هکر‌ها برای نفوذ، از روش‌های جدید استفاده می‌کنند

بر اساس یک مطالعه جدید امنیت سایبری ، هکرها ی چندین کشور در تازه‌ترین تلاش‌های خود برای نفوذ به دستگاه‌های مختلف، از تاکتیک‌های جدیدی- از جمله معرفی خود به عنوان کارمند توئیتر یا روزنامه‌نگار- استفاده می‌کنند.

این گزارش ادعا کرد نحوه مواجههِ دولت‌های سراسر جهان را با تنش‌های سیاسی فزاینده از طریق تشدید کارزار‌های هکری غیرمتعارف نشان می‌دهد. بر اساس مطالعه شرکت نرم افزار امنیتی پروف پوینت، هکر‌های ترکیه‌ای برای ربودن حساب‌های کاربران پیام‌های جعلی از طرف توئیتر ارسال می‌کنند.

این پیام‌ها به قربانیان اطلاع می‌داد که یک «ورود جدید» به حساب کاربریشان از مسکو روسیه مشاهده کرده اند و از آن‌ها می‌خواستند روی پیوندی کلیک کنند تا رمز عبور خود را تغییر دهند. پس از آن که کاربران روی آن لینک کلیک و اطلاعات حساب خود را وارد می‌کردند، حساب‌های کاربری آن‌ها در اختیار هکر‌ها قرار می‌گرفت. این مطالعه نشان می‌دهد که هکر‌های ترکیه‌ای در درجه اول روزنامه نگاران را با این روش هدف قرار می‌دهند تا بتوانند حساب‌های کاربری آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی در اختیار بگیرند.

دیگر کارزار‌های هکری اخیر بر ورود به حساب‌های خود روزنامه نگاران متمرکز بوده است. هکر‌هایی با لینک به ظاهر چینی به نیوز کورپ نفوذ کردند. پس از شورش در کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، هکر‌های چینی تلاش کردند تا از طریق ایمیل‌های فیشینگ (سرقت اطلاعات)، وارد حساب‌های کاربری خبرنگاران کاخ سفید و سایر خبرنگاران سیاسی آمریکا شوند. به گزارش پروف پوینت، در آن سال، تمرکز هکر‌های چینی بر خبرنگارانی بوده است که موضوعات امنیت سایبری، نظارت و مسائل مربوط به حریم خصوصی به ویژه در مورد چین را پوشش می‌داده اند.

بر اساس ادعای این گزارش، هکر‌های چینی پیش از حمله روسیه به اوکراین، بر خبرنگارانی متمرکز بوده اند، که موضوعات امنیت ملی آمریکا و اروپا را پوشش می‌دادند.

شرکت نیوز کورپ در ماه فوریه اعلام کرد کارکنان نیویورک پست و وال استریت ژورنال هدف عملیات هکر‌های چینی برای جمع‌آوری اطلاعات قرار گرفته اند. هکر‌های کره شمالی هم روزنامه نگاران آمریکایی را با استفاده از فهرستی از مشاغل جعلی هدف قرار داده اند.

هکر‌ها برای نفوذ، از روش‌های جدید استفاده می‌کنند

پژوهشگران پروف پوینت اعلام کردند: «از فکر جمع آوری اطلاعات مهم و حساس گرفته تا تلاش برای دستکاری افکار عمومی، آن میزان دانش و دسترسی به اطلاعات که یک خبرنگار یا بنگاه خبری (برای هکرها) فراهم می‌کند، در فضای عمومی، منحصر به فرد است. برای هکرها، هک کردن بخش رسانه خطر شکست یا لو رفتنِ کمتری نسبت به اهداف سخت تری، چون نهاد‌های دولتی دارد.»