پاکستان دست به دامن طالبان شد

« ذبیح‌الله مجاهد »، سخنگوی طالبان از سفر هیئتی پاکستان به ریاست «صالح احمد فاروقی»، معاون وزارت تجارت پاکستان به کابل خبر داد.

سخنگوی طالبان در این ارتباط اعلام کرد که هیئت پاکستانی در جریان این سفر با مقامات طالبان در مورد مسائل تجارت دوجانبه، ترانزیت، واردات زغال سنگ و تقویت روابط اقتصادی دو کشور رایزنی کرده اند.

بر اساس اعلام وزارت معدن و نفت طالبان در حال حاضر روزانه حدود ۱۰ هزار تن زغال سنگ از افغانستان به پاکستان صادر می‌شود و منابع خبری گفته اند که از زمان روی کار آمدن طالبان صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان روند رو به افزایشی داشته است.

گفته شده سفر این هیئت پاکستانی به کابل در پی افزایش بهای زغال سنگ افغانستان صورت گرفته است.

طالبان اخیراً در پی انتقادهای داخلی نسبت به ارزان فروشی زغال سنگ به پاکستان اعلام کرده بود که قیمت هر تن زغال سنگ صادراتی به پاکستان را از ۹۰ به ۲۵۰ دالار افزایش می‌دهد.

پاکستان دست به دامن طالبان شد

زغال سنگ افغانستان یکی از منابع اصلی سوخت نیروگاه‌های پاکستان برای تولید برق ارزان است و اسلام آباد به شدت نیازمند زغال سنگ ارزان افغانستان است. گران شدن قیمت زغال سنگ از سوی طالبان باعث شده تا «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان هیئتی را به کابل اعزام کند تا درباره جلوگیری از افزایش ناگهانی و چند برابری زغال سنگ با مقامات طالبان گفتگو کند و آنان را راضی کند که با توجه به تأمین منابع سوخت نیروگاه‌های برق پاکستان از زغال سنگ افغانستان، افزایش قیمت زغال سنگ نیز با برنامه ریزی صورت گیرد.