قاطعیت ارمنستان مقابل رئیس جمهور ترکیه

یک مقام ارشد پارلمانی ارمنستان در زمینه بهبود روابط با ترکیه گفت که ایروان هیچ پیش شرطی قبول نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری «پان آرمنین» «ادوارد آقاجانیان» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ارمنستان روز شنبه گفت که موضع ارمنستان در مورد نزدیکی ارمنستان و ترکیه تغییر نکرده و هر پیش شرطی برای ایروان غیرقابل قبول است.

آقاجانیان در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «دیوید مک آلیستر» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا که برای سفر منطقه‌ای وارد ارمنستان شده است، این اظهارات را بیان کرد.

قاطعیت ارمنستان مقابل رئیس جمهور ترکیه

به گفته وی، مشکلات امروزی منطقه‌ای به ویژه تحولات در چارچوب روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه، راه حل‌ها و همچنین مسائل مربوط به بازگشت اسرای جنگی ارمنستانی، حفاظت از میراث تاریخی-فرهنگی و مسائل متعدد از جمله مشکلات موجود است.

مک آلیستر نیز در مقابل بر نقش فعال پارلمان اروپا در کار برای حل مشکلات منطق‌ ای تاکید کرد و یادآور شد: «پارلمان اروپا از دو کشور خواسته تا اسرای جنگی را بازگردانند.»

وی خاطرنشان کرد که شورای اروپا در هر صورت به تماس با ارمنستان را ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور ترکیه و نخست ‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب به وقت تهران در تماس تلفنی روند عادی‌سازی  روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

دور اول مذاکرات عادی سازی بین دو طرف  در ۱۴ ژانویه (جمعه ۲۴ دی گذشته) در «مسکو» برگزار شد که در آن دو طرف توافق کردند که مذاکرات را بدون هیچ پیش شرطی ادامه دهند. نمایندگان ترکیه و ارمنستان در دو نوبت دیگر در وین دیدار کردند. البته هم اینک در گامی رو به جلو پروازهای تجاری بین ترکیه و ارمنستان  پس از دو سال وقفه از سر گرفته شده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل  با حضور در مراسم جشنی که به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد پیروزی جنگ قره باغ در مرکز فرهنگی «حیدر علی اف» برگزار شد، با بیان اینکه ارمنستان باید «تجاوز» را کنار بگذارد و به آینده نگاه کند، تاکید کرد که ترکیه به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.