان بلکه برای صنایع در سراسر جهان می‌تواند سودمند باشد. از آنجایی که تولید، انرژی بر است فرآیندی که اکنون به بخار یا گرمای تولید شده به سوخت‌های فسیلی نیاز دارد. اما تلاش‌های کربن‌زدایی، شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا در استراتژی‌های صنعتی خود تجدیدنظر کنند، این می‌تواند بخار خورشیدی را به جلو سوق دهد و گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد.