عناصر خبری کدام اند؟  به چند دسته تقسیم می شود؟

اخبار از اصلی ترین دلایلی هستند که ما را از اتفاقات و تحولات اطرافمان با خبر می کنند از این رو هم شبکه ها و سایت هایی به وجود آمده اند که کار اصلی آنها تهیه و منتشر کردن خبر و اتفاقات مهمی است که در سطح جهان اتفاق می افتد.همه ما در طول روز به گونه ای خواسته و یا ناخواسته خبری را می شنویم اما برخی افراد به صورت روتین و از روی علاقه اخبر را دنبال می کنند و سایتی را دنبال می کنند که اخبار را به صورت دقیق و جذاب عنوان کرده باشد.

خبر چیست؟

به همه حوادث و اتفاقاتی که در اطراف ما برای ما و همه آنچه در کره زمین می افتد و ارزش خبری دارد و مردم دوست دارند تا درباره آنها اطلاعات داشته باشند خبر گفته می شود پلتفرم های مختلفی هم وجود دارند که این خبرها را منتشر می کنند مانند تلویزیون،رادیو و همینطور با گسترش تکنولوژی شبکه های مجازی و همینطور سایت ها نیز به این پلتفرم ها اضافه شدند.

معرفی عناصر خبری

50

نوشتن و منتشر کردن اخبار یک کار تخصصی است و باید در حین نوشتن خبر و جمع آوری اطلاعات به نحوه نگارش خبر و اصول آن پایبند بود در ادامه این مقاله شما را با برخی از این اصول آشنا خواهیم کرد.عناصری که باید در نوشتن و تهیه خبر به آنها دقت کنید و این عناصر شش گانه عبارتند از : که ؟ کی ؟ کجا ؟ چه ؟ چرا ؟ چگونه ؟

 که

زمانی که یک روزنامه نگار  قصد نوشتن اخبار را دارد باید به فرد و یا کسانی که در اتفاق افتادن حادثه و یا اخبار مورد نظر دخیل و تاثیر گذار هستند را در خبر خود بیاورید تا مخاطبین به درستی از جزئیات و نحوه اتفاق افتادن حادثه ،فردی که فاعل و کننده کار است و یا فردی که اتفاق برای او افتاده است و نقش مفعول دارد در خبر آورده شود.لازم نیست حتما نام فرد ذکر ود اگر شهرت و یا سمت وی هم در خبر آورده شود کفایت می کند.

به طور مثال :

رئیس جمهور کشور روسیه اعلام کرد....

کی 

هر اتفاقی در یک زمان و تاریخی اتفاق افتاده است که این زمان و بیان آن در خبر بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید در خبر منتشر شده حتما تاریخ درست و دقیق رویداد آورده شود به طور مثال می توان به زمان برگزاری امتحانات و یا کنکور اشاره کرد.

به طور مثال :

کنکور امسال رشته تجربی در تاریخ 9 تیر ماه برگزار خواهد شد.

واریز یارانه ها در تاریخ 5 مهر

کجا 

کجایی و محل قرار داشتن اتفاق نیز می تواند بسیار مهم باشد به طور مثال اگر در یک منطقه ای تصادف و یا یک حادثه و بلای طبیعی مانند سیل و یا زلزله رخ داده است و خبرنگار در ارتباط با این اتفاق در حال نوشتن خبر می باشد نام بردن از محل دقیق حادثه و اطلاع رسانی درباره این آن بسیار مهم است.

به طور مثال:

زلزله ای به بزرگی 4.1 امروز زمین تهران را لرزاند.

تصادف بسیار دلهره آوری در جاده تهران فیروزکوه رخ داد که منجر به ......

چه

چه پرسشی است که می خواهد بداند چه اتفاق و رویدادی رخ داده است  و می خواهد به ماهیت اصلی خبر و اتفاق پی ببرد و از مهمترین عناصر خبری محسوب می شود.

چرا و چگونه:

چرایی و  چگونگی یک خبر نیز بسیار مهم است زیرا اتفاقی که می افتد و به صورت خبر در می آید باید نحوه و دلیل اتفاق افتادن ان نیز در خبر آورده شود.

کلام پایانی

خبرها مهم هستند و ما را از آنچه در اطرافمان اتفاق می افتد آگاه می کنند اما اصول نوشتن اخبار و اینکه اخبار منتشر شده دارای ارزش خبری باشد و یا موثق و درست باشد نیز بسیار مهم است زیرا خبرهای نادرست می تواند ما را گمراه کند و باعث شود تا تصمیم های اشتباهی را در ارتباط با کار و فعالیت های اجتماعی خود بگیریم از اینم رو بسیار مهم است که خبررا از کدام پلتفرمی دریافت می کنیم.اگر می خواهید تا خبر درست و موثق و همینطور بروز را دریافت کنید ما به شما سایت https://www.shahrekhabar.com/ مراجعه کنید تا از همه اخبار روز دنیا مطلع شوید.