افشای اسرار جدید از پایگاه‌های نظامی ترکیه در عراق

« فواد حسین »، وزیر خارجه عراق در جلسه اضطراری پارلمان این کشور با موضوع حمله به دهوک اعلام کرد که ترکیه از سال 2018 بیش از 22 هزار و 700 بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت خارجه عراق هم 296 یادداشت اعتراضی علیه دخالت‌های ترکیه ارائه کرده است و در مورد اخیر علیه ترکیه به شورای امنیت شکایت شده است.

فواد حسین گفت: یک توافق میان ترکیه و عراق در سال 1984 تنها برای مدت یک سال ثبت شد که اجازه ورود به نیروهای ترکیه به خاک عراق تا مسافت 5 کیلومتری را می‌داد.

وزیر خارجه عراق افزود که جلسه شورای امنیت برای بررسی حملات ترکیه علیه عراق به خصوص حادثه اخیر که نقض آشکار حاکمیت عراق و قوانین بین الملل بود، روز سه شنبه برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت که عراق به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با ترکیه نیست و باید مذاکرات با ترک‌ها را آغاز کنیم.

حسین افزود: اطلاعاتی که دولت در دست دارد، تاکید می کند که ترکیه در بمباران گردشگاهی در زاخو دست دارد.

جان باختن 100 غیرنظامی طی سالهای اخیر در حملات ترکیه

این در حالی است که «قباد طالبانی»، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پی حمله ترکیه به استان دهوک که به جان باختن و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان عراقی منجر شد، اعلام کرد که در سال‌های اخیر به دلیل حملات ترکیه، بیش از 100 غیرنظامی به جان باخته‌اند و دولت مرکزی بغداد هم هیچ موضع محکمی در این باره اتخاذ نکرده و محکومیت‌ها به اقدامی بازدارنده تبدیل نشده است.

طالبانی با پرداختن به حمله روز چهارشنبه ترکیه به مرکز گردشگری در استان دهوک، ضمن قدردانی از مواضع بغداد، پارلمان، فعالان سیاسی و جامعه جهانی، بر درخواست اقلیم مبنی بر انجام اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت عراق و حفظ جان غیرنظامیان تاکید کرد.

معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با انتقاد از دولت مرکزی، خاطرنشان کرد: چنانچه بغداد و نیروهای سیاسی، موضعی جدی را از اولین حمله و اولین قتل یک شهروند بی گناه اتخاد می‌کردند ما شاهد فاجعه روزهای اخیر نبودیم و بسیار سخت بود تا کسی جرات کند فاجعه حمله به زاخو را رقم بزند.

وی در پایان گفت که این جنایت باید باعث یکپارچه شدن موضع احزاب سیاسی عراق برای محترم شمردن خون شهروندان عراقی و تشویق مسئولان برای انجام اقدامات لازم برای مقابله با تخلفات آشکار علیه غیرنظامیان شود.

افشای اسرار جدید از پایگاه نظامی ترکیه در عراق

از سوی دیگر پایگاه خبری صاحبه السیاده عراق در گزارشی آورده است: ترکیه در اقلیم کردستان عراق دارای 11 پایگاه نظامی و 19 اردوگاه است که در مناطق مختلف شامل «بامرنی»، «شیلادزی»، «باتوفان»، «کانی ماسی»، «کریبز»، «سنکی»، «سیری»، «کوبکی»، «کومری»، «کوخی سبی»، «سری زیر»، «وادی زاخو»، و «العمادیه» پراکنده شده است و علاوه بر این، ترکیه در حدود 40 نقطه در مناطق کوهستانی اقلیم کردستان حضور نظامی دارد.

این منبع خبری فاش کرد که ترکیه از سال 2015 ساخت اردوگاه‌های نظامی جدید در «بعشیقه»، «صوران» و« قلعه جولان» را آغاز کرد و اردوگاه نظامی خود در «حریر» واقع در جنوب اربیل را به پایگاه تغییر داد و همچنین مبادرت به ساخت پایگاه «سیدکان» و تعدادی مقر در نزدیکی کوه‌های «قندیل» کرد تا تسلط خود را بر مناطق «خنیر»، «خاوکورک» و «کیلاشین» افزایش دهد.

این رسانه در ادامه گزارش خود نوشت که بیش از 9 هزار سرباز و افسر ترکیه در استان‌های اربیل و دهوک و مناطقی از جمله «زاخو، صوران، جبل هکاری و شمندلی» حضور دارند و اخیرا با صدها نیروی اضافی از یگان ماموریت ویژه، حضور آنان تقویت شده است.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای ترکیه در خاک عراق تا عمق 80 کیلومتر نفوذ می‌کنند و گاهی این میزان تا 180 کیلومتر هم می‌رسد و این در حالی است که فعالیت نیروی هوایی ترکیه تا عمق 200 کیلومتری خاک عراق انجام می‌شود.

این منبع به ارائه جزئیات از مهم‌ترین پایگاه‌های ترکیه در عراق پرداخت که شامل موارد زیر است.

1- پایگاه بامرنی: این پایگاه در سال 1997 ساخته شده است و بزرگترین پایگاه ترکیه محسوب می‌شود و شامل باند هواپیماهای جنگنده، تانک و توپخانه است.

2- پایگاه بعشیقه: این پایگاه سال 1995 ساخته شده و در آن حدود 2 هزار افسر و سرباز حضور دارند و در سال 2015 حضور نظامیان، جنگنده‌ها و توپخانه در آن تقویت شد.

3- پایگاه باروخی: این پایگاه در منطقه کانی ماسی واقع شده و شامل 600 سرباز و افسر است.

4-پایگاه کربی: این پایگاه نیز در منطقه «ماطوفه» قرار دارد که شامل 800 سرباز و افسر است.

این منبع خبری به مقرهای اطلاعاتی ترکیه در عمق خاک عراق هم اشاره کرد و 4 مرکز اطلاعاتی این کشور را معرفی کرد.

1- پایگاه امنیتی و اطلاعاتی در مرکز العمادیه

2- پایگاه امنیتی و اطلاعاتی در مرکز شهر ماتیفا

3- پایگاه امنیتی و اطلاعاتی در مرکز زاخو

4- پایگاه امنیتی و اطلاعاتی “میت» در منطقه کاراباسی در دهوک

این منبع خبری در پایان با بیان اینکه تعداد حملات ترکیه به عمق خاک عراق غیر قابل شمارش، اعلام کرد که این حملات باعث آوارگی حدود 200 هزار نفر، جان باختن 116 شهروند عراقی و مجروحیت صدها نفر شده که آخرین نمونه آن حمله به زاخو است.

افشای اسرار جدید از پایگاه‌های نظامی ترکیه در عراق

جزئیات جلسه اضطراری ابعاد حمله نظامی ترکیه به دهوک در پارلمان عراق

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق روز شنبه جزئیات جلسه اضطراری مجلس برای بررسی ابعاد حمله نظامی ترکیه به استان دهوک را که با حضور وزرای خارجه و دفاع و تعدادی از فرماندهان نظامی برگزار شد، تشریح کرد.

الحلبوسی با بیان اینکه برخی خبرگزاری‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مطلبی غیر دقیق را از جلسه امروز منتشر کردند مبنی بر اینکه وزیر دفاع تصریح کرده ما امکانات مقابله با حمله ترکیه را نداریم، این موضوع را نادرست خواند.

رئیس مجلس عراق خاطرنشان کرد که وزیر دفاع و فرماندهان نظامی از نیازهایی که نهادهای نظامی به طور عمومی به آن احتیاج دارند سخن گفتند و تاکید کردند که فرماندهان نظامی تابع تصمیم سیاسی هستند.

الحلبوسی افزود که نمایندگان مجلس در جریان علل حادثه و جزئیات آن قرار گرفتند.

جلسه اضطراری پارلمان عراق برای بررسی حمله ترکیه به گردشگاهی در استان دهوک که شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر را در پی داشت، روز شنبه برگزار شد.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه، «جمعه عناد»، وزیر دفاع، «عبدالامیر یار الله» ، رئیس ستاد کل ارتش و «عبدالامیر الشمری»، معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق در این جلسه حضور یافتند.

این در حالی است که «طلال الزوبعی»، نماینده مجلس عراق از ائتلاف «العزم» روز شنبه گفت که «جمعه عناد»، وزیر دفاع عراق به نمایندگان اطلاع داده است که تسلطی بر مناطقی که نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در آنجا حضور دارند، وجود ندارد.

الزوبعی به نقل از وزیر دفاع افزوده که این کشور هیچ کنترلی بر این اراضی ندارد و وزارت دفاع در مناطقی که پ‌.‌ک.ک و نیروهای ترکیه حضور دارند، حضور ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس عراق حمله ترکیه و حضور پ.ک.ک در خاک عراق را محکوم می‌کند، گفت که اکثر نمایندگان خواستار آن هستند که با طرف ترکیه‌ای به دور یک میز بر سر حملات این کشور و پرونده آب، گفتگو شود.

بغداد توافقنامه امنیتی و نظامی با ترکیه ندارد

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این وزارتخانه بار دیگر به افکار عمومی اعلام می‌کند که عراق هیچ توافقنامه امنیتی و نظامی با ترکیه ندارد.

اقداماتی که عراق از زمان حمله به زاخو تاکنون انجام داده است

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق پیش از این اعلام کرد که این کشور شکایت رسمی خود را به شورای امنیت برای برگزاری جلسه اضطراری در خصوص حمله ترکیه به استان دهوک عراق، ارائه کرده است.

احضار سفیر ترکیه در بغداد و ابلاغ اعتراض عراق، احضار کاردار عراق در آنکارا و توقف اقدامات مربوط به تعیین سفیر جدید، الزام ستاد عملیات مشترک به ارائه گزارش درباره وضعیت مرزهای عراق و ترکیه و اتخاذ همه تدابیر دفاعی لازم، پیگیری وضعیت مجروحان و هماهنگی با اقلیم کردستان برای اقدامات قاطع جهت جلوگیری از این‌گونه اقدامات از جمله اقدام عراق پس از حمله ترکیه بود.

تفرجگاه و استراحتگاه گردشگری در شهرستان مرزی «زاخو» در شمال غرب استان دهوک در شمال عراق چهارشنبه هفته گذشته هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت و در نتیجه آن نیز، دست کم 10 نفر از جمله چند زن و کودک جان خود را از دست دادند و بیش از 20 تن دیگر نیز زخمی‌شدند.

ترکیه در سال‌های اخیر بارها به بهانه سرکوب عناصر «پ‌ ک‌ ک» به خاک عراق تجاوز کرده است. این تجاوزها با واکنش شدید دولت عراق و دیگر کشورهای جهان مواجه شده است.