سه هدف ترکیه در عراق

«هیثم الخزعلی» تحلیلگر عراقی تأکید کرد که سکوت دولت فعلی عراق و سران منطقه کردستان در برابر تجاوزات ترکیه برای اهداف سیاسی و جلب رضایت ترکیه است.

الخزعلی در واکنش به تجاوزات ترکیه به شمال عراق و اینکه چه کسی اجازه اشغال عراق و بمباران آن را به ترکیه داده است؟ گفت: ترکیه چشم طمع زیادی به مناطق شمال عراق دارد و وجود پ.ک.ک را بهانه‌ای برای اشغال خاک عراق قرار داده است؛ با وجود اینکه با دولت کردستان عراق برای انتقال پ.ک.ک به کوه‌های قندیل در شمال عراق توافق کرده است.

وی گفت که ترکیه سه هدف را از این توسعه‌طلبی دنبال می‌کند: نخست سلطه بر میادین گاز در السلیمانیه که بالغ بر ۲۰۰ میلیارد مترمکعب است به خصوص اینکه اروپا به این گاز نیاز دارد و ترکیه و امارات برای سرمایه‌گذاری در این میادین رقابت می‌کنند همچنانکه تحقیقات ثابت کرده که ترکیه پایگاه‌های شرکت گازی «دانا» امارات در السلیمانیه را بمباران کرد.

دوم: تمایل برای دستیابی به منابع انرژی نفت از میادین کرکوک و موصل که این را تُرک‌ها تحت عنوان «منشور ملی» یا همان سلطه مجدد ترکیه بر موصل و توابع آن که شامل کل کردستان است، بیان می‌کنند.

سوم: سلطه بر سنجار به عنوان گذرگاه جاده ابریشم که از اهمیت ژئوپلیتیکی برخوردار است.

سه هدف ترکیه در عراق

این تحلیلگر عراقی در خصوص سکوت منطقه کردستان و دولت عراق در قبال این تجاوزات ترکیه نیز تصریح کرد: سکوت منطقه کردستان به این دلیل است که به حمایت رجب طیب اردوغان برای دستیابی حزب دموکراتیک به ریاست جمهوری امید بسته است به خصوص اینکه ترکیه با در اختیار داشتن نُه پایگاه و ۱۱ اردوگاه و نیز پایگاه‌های امنیتی در کردستان نفوذ دارد.

وی همچنین تأکید کرد که سکوت دولت بغداد (به ریاست الکاظمی) نیز به این دلیل است که مصطفی الکاظمی برای ابقا در نخست وزیری به حمایت منطقه‌ای و رضایت ترکیه نیاز دارد.

چهارشنبه گذشته در حمله ترکیه به یک تفرجگاه در استان دهوک واقع در شمال عراق نُه نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.