لپ‌تاپ هانتر بایدن پاشنه آشیل دولت آمریکا

لپ‌تاپ پسر جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا که زمانی رسانه‌های آمریکایی به صورت جمعی وجود آن را انکار می‌کردند اکنون بار دیگر زیر ذره‌بین بازگشته و بیش از هر زمان دیگر به بی‌اعتباری رسانه‌ها در میان عموم جامعه منجر شده است.

در زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود ماجرای این لپ‌تاپ جنجالی شد، اما رسانه‌ها که عموماً حامی بایدن بودند طرح آن را بر خلاف تبلیغات انتخاباتی او می‌دید و بر همین اساس به سرعت علیه آن موضع گرفتند.

اکتبر سال 2020، اندکی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روزنامه «نیویورک‌پست» اعلام کرد که قصد دارد از یک «شگفتی اکتبر» رونمایی کند که می‌تواند بر تصمیم‌گیری رأی‌دهندگان آمریکایی برای انتخاب رئیس‌جمهور آن کشور اثرگذار باشد. 

اندکی بعد نیویورک‌پست گزارش داد به لپ‌تاپی دست پیدا کرده که «هانتر بایدن»، پسر نامزد وقت حزب دموکرات در یک تعمیرگاه در ایالت «دلاور» جا گذاشته بود. این لپ‌تاپ حاوی انواع محتوای شرم‌آور بود، از تصاویر و فیلم‌های مستجهن گرفته تا ایمیل‌هایی که نشان می‌داد هانتر از نفوذ پدرش برای پیشبرد قراردادهای تجاری در اوکراین و چین استفاده کرده است.

از جمله افشاگری‌های نیویورک‌پست این بود که  جو بایدن در زمانی که معاون رئیس‌جمهور  آمریکا بوده به دولت اوکراین برای اخراج دادستان ارشدش فشار آورده بود، شخصی که داشت درباره شرکت «بوریسما» که هانتر در آن شاغل بود تحقیق می‌کرد. در سال 2016، جو بایدن خواهان عزل «ویکتور شوکین»، دادستان اوکراینی شده بود که دفترش مشغول رسیدگی به پرونده «بوریسما» و دیگر شرکت‌های اوکراینی بود.

در آن زمان گفته می‌شد ادعاهای مطرح‌شده در مطلب روزنامه نیویورک‌پست به اندازه‌ای بود که می‌توانست به تحقیقات قضائی از پسر نامزد حزب دموکرات منجر شود. اما این موضوع با توجه به لطمه‌ای که به کمپین انتخاباتی جو بایدن وارد می‌کرد مطلوب دموکرات‌ها، بخش اعظم جامعه اطلاعاتی آمریکا، رسانه‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله توییتر و فیسبوک نبود. 

به همین دلیل، تلاش گسترده و هماهنگی برای اعتبارزدایی از مطلب روزنامه نیویورک‌پست آغاز شد. نخست 51 مقام سابق امنیتی و اطلاعاتی از جمله «جیمز کلاپر»، مدیر اسبق  اطلاعات ملی آمریکا با انتشار نامه‌ای مدعی شدند که مطالب مربوط به لپ‌تاپ هانتر بایدن واقعیت ندارد و بیشتر به یک کارزار جعل اطلاعات از سوی روسیه شبیه است تا یک رویداد واقعی و مستلزم توجه.

پس از آن، توییتر و فیسبوک در اقدامی نامعمول حساب کاربری مربوط به نیویورک‌پست که این مطلب را منتشر کرده بودند را تعلیق و انتشار هر گونه محتوا درباره آن را ممنوع کرد. توجیه این دو شرکت رسانه‌ای این بود که انتشار مطالب هک‌شده با قوانین آنها مغایرت دارد. البته این توجیه به سرعت از سوی جمهوری‌خواهان رد شد زیرا توییتر و فیسبوک پیش از آن بارها نه تنها اقدامی برای جلوگیری از انتشار مطالب هک‌شده انجام ندادند بلکه در جهت ترویج آن هم کوشیده بودند.

لپ‌تاپ هانتر بایدن پاشنه آشیل دولت آمریکا

اکنون، بعد از گذشت نزدیک 21 ماه از آن زمان لپ‌تاپ هانتر بایدن و محتواهای آن هنوز مسئله‌ساز است، زیرا مشخص شده که گزارش نیویورک‌پست واقعی بوده و تنها انگیزه رسانه‌ها و تحلیلگران در آن زمان برای وانمود دیگر قضیه به شکل دیگر، تلاش برای جلوگیری از ضربه زدن به کمپین انتخاباتی جو بایدن بوده است.

به عبارت دیگر، رسانه‌های آمریکایی در آن زمان تنها به استناد این واقعیت که اسناد این لپ‌تاپ به نفع ترامپ بود سعی می‌کردند به مخاطبانشان این‌طور القا می‌کردند که این موضوع کاملاً جعلی و ساخته و پرداخته دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه است. 

تازه‌ترین رسوایی مربوط به هانتر بایدن در هفته‌های گذشته صورت گرفته است. مثلا چند هفته پیش تصویری از او که به صورت عریان در حال مصرف مواد مخدر بود جنجال آفرید. این ویدئو همچنین او را به عنوان فردی زن‌باره و فاسد از لحاظ اخلاقی نشان می‌دهد.

شبکه اسکای‌نیوز اکنون نوشته مسئله مصرف مواد و فساد اخلاقی هانتر بایدن موضوع اصلی نیست. بلکه موضوع اصلی درباره او، فساد مالی او و استفاده از جایگاه پدرش برای پیشبرد امور شرکتش در اوکراین و چین بوده است.

پایگاه پولیتیکو گزارش داده نمایندگان جمهوری‌خواه قصد دارند در هفته‌های آینده و با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از دولت بایدن بابت رسوایی‌های موجود در این لپ‌تاپ تحقیق کنند. در این میان، یکی از پاشنه آشیل‌های دولت بایدن همین لپ‌تاپ‌ به شمار می‌رود.